Rotterdam,
22
april
2021
|
15:19
Europe/Amsterdam

Weer naar school!

Nahied Rezwani

Hoera! Vanaf 26 april mogen wij weer meer onderwijs geven op onze locatie. Studenten kunnen dan weer vaker naar school komen, uiteraard alleen met mondkapje en op anderhalve meter afstand. Gelukkig, want iedereen is alle strenge maatregelen inmiddels wel een beetje zat. Ik ook, al begrijp ik de noodzaak ervan. Je merkt dat de rek er bij veel mensen uit is. Te rigide maatregelen kunnen dan een averechts effect hebben – met illegale, bomvolle feestjes in geheime loodsen en massaprotesten op Amsterdamse pleinen tot gevolg.

Zelftest niet verplicht, wel gewenst
Opleidingen kunnen zelf bepalen op welke dagen en voor welke activiteiten hun studenten naar school mogen komen. Voor lessen, voor begeleiding, voor een speciale afspraak. Idee is dat studenten en docenten na een negatieve zelftest naar binnen mogen. De test krijgen studenten van ons (meer informatie volgt later). Hoewel zelf testen niet verplicht is, vragen wij toch iedereen zo’n test te doen; alleen zo kunnen we het virus bestrijden. Dat is een mooie eerste stap om meer offline onderwijs mogelijk te maken, maar nog geen oplossing voor studenten die thuis geen ruimte of mogelijkheden hebben om te studeren. Voor deze groep blijven wij onze school openhouden.

Ik wil graag ieders mening en ideeën hierover horen.

Als we weer helemaal open mogen, hoe kunnen we dat dan het beste aanpakken zodat iedereen zich er goed bij voelt? Geef alsjeblieft je reactie onder deze blog!

Nooit meer 100% fysiek onderwijs
We gaan duimen dat we straks in september echt volledig open mogen. Dat dan ons ‘nieuwe normaal’ kan starten. Eén ding is zeker: wij gaan nooit meer terug naar 100% fysiek onderwijs. Wij hebben de afgelopen anderhalf jaar kunnen experimenteren met online onderwijs. Digitalisering stond al langer op ons wensenlijstje en – hoe cynisch ook – de coronatijd bood daarvoor een geweldige proeftuin. Niet dat we een soort LOI gaan worden. Nee, we gaan de tijd dat studenten op school komen gebruiken om ze in de praktijk te laten werken – bijvoorbeeld in een living lab - of om ze extra begeleiding te bieden. Blended onderwijs betekent ook niet dat studenten en docenten alleen bij een fysieke les de school van binnen zien. Nee, ze zijn áltijd welkom. Binnen de opleidingen denken teams nu na hoe zij hun blended onderwijs vorm kunnen geven: wat doen we fysiek en wat digitaal? De feedback die wij de afgelopen maanden hebben opgehaald bij studenten en docenten over hun ervaring met online lessen vormt daarvoor een goede basis: zij noemden zowel plus- als minpunten.

Geheim verklapt
Zo blijkt corona naast alle ellende toch ook nog iets positiefs te hebben opgeleverd. Iedere crisis leidt tot innovatie. Dat zien wij nu ook in ons ‘nieuwe normale’ onderwijs. Dat biedt zoveel flexibiliteit, zoveel nieuwe kansen en zoveel mogelijkheden voor studenten om de regie over hun eigen studie te voeren. Ik kan nu ook verklappen dat wij het extra geld dat wij van de overheid hebben gekregen voor een groot deel gaan besteden aan extra studentenbegeleiding om eventuele leerachterstanden weg te werken die zij door corona hebben opgelopen. Dus lieve student: wees gerust. Wij zorgen ervoor dat jij ondanks corona straks goed opgeleid met genoeg kennis en genoeg praktijkervaring de arbeidsmarkt kan betreden.

Het lijkt allemaal misschien heel ver weg. We moeten met z’n allen nog even door de zure appel heen bijten. Maar echt: in september gaat de zon vast weer schijnen!

Reacties 1 - 5 (5)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Yvette
03
May
2021
Beste Nahied,

Fijn dat er om advies gevraagd wordt hoe we straks het ‘nieuwe’ blended onderwijs vorm kunnen gaan geven. Mijn advies in deze zou onder andere zijn: betrek als opleiding op een locatie, alle partijen in de Onderwijslogistieke keten bij dit vraagstuk, om na te denken over dit nieuwe onderwijs. Wat is er op facilitair gebied allemaal mogelijk, hoeveel capaciteit aan lokalen heb ik beschikbaar, wanneer zijn de docenten beschikbaar, welke lesactiviteiten komen in aanmerking voor fysiek en welke voor online onderwijs, waar komen mijn studenten vandaan, studenten die van ver komen groeperen in een klas en daar rekening mee houden tijdens in het rooster. Zo maar een paar voorbeelden, die mij te binnen schieten waarop antwoord op gegeven moet worden, willen wij het ‘nieuwe’ blended onderwijs laten slagen.
Ik heb er alle vertrouwen in, dat het gaat lukken als alle partijen op tijd betrokken worden om hierover na te denken.
Nahied
30
April
2021
Beste Sarah, Eva en Floris,
Dank dat jullie de tijd hebben genomen te reageren op mijn blog. Super fijn dat jullie op deze manier jezelf uiten en meedenken. Ik heb met veel plezier jullie reactie gelezen en ik bespreek ze heel graag met onze onderwijsteams.
Sarah V.
27
April
2021
Hi,

Door de coronaperiode moest ik als student enorm wennen aan het online les geven. In de eerste periode had ik hier moeite mee. Maar op ten duur ben ik hier gewend aan geraakt. Dit komt voornamelijk door de workshops die hierover werden gegeven. Door de online lessen kan ik makkelijker plannen om bijvoorbeeld te werken. Ik merk persoonlijk dat ik online beter concentreer dan op school. Ik werk ook gedisciplineerder en vind de online omgeving fijn.
Eva de Kemp
23
April
2021
Hallo,

Het idee van een zelftest lijkt mij erg handig, voor de veiligheid van iedereen in het gebouw.
Zelf moet ik 1,5 uur heen en 1,5 uur terug reizen en dat gaat prima tot nu toe, maar ik merk dat ik ook verlangen heb naar fysiek les en dan niet alleen een praktijkles die op locatie wordt gegeven. Het lijkt mij dan ook erg fijn om niet alleen maar naar school te hoeven voor een praktijk les, maar ook gewoon sommige fysieke lessen. Sommige leerlingen kunnen beter een les volgens, omdat het fysiek gegeven wordt en als zulke lessen alleen maar online worden gegeven, is dat een misstap voor deze groep studenten.

Hier kan dan ook een mooie combinatie in gemaakt worden.
Floris Versluis
23
April
2021
Hallo,

Dit is een reactie op de vraag die gesteld is in de blog.
Ik ben zelf een student die lang moet reizen naar school, 2 uur heen en 2 uur terug) Dit is niet persee erg en ik heb er zelf voor gekozen. Maar op dagen waarop ik bijvoorbeeld maar 2 uur les heb is het vaak frustrerend om fysiek naar school te gaan. Ik zit dan langer in het OV dan daadwerkelijk op school. Op een lange dag is het juist wel de moeite om fysiek naar school te gaan.
Mijn idee zou dus zijn: als een klas maar 1 college heeft op een dag, om deze dan online te regelen.
Op deze manier is en blijft onderwijs aantrekkelijker voor mensen die wat verder van Rotterdam wonen.

Ik hoop dat u hier wat aan heeft en zal de komende tijd nadenken over meer ideeën!

Groetjes,
Floris Versluis