Haarlem,
10
juni
2022
|
14:30
Europe/Amsterdam

Verdiende prijzen voor ondernemende Haarlemse studenten

Pieter Teyler van der Hulst-prijzen voor beste propedeusestudent en beste afstudeerder van Business Studies en Finance & Control

De Teyler-lezing van Hogeschool Inholland Haarlem werd dit jaar verzorgd door Dennis Stokman, directeur van het online marketingbureau Blauwe Monsters. Stokman is oud-student van Inholland Haarlem en drukte de studenten in de zaal op het hart ‘toch vooral af te studeren’. Bij de lezing, georganiseerd vanuit de opleidingen Business Studies en Finance & Control, werden traditiegetrouw ook de Pieter Teyler van der Hulst-prijzen uitgereikt aan de beste propedeusestudent en de beste afstudeerder.

Vestigingsdirecteur Tom de Witt Hamer opende de Teyler-lezing, die voor de zevende keer werd georganiseerd. En na twee jaar corona weer volledig fysiek plaatsvond. Dit tot opluchting van organisator Sarah Lednor: “Vorig jaar was het nog ‘een deel fysiek en een deel digitaal’. Dan ben je volledig gefocust op de techniek: als alles het maar dóet! Daar was nu gelukkig geen sprake van.” En inderdaad liep alles op rolletjes tijdens deze interessante ‘Oscaruitreiking’ voor genomineerde studenten van Inholland Haarlem. Waarbij niet alleen werd gekeken naar hun studieresultaten, maar ook hun persoonlijkheid en organisatietalent een rol speelden bij het uiteindelijk toekennen van de prijzen.  

Verbaasd
Marc de Beyer, directeur van het Teylers Museum, reikte de prijzen uit. Dit deed hij samen met Albert Franken, winnaar van de afgestudeerdenprijs 2021. Brett Hilbrink, student Business Studies, kreeg uiteindelijk de grote beker ‘Propedeuseprijs 2022’ in handen. Brett werd geprezen om zijn actieve werkhouding, zijn motivatie en zijn inzet. Zelf was Brett een beetje verbaasd over zijn prijs. “Er zijn studenten die hogere cijfers halen. Ik ben iemand die zich altijd voor de volle honderd procent inzet. Ik denk dat je alleen dan kunt bereiken wat je wilt bereiken. Het is belangrijk dat je weet waar je passie ligt. Deze opleiding past perfect bij mij. Na mijn studie wil ik naar de Universiteit Utrecht om Rechten te studeren met als specialisatie strafrechtspraak.”

Nauwkeurig werken
Ook Chantal de Vries, winnaar van de afgestudeerdenprijs, was blij verrast. Chantal rondde in 2021 de opleiding Finance & Control met succes af en werd door de jury geroemd om haar harde en nauwkeurige werken, onder andere tijdens haar stage bij de NVD Beveiligingsgroep. Ze maakte een enorme groei door, van een verlegen student tot iemand die exact weet wat ze wil. Haar stagebegeleider Carina Steenstra stak haar loftuitingen niet onder stoelen of banken: “Chantal bracht bij ons een onderbelicht proces in kaart en leverde zodoende een bijdrage in het optimaliseren van ons beleid en het reduceren van kosten. Ze kwam na wat ze zei, je hoefde haar nooit aan iets te herinneren.”

Tot bloei
Chantal lachte vriendelijk bij dit alles, al liep haar pad naar de prijs niet bepaald over rozen. “Ik ben als middelbare scholier begonnen op het Mendelcollege. Tot ik ernstige gehoorproblemen kreeg en moest overstappen naar het speciaal onderwijs bij Heliomare. Ik ben inderdaad niet iemand die heel aanwezig is. Het mooie van Inholland Haarlem is dat studenten zoals ik mede dankzij betrokken docenten tot bloei kunnen komen. Ik heb anders leren denken bijvoorbeeld, ben volgens het juryrapport wendbaarder geworden. Dat klopt wel volgens mij. Plus een 8 voor mijn afstuderen. Ik wil in elk geval de financiële richting op. Werken op de financiële afdeling van een onderneming dus. Ik denk dat ik daar het best tot mijn recht kom.”

Overhemden
Tussen de uitreiking van de beide prijzen door, verzorgde ook bij deze zevende editie een oud-student de Teyler-lezing. Dennis Stokman werkte als relatiebeheerder, onder andere op de pensioenafdeling van Zwitserleven, voor hij ruim tien jaar geleden met een vriend een webshop voor overhemden opzette: hemdvoorhem.nl. Hemden met extra lange mouwen en dus uitermate geschikt voor de Nederlandse man. “We waren redelijk uniek. Je kunt het je haast niet voorstellen, maar tien jaar geleden verkocht Bol.com alleen maar boeken en cd’s. Voor ons was het belangrijk dat we voor de consument online goed vindbaar waren. Van het één kwam dus het ander: van een webshop naar een online marketingbureau.”

Ondernemen
Aan het eind van een driedaagse reis naar Barcelona werd voor het bureau de naam Blauwe Monsters bedacht. “Een opvallende naam kiezen. Zorg daar altijd voor als jouw nieuwe onderneming een naam nodig heeft. Van werken naar ondernemen bleek een best wel ingewikkeld proces. Als startende ondernemer denk je dat je álles moet kunnen. Van het repareren van de computer tot personeelsbeleid. Dat was een eerste fout. Wat je als startende ondernemer verder altijd in je achterhoofd moet houden, is dat iedere euro telt en dat niet alles wat je hebt bedacht ook lukt. Wij begonnen een tweede webshop in kinderkleding. Opgezet door twee medewerkers zonder kinderen. Dat ging helemaal mis, kostte ons bijna de kop. Het hoort er allemaal bij.”

Een half uur lang wijze lessen in ondernemerschap van deze oud-student met het motto ‘aan staan is een keuze’. Met andere woorden: maak er elke dag wat van. De studenten en andere aanwezigen in de zaal knikten instemmend en trakteerden Stokman op een daverend applaus.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.