Alkmaar,
27
januari
2021
|
08:24
Europe/Amsterdam

Studentmentoren Bouwkunde helpen medestudenten door de studie heen

Hoe vergroot je het studentwelzijn, hoe hou je studenten actief bij de opleiding en hoe help je ze door deze coronatijd heen? Op al deze vragen bedachten de docenten bij de Alkmaarse en Haarlemse opleidingen Bouwkunde, Civiele Techniek en Bouwmanagement & Vastgoed een oplossing: de studentmentor.

Op weg helpen
Sinds dit collegejaar is ook de Alkmaarse opleiding Bouwkunde gaan werken met deze studentmentoren. We vroegen twee studenten hoe dat in z’n werk gaat. Casper Vos is derdejaarsstudent Bouwkunde in Alkmaar. “Ik begeleid eerstejaars studenten bij projecten. Ik help ze op weg. Het contact is via Teams en in de vorige lesperiodes kwam ik langs op locatie in het lab”, aldus Casper.

Hij begeleidt een groepje van ongeveer vier studenten. “Het is eerst aftasten wat je aan elkaar hebt en wat het niveau is. Zo weet ik beter wat ik voor ze kan doen. Ik geef veel uitleg over hoe ik het eerste studiejaar heb aangepakt en ik hoor van ze dat ze in deze coronatijd minder contact hebben met klasgenoten, met elkaar en dat missen.”

Niveau omhoog
Docent Miriam Uitterhoeve vertelt enthousiast: “We zien als opleiding Bouwkunde het niveau omhoog gaan door de extra begeleiding van onze studentmentoren. Het geeft extra studiehulp! Sinds dit jaar werpt het z’n vruchten af. Je wil in deze tijd nog meer dan anders de nieuwe studenten aangehaakt houden. De studentmentoren helpen daarbij.”

Verschillende rollen
De studentmentor kan kiezen uit verschillende taken en rollen. Ga je medestudenten ondersteunen bij projecten of help je ze door bijles te geven in vakken waar ze moeite mee hebben? Help je bij excursies naar bijvoorbeeld bouwplaatsen of ondersteun je bij Revit-tekenen. Geef je liever voorlichting op een Open Dag of laat je tijdens Proefstuderen je stageplek zien aan studiezoekers? “Het is een mooi systeem, een leergemeenschap waarbij ouderejaars studenten jongere studenten helpen met de opleiding en veel laten zien. Het draagt bij aan een prettig studentenwelzijn”, vertelt docent Tamar Bessem, die mee heeft geholpen om dit mentorsysteem op te zetten.

Alles vragen
“Ze kunnen me altijd vragen stellen en door te overleggen met een student die al ervaring heeft met de lesstof en projecten wordt het duidelijker. Je bent als studentmentor aanspreekpunt voor de eerstejaarsstudenten over de projecten en studiegerelateerde onderwerpen. We doen dit in ruil voor studiepunten. Ik ben eind augustus hiermee gestart”, vertelt Casper.

Feedback
“Ik was direct betrokken bij de opstart van het jaar en help ze daar ook bij. In de tweede en derde week kijk ik mee hoe het is gegaan en waar de eerstejaars tegenaan lopen. Hier kan ik dan feedback op geven en voorbeelden benoemen hoe het bij mij is gegaan”, benadrukt Daniel Kuurman, vierdejaarsstudent Bouwkunde.

“Wat ik heel oké vind is dat het niveau van de opleiding Bouwkunde omhoog gaat door studentmentoren. We pakken deze rol nu een goed half jaar op tot februari. Het legt makkelijker uit hoe je een project aanpakt om je zelf de ervaring daarmee al hebt. En daardoor kun je de eerstejaars studenten echt een stapje omhoog helpen. Je behoedt ze voor fouten die ik al gemaakt heb. Wij als studentmentoren zien de knelpunten van opdrachten en projecten vaak sneller dan docenten omdat we het zelf al eerder hebben uitgevoerd”, aldus Daniel.

Combinatie werkt
De combinatie van begeleiding van docenten en van studenten helpt ze beter door dit eerste jaar heen. Het houdt studenten beter bij de opleiding, want er vallen ook studenten af om verschillende redenen. Daniel benoemt ook dat het studentmentorschap een beeld geeft over jezelf, een stukje reflectie. "Door uitleg te geven aan de eerstejaars geeft dat verdieping in je eigen kennis en het is een goede herhaling.” Casper beaamt dat ook: “Het is goed om te zien wat jezelf hebt geleerd!”

Leren van elkaar
“Het verschil in studie-aanpak is zeer verschillend en heeft te maken met of je van de havo komt of van het mbo. Ongeveer vijftig procent van de studenten heeft op het mbo gezeten en de andere vijftig procent komt van de havo. Waar de een zijn bouwtechnische skills moet opkrikken, moet de ander veel bijleren over wiskunde en mechanica. Het mooiste blijft dat studenten veel leren van medestudenten!”, aldus Daniel.

Reacties 1 - 2 (2)
Bedankt voor uw bericht.
Ramon Vlaar
27
January
2021
Trots op onze studenten. Dank voor jullie positieve en enthousiaste inzet!
Ben Godijn
27
January
2021
Beste studentmentoren,

De complimenten voor deze aanpak! Echt goed! Een mooie win-win. Je helpt de startende student, maar daar leer jezelf ook weer van. Ik spreek uit ervaring;-)
Heel veel succes en natuurlijk plezier met deze mooie vorm van mentorschap!!