Rotterdam,
25
augustus
2022
|
11:16
Europe/Amsterdam

‘We gaan er elk jaar samen naartoe’

Studenten Tourism Management vertellen over 'hun' Wereldhavendagen

Tijdens de Wereldhavendagen op 2, 3 en 4 september bruist het in de Rotterdamse haven nog meer van de activiteiten dan normaal. Studenten Milica, Max en Arinda waren betrokken bij de voorbereiding van dit evenement. Zij ontdekten hoe tof werken in de haven is.

'Mijn belangstelling voor de haven is flink gegroeid'

Milica Matkovic (21, vierdejaars Tourism Management) realiseerde zich pas toen ze stagiair was bij de Wereldhavendagen Academy dat ze altijd wel wat met de haven heeft gehad. Haar vader werkte er. “Er was altijd een lichte interesse." Sinds haar stage is die belangstelling flink gegroeid.

“Tot eind juni liep ik stage bij de Wereldhavendagen Academy. Ik kwam er toevallig terecht: ik had ergens anders gesolliciteerd, zag deze mogelijkheid en pakte hem, omdat het dichter bij mijn huis was. Pas toen ontdekte ik dat werken in de haven niet alleen zwaar mannenwerk is, waarvan je vuile handen krijgt!”

Milica Matkovic

“Als stagiair moest ik studenten van Inholland en andere Rotterdamse onderwijsinstellingen koppelen aan onderzoeksopdrachten voor de WHD. Ik heb daardoor leren communiceren met mensen uit verschillende lagen: jonge talenten van mbo, hbo en universiteit, (opleidings-)managers, docenten en directieleden uit de onderwijs- en evenementensector. Met de een praat je wat nonchalanter, met de ander wat formeler en professioneler.”

“Het zou me niet verbazen als ik straks toch in de haven terechtkom, zeker als het ook met toerisme te maken heeft. Ik probeer ook anderen daar enthousiast voor te maken: ‘Hoe denk je dat je aan je AliExpress-pakketjes komt? Aan je schoenen? Je groente?’ Maar het blijft vooral veel zenden; er komen weinig reacties binnen. Jammer, want er zijn zo veel toffe banen!”

“Natuurlijk ga ik zelf ook naar de WHD! Ik zou er van alles willen zien en ontdekken. Dat worden volle dagen, ja. Ik ga mijn best doen om er van acht uur ’s ochtends tot laat in de avond bij te zijn!”

Arinda de Tender

'Ik merkte dat mijn mening echt telde'

Arinda de Tender (18, tweedejaars Creative Business) heeft veel geleerd tijdens haar opdracht voor de Wereldhavendagen. Maar het mooiste is dat ze er ook veel zelfvertrouwen door kreeg: “Dat mijn mening er toe doet! Dat gaf zo’n kick!"

“Onze opdracht was om het nieuwe logo van de WHD beter te positioneren, zodat de WHD-fans het zouden herkennen. Ik heb daarvoor ouderen in mijn omgeving geïnterviewd. Tot mijn verbazing zagen maar weinig mensen dat het logo was veranderd. Terwijl het er toch echt anders uit ziet. Het moest lekker veel energie opwekken. En dat doet het!”

“Via deze opdracht kwamen ook allerlei andere dingen op mijn pad. Zo heb ik meegedacht over manieren om nieuwe jonge vrijwilligers te werven en kon ik een workshop volgen hoe je jezelf het beste kan presenteren tijdens een event. En ik heb er een aantal leuke contacten aan overgehouden.”

“Het meest waardevolle wat ik van dit alles heb opgestoken is dat ik merkte dat mijn mening echt telde. Dat vond ik eerst raar: wat moet jij nou met mijn mening? Zo gaf iemand van Rotterdam Festivals aan dat zij graag wat met ons idee van een Wereldhavennacht zou willen doen: een nacht waarin op de Rotterdamse kades wordt gefeest.  Zij vond het zo jammer dat dit plan niet verder werd uitgewerkt. Het geeft je zelfvertrouwen als mensen in zulke hoge posities je ideeën serieus nemen!”

“De Wereldhavendagen zijn een familiedingetje: we gaan er elk jaar samen naar toe. Dus ook dit jaar!”

Max Storn

'Ik wist niet dat er bij merchandising zó veel komt kijken'

Max Storn (21, derdejaars Business Studies) is een echte Rotterdammer. Toch had hij de Wereldhavendagen nog nooit bezocht. Dit jaar gaat hij wel. De opdracht die hij deed voor WHD heeft hem nieuwsgierig gemaakt.

“Bij het zoeken naar een opdrachtgever voor onze studieopdracht stuitten wij op de WHD. Een onderzoek naar de mogelijkheden van merchandising – dat leek ons interessant. Niet zo’n saai onderwerp. Het gaat natuurlijk over de kosten, maar ook over het ontwikkelen van petjes, shirtjes, sleutelhangers. Hoe ziet zo’n prototype eruit? We onderzochten hoe het gefinancierd én duurzaam geproduceerd kon worden. Ik deed vooral dat stukje financiering.”

“Ik wist niet dat er zó veel bij merchandising komt kijken. Dat je niet zomaar even 100.000 shirtjes kan laten drukken, maar dat je echt goed onderzoek moet doen. Beetje teleurstellend was dat slechts 15 procent van de geënquêteerden geïnteresseerd bleek in zo’n product. Maar, 15 procent van 100.000: dat zijn nog altijd 15.000 kopers. We kregen uiteindelijk een 8,6 voor ons verslag. Ik had wel een voldoende verwacht, maar niet dat het zo’n hoog cijfer zou worden!”

“Ik heb nog geen idee wat ik uiteindelijk wil worden. Wel heb ik ontdekt dat werken bij zo’n grote organisatie als de WHD veel mogelijkheden biedt. Later in de haven werken? Nee, niet echt.”

“Maar ik ga dit jaar wél voor het eerst naar de Wereldhavendagen. Ben benieuwd hoe het eraan toe gaat met al die demonstraties en die grote boten. Die nieuwsgierigheid is echt door de WHD-opdracht gewekt!”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.