Den Haag,
09
januari
2023
|
08:20
Europe/Amsterdam

Wij Inholland Ondersteuner 2023: de genomineerden stellen zich voor

Morgen, tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van Inholland Den Haag, wordt de Wij Inholland award uitgereikt aan de Ondersteuner van het jaar 2023. Met de award zetten we een collega zonder onderwijstaken in het zonnetje, en terecht! Ondersteunende collega’s zijn immers net zo onmisbaar voor goed onderwijs als docenten. Allemaal zijn ze hard nodig om het reilen en zeilen van de hogeschool goed te laten verlopen, zodat docenten les kunnen geven en studenten het onderwijs krijgen dat ze verdienen.

De genomineerden voor de award van 2023 zijn: Patricia Bax, algemeen ondersteuner HBO-rechten, Ellen Mittelmeijer, algemeen teamondersteuner bij de cluster Life Sciences & Chemistry in Amsterdam en Ragna Woodall, beleidsadviseur onderwijs en onderzoek bij het Expertisecentrum Onderwijs van het Domein Techniek, Ontwerpen & Informatica.

De drie genomineerden aan het woord:

Patricia Bax Genomineerd Ondersteuner 2023

“Ik ben flexibel en gestructureerd” - Patricia Bax
Patricia Bax, algemeen teamondersteuner HBO-Rechten, is een geboren organisator. Geef haar een logistieke puzzel en ze stort zich vol enthousiasme op de mogelijke oplossingen. “Ik heb voor elk activiteit mijn to-do-lijstjes klaar liggen of stel er snel een samen.” Haar werkzaamheden variëren van het ondersteunen van twee teamleiders en het team tot het doorvoeren van HR-mutaties. “En alles wat daar tussen ligt”, lacht ze. “Ik ben een echte duizendpoot; flexibel maar gestructureerd. Voor Inholland werkte ik in de horeca en daarna als HR-medewerker. Die ervaringen komen nu goed van pas.”

Een belangrijke taak van Patricia is de coördinatie van de instroomactiviteiten. Ze is voor nieuwe studenten het eerste aanspreekpunt. “Ik vind het belangrijk om zichtbaar te blijven zodat ze me weten te vinden. Daarom ben ik ook geregeld op school.”

Zelf vindt Patricia het ook leuk om te horen wat er bij anderen leeft. “In gesprekken met collega’s en studenten, ben ik duidelijk en verzoenend. Bij discussie laat ik graag mijn mening horen, maar zorg ook dat er voldoende ruimte voor humor is. Ik kan ontzettend hard en veel lachen.”

Een voorbeeld waarvoor Patricia haar tomeloze energie en inventiviteit voor inzet: “Er lag een plan van een voorganger klaar om nieuwe studenten in één dag te laten ervaren hoe een vierjarige studie eruit zag tijdens de open dagen en avonden:  het zogenoemde ‘Efteling-lokaal’. Welke vakken in het verschiet lagen en welke vaardigheden je als eerste onder de knie moest zien te krijgen? Een topidee dat Patricia samen met een collega met veel plezier concreet heeft gemaakt. “We hebben een speciale ruimte voor ingericht, zodat je vliegensvlug alle leerjaren kan doorstromen.” 

“Met mijn directe collega’s vorm ik een goed op elkaar afgestemd team. We vullen elkaar perfect aan. Zelf ben ik – ook omdat ik nog relatief kort deze functie heb – nog enorm lerend. Daarin valt nog een hoop te ontdekken. Al met al zit ik hier helemaal op de juiste plek!”

Ellen Mittelmeijer

“Als iets niet goed loopt, zet ik er graag mijn tanden in” - Ellen Mittelmeijer 
 Ellen Mittelmeijer is sinds 2016 een vertrouwd gezicht van het ondersteunersteam van de cluster Life Science & Chemistry in Amsterdam. “Sindsdien is de opleiding flink gegroeid waardoor de organisatie werd geprofessionaliseerd en gestructureerd. Inmiddels is het team van algemene teamondersteuners ook groter geworden. Gelukkig maar want er liggen steeds meer taken bij ons. Zoals bijvoorbeeld het bijhouden van het examenreglement, het OER, een enorme klus. Daardoor ben ik inhoudelijk ook best op de hoogte. Die kennis is heel waardevol. ”

De variëteit aan werkzaamheden past Ellen goed; ze is van alle markten thuis. “Als iets niet goed loopt, zet ik daar graag mijn tanden in. Ik vind het leuk om benodigde informatie boven tafel te krijgen. Daarnaast houd ik van het contact met docenten, studenten én andere ondersteuners. En als er gezelligs op touw gezet kan worden, doe ik mee.” Ellen is blij met de nominatie, maar deelt graag alle lof die haar wordt toegewaaid, met haar directe collega’s. “Op school zijn we allemaal schakels in hetzelfde systeem. Samen houden we het draaiende.”

Ellen is onder meer betrokken bij de uitvoering van de ‘Eerste honderd dagen enquête’ bij haar cluster. “Dat initiatief om eerstejaars aan het begin van hun nieuwe studie te ondersteunen en hun behoeftes in kaart te brengen, onderschrijf ik van harte. Ik motiveer studenten de lijsten in te vullen en ben ook nieuwsgierig naar de uitkomsten.” De deur van het ATO-team staat daarom letterlijk en figuurlijk altijd open. Daarbij maakt Ellen geen onderscheid tussen docenten of studenten.

