16
maart
2022
|
08:01
Europe/Amsterdam

Wordt docent en adviseur blended learning Renske de Beijer ISO-docent van het jaar?

Dag van het Onderwijs & Onderzoek 2021

“Iedereen moet een Renske in de opleiding hebben”, zeiden collega’s en teamleiders over hun docent en adviseur blended learning Renske de Beijer, toen ze vorig jaar werd uitgeroepen tot beste Inholland-docent. Allemaal roemden ze haar inspirerende manier van lesgeven, haar vakinhoudelijke kennis en haar inzet om van zichzelf een steeds betere onderwijsprofessional te maken. Ook studenten zijn fan van Renske. Alle reden dus voor het College van Bestuur om haar dit jaar te kandideren voor de landelijke ISO-verkiezing ‘Docent van het jaar’.

Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) behartigt de belangen van meer dan 800.000 studenten aan universiteiten en hogescholen. Jaarlijks kiest de organisatie, in samenwerking met het Comeniusnetwerk, een inspirerende docent die zich een jaar lang ‘Docent van het Jaar’ mag noemen. Daarnaast ontvangt de instelling van de winnaar een beurs van 25.000 euro van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, die de docent mag besteden aan onderwijsverbetering.

Ontwikkelingskansen
Het College van Bestuur prijst Renske de Beijer om haar veelzijdige expertise. Ze staat bij de opleiding Social Work voor de klas, ontwikkelt digitale leermiddelen én informeert collega’s van de opleidingen Social Work en Sportkunde over het effectief inzetten van onderwijsinnovaties. Al deze kwaliteiten gebruikt ze om studenten zoveel mogelijk ontwikkelingskansen te geven. Uit de voordracht van het College van Bestuur: “In de studentenevaluaties roemen studenten Social Work de veilige sfeer die Renske tijdens de (virtuele) trainingen weet te creëren, een sfeer die ze later in hun werk in het sociale domein ook willen bereiken.”

Britt Fenne is één van die studenten en hoopt dat Renske de finale haalt: “Renske is een docent die boven de groep hangt, maar tegelijkertijd heel dichtbij staat. Ze voelt goed aan wat we als groep nodig hebben en zorgt voor een betrokken actieve sfeer in de klas. Als het tempo te hoog ligt schakelt ze terug. Dat gaat heel organisch. Ze is daarin echt een rolmodel.”

Renske is een docent die boven de groep hangt, maar tegelijkertijd heel dichtbij staat. Ze voelt goed aan wat we als groep nodig hebben en zorgt voor een betrokken actieve sfeer in de klas.

Student Britt Fenne (Social Work) over Renske de Beijer

Mooie erkenning 
Renske is blij met haar nominatie en ervaart die als een mooie erkenning van wat ze betekent voor Inholland en de studenten. “Na de afronding van een module, ontving ik laatst berichtjes van een aantal studenten om me te bedanken voor de fijne lessen. Het is ook mooi om te zien dat studenten echt open staan voor de technische middelen die ik in de lessen gebruik.” 

Creatieve digitale toepassingen 
Als adviseur blended learning is Renske op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op het gebied van (digitale) leermiddelen. Die kennis vertaalt ze snel naar concrete plannen. Zo ontwikkelde ze een virtual reality-toepassing waarmee studenten van heel ‘nabij’ (en tegelijkertijd op afstand) een praktijksituatie kunnen bijwonen. Emine Han, eveneens student Social Work: “We worden door Renske uitgedaagd diep op casussen in te gaan en ze ook zelf te bedenken. Zo verbinden we kennis en stage-ervaring.”

Overtuigingskracht
Renske is zich bewust van de drempel die sommige docenten hebben bij het gebruik van ICT-tools. Met geduld en overtuigingskracht neemt ze bij hen de twijfel weg en biedt ze hulp tools effectief in te zetten. Ze zegt daarover: “Die drempel heeft vaak te maken met de onbekendheid ervan en hun jarenlange ervaring zonder technische toepassingen. Ik heb daar begrip voor, maar wil collega’s ook graag laten zien welke voordelen werken met technologische middelen kan hebben. Bovendien zien we ook steeds meer gebruik van technologie in het werkveld. Daarop inspelen in het onderwijs is dan natuurlijk heel belangrijk. Als aarzelende collega’s dan opeens de kracht van digitale middelen inzien, vind ik dat mooi.”

Alle Inholland-kernwaarden
Kortom, Renske ademt alle Inholland-kernwaarden uit; ze staat voor activerend onderwijs, gebruikt technologische toepassingen, bereidt studenten voor op de beroepspraktijk en is een belangrijke pijler onder onze leergemeenschap. Ze ontwikkelde de Blended Learning Nieuwsbrief, vlogs-workshop, scholingsdagen, podcasts en inloopspreekuren. Met verhelderende presentaties overtuigt ze ook het hoger management van Inholland van het belang van innovaties in een evoluerende onderwijswereld.  Deze creatieve en oplossingsgerichte houding kenmerkt Renske.

In aanloop naar de ISO-verkiezing ‘Docent van het jaar’ op 19 april aanstaande. wordt de voordracht van Renske beoordeeld door een onafhankelijke jury. Op Iris laten we natuurlijk weten of Renske één van de finalisten wordt.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.