Rotterdam,
07
juli
2023
|
10:29
Europe/Amsterdam

Werken en wonen in je eigen dorp

Delta dreamers Middelharnis (2)

Op de Beroepscampus in Middelharnis zijn ze gematcht: de vier duo’s met een student Business Studies en een student HBO Rechten. Zij gaan in september bij bedrijven onderzoek doen naar beroepsbeelden, zodat de kans groter is dat jongeren in dorpen in de Zuid-Hollandse Delta blijven wonen en werken.

Ilayda Sevinç (23) uit Hellevoetsluis doet mee, omdat het onderzoek in haar regio valt. De student HBO Rechten herkent bij zichzelf en bij vrienden dat zoeken naar baan begint in Rotterdam. “We denken niet dat er werk voor ons is in Hellevoetsluis. Daardoor verhuizen jongeren vaak weg uit deze regio. Bovendien hebben we het idee dat er bij de bedrijven hier vooral ouderen werken en dat er een traditionele cultuur heerst.”

Ilayda Sevinc

Thuiswerken en auto van de zaak?
Of dat beeld klopt, gaat Ilayda onderzoeken bij twee bedrijven in de sector Finance. Dat doet ze in duo met Nasreddine el Hamami, student Business Studies.  Alle duo's doen het onderzoek in opdracht van het lectoraat HRM & Persoonlijk Ondernemerschap. Ilayda richt zich op het juridische gedeelte van goed werkgeverschap, zoals hoe is je salaris, wat staat er in de CAO, krijg je een laptop, telefoon en/of auto van de zaak?  Plus hoeveel autonomie krijg je, mag je thuis werken en kun je opleidingen volgen?

Wat zet je in een vacature?
De eindproducten met nieuwe beroepsbeelden die de studenten opleveren na een halfjaar helpen de bedrijven om een beroep beter in de markt te zetten. Daarin zullen andere motivatoren te zien zijn die jongeren interesseren in een baan. Deze nieuwe informatie kunnen de bedrijven bijvoorbeeld gebruiken in vacatures, in (online) branding, in werving op scholen.

Delta dreamers Middelharnis (3)

Kom vroeg met jongeren in contact
Dat laatste is een kans om jongeren al vroeg kennis te laten maken met je bedrijf. Wie zich op scholen neerzet als werkplek met fijne cultuur, veel ontwikkelmogelijkheden en oog voor je talent, heeft een grotere kans op interesse van jongeren. Al bekend is namelijk dat dit onderwerpen zijn die jongeren waarderen in een baan.

‘Zet medewerkers op plaats één’
Een bedrijf dat al veel oog heeft voor haar personeel is Hoppenbrouwers Techniek. Ilona van der Klis sprak in Middelharnis over de succesvolle bedrijfsfilosofie: zet de medewerker op plaats één en de klant op plaats twee. “Dat betekent dat iedereen die er werkt gezien wordt en dat ieders wensen zo veel mogelijk worden gerealiseerd. Dit met het idee: dan zijn ze ook goed voor onze klanten”, sprak zij. Op deze manier sprong het bedrijf tien jaar geleden in op het groeiend tekort aan goed technisch personeel.

Nu al enthousiast
Ilayda is al enthousiast geworden over werken in of rond Hellevoetsluis. Ze ziet de voordelen bij haar verloofde die er al tien jaar werkt. Na de zomer start ze haar onderzoek. “Het zou fijn zijn als ik jongeren kan helpen aan een leuke baan dichtbij huis en bedrijven aan jonge medewerkers.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.