“In mijn optiek verdient iedereen een luisterend oor en als ik iemand ergen mee kan helpen, dan kom ik in actie. Ook die collega die in een onbewaakt ogenblik even over de rooie gaat. Ik vind het een uitdaging om ook die met geduld en aandacht een hand toe te steken. Ik blijf bijna altijd rustig. Dat zit in me.”

Aan het begin van haar Inholland-tijd was ze administratief medewerker van het taal- en schakeljaar. “Dat was een initiatief van verschillende hogescholen waarbij anderstalige studenten Nederlandse les kregen zodat ze konden doorstromen naar het hbo. Ik vond dat een hele leuke doelgroep. Helaas hield het samenwerkingsverband op. Nu, zoveel jaar later, begon het te kriebelen en ben ik aan het onderzoeken hoe we onze studenten weer kunnen laten aansluiten bij zo’n extern schakeltraject. Het plan moet nog meer vorm krijgen, maar de eerste contacten heb ik gelegd.”

Ragna Woodall - info@evaformerfotografie.nl

“Ik kan me goed in anderen verplaatsen” - Ragna Woodall
Ragna Woodall is als beleidsadviseur onderwijs en onderzoek bij het Domein Techniek, Ontwerpen en Informatica het meest te vinden op de locatie in Alkmaar. “Daar zitten de meeste opleidingen waar ik bij betrokken ben.” 

“Ik was enorm verrast door de nominatie en zie die als een groot compliment”, zegt Ragna, die medeverantwoordelijk is voor de kwaliteitszorg van het onderwijs bij ‘haar’ teams. Ze vertelt: “Eens in de zes jaar wordt de onderwijskwaliteit van opleidingen en kenniscentra uitgebreid getoetst door een externe visitatiecommissie. Dat gaat gepaard met verplichte meetmomenten, zoals evaluaties en reviews. Na de daadwerkelijke visitatie op school volgt een ontwikkelgesprek. Het is mijn taak om de teams bij al die stappen te begeleiden.” Daarvoor zoekt Ragna contact met het beoordelende instanties, bereidt stukken voor en organiseert het bezoek van de commissie. Ragna merkt dat teams, opzien tegen het doorlopen van zo’n complex en administratief proces. “Zij richten zich liever op het onderwijs en onderzoek en contact met studenten. Het is fijn dat ik ze kan ondersteunen.”

Visitaties zijn vooral een kans om ontwikkelingen uit te lichten en verder te brengen. Ragna: “Er wordt wel eens gemopperd op al die verplichte rondes. Ik heb daar begrip voor en zie gebrom vooral als teken van betrokkenheid. Goed luisteren naar mijn collega’s om te ontdekken wat hun behoeftes zijn, helpt ze structuur en perspectief te geven. Ik kan me goed in hun positie en verwachtingen verplaatsen.”

Haar ervaring als geschiedenisdocent benut Ragna bij haar werk. “Ik heb voor de klas gestaan, maar moest na een ongeluk waarbij ik een hersenkneuzing opliep, omkijken naar een andere baan. Lesgeven is te intensief voor mij. Te veel prikkels.” Ze is heel blij dat ze nu op een andere manier kan bijdragen aan het neerzetten van het best mogelijke onderwijs aan studenten.

Foto: Eva Former Fotografie   

De andere kandidaten voor de Wij Inholland award Ondersteuner van het jaar waren:

  • Petra Hogendoorn-Schweighofner, stafdienst Onderwijsbeleid en Juridische Zaken
  • Maite Garcia Lechner, subsidie- en beleidsadviseur stafdienst Finance, Business Control & Centrale Studentenadministratie
  • Loes Mooren, procescoördinator Inholland Service Organisatie in Diemen
  • Debbie Dekker, onderwijsassistent team onderwijslogistiek Business, Finance & Law
  • Nelleke van der List, algemeen teamondersteuner Sociaal Juridische Dienstverlening en Associate degree Sociaal Financiële Dienstverlening
  • Monique Romkes, studiecoach, Expertisecentrum Onderwijs, Domein Techniek, Ontwerpen & Informatica Alkmaar
  • Janneke Vervloed, beleidsadviseur onderzoek, onderwijs- en onderzoeksbeleid, Inholland Den Haag
  • Ria de Jong, coördinator en licentiemanager, IVT, bibliotheek
  • Richard Visscher, coördinator-recordmanager IVT, bibliotheek
  • Johanna Krijnsen, senior informatiespecialist IVT, bibliotheek

De jury bestaat uit: 
Mieke van den Berg (lid College van Bestuur) 
Martin Co Chia Yuen (teamleider Social Work, Inholland Den Haag) 
Monique Koelewijn (hoofd stafafdeling Facilitaire Zaken) 
Conny Rijkers (manager Communicatie, stafafdeling CHR)

Vorige winnaars 
Het is de vierde keer dat de Wij Inholland award Ondersteuner van het jaar wordt uitgereikt. Abdi Nasir, adviseur onderwijslogistiek bij het Domein Onderwijs & Innovatiem, was in 2020 de laatste winnaar

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.