Den Haag,
09
oktober
2023
|
23:46
Europe/Amsