Delft,
08
maart
2023
|
12:00
Europe/Amsterdam

Waar zorg en techniek samenkomen

Afstudeeronderzoek naar de modificatie van traumahelikopters

WhatsApp Image 2023-01-27 at 13.14.54 (2)

Met een fascinatie voor de techniek achtermachines ging Roos Mulders aan de slag bij de opleiding Aeronautical Engineering van Inholland Delft. Tijdens deze opleiding krijg je veel te maken met het onderzoeken, ontwerpen en ontwikkelen van technische constructies van vliegtuigen. Echter gaat de techniek veel verder dan alleen vliegtuigen. Ook bij Roos was dit het geval, met haar doorzettingsvermogen doorloopt ze de opleiding en start ze in april met afstuderen bij DRF Luftrettung, een Duitse organisatie die zich onder andere bezighoudt met de ontwikkeling van traumahelikopters

Het modificeren van traumahelikopters zodat ze in noodgevallen nog beter presteren, hoe tof is dat? Student Roos verdiepte zich in dit proces tijdens haar afstudeerstage in Duitsland. “Het was een heel leerzaam proces, waarbij ik alle theorie van mijn opleiding nu kon toepassen in de praktijk. Ook heb ik veel geleerd van het afstuderen in een ander land. Je moet rekening houden met het feit dat processen in het buitenland anders verlopen dan in Nederland.”

Modificatie naar traumahelikoptors
Het vinden van een afstudeerstage is niet altijd gemakkelijk, ook Roos moest hard haar best doen. Na een uitgebreide zoektocht kon ze uiteindelijk via haar vader bij DRF Luftrettung van start gaan. Hij kende mensen bij de organisatie en zorgde ervoor dat ze terecht kon bij de CAMO-afdeling (Continuing Airworthiness Management Organisation). De CAMO-afdeling is verantwoordelijk voor het luchtvaardig zijn van helikopters en vliegtuigen. Roos heeft hier in 20 weken een onderzoek uitgevoerd naar het modificeren van de vierbladige helikoptervloot naar een vijfbladige. DRF Luftrettung had al drie helikopers van het type H145 gemodificeerd en daarom zou Roos dit stappenplan geheel uitwerken in een roadmap.  Met deze roadmap zal dit proces nog sneller verlopen en zal ook de communicatie richting het team hierop worden aangepast. 

"Het is belangrijk dat er continu wordt bekeken hoe dit type helikopter verbetert kan worden om in noodgevallen de helikopters beter te laten presenteren."

Roos Mulders, student Aeronautical Engineering

Voordelen van de modificatie
Voor DRF Luftrettung is het belangrijk dat de modificaties snel verlopen. Het voordeel van vijf in plaats van vier rotorbladen (ronddraaiende onderdeel van de helikopter) is dat er meer gewicht meegenomen kan worden. Ook is het onderhoudsvriendelijker en er kan meer apparatuur worden meegenomen. Ook er grotere afstanden worden gevlogen. "Het is belangrijk dat er continu wordt onderzocht hoe dit type helikopter verbeterd kan worden om in noodgevallen de helikopters beter te laten presenteren. We hebben ook nieuwe apparatuur ontwikkeld die weer mee kan in dit type helikopter. Het is zo belangrijk dat er continu nieuwe ontwikkelingen gaande zijn binnen deze branche.”

Tegenslagen en opstellen van planningen
Het afstuderen ging echter niet zonder hobbels in de weg. Roos: “Het was soms wel pittig dat ik nog niet heel veel kennis had over helikopters, maar binnen DRF Luftrettung kreeg ik wel de mogelijkheid om mijzelf in te lezen en dingen verder te onderzoeken.” Het was voor Roos erg fijn dat ze met haar opleiding veel kennis had opgedaan met betrekking tot het plannen. Ze geeft zelf aan dat ze dit soms lastig vindt, maar ze heeft dit goed kunnen toepassen tijdens haar afstuderen. Deze competentie kwam vooral goed naar voren toen zij te horen kreeg dat het type helikopter waarmee zij aan de slag ging, één maand vertraging had opgelopen. “Ik heb uiteindelijk mijn planning omgegooid en een nieuwe planning geschreven waar ik onderdelen kon verschuiven. Ook kreeg ik te maken met de afwezigheid van mijn begeleider en viel mijn afstuderen tijdens de zomervakantie. Dit zorgde wel voor wat extra uitdaging, maar die heb ik met beide handen aangegrepen.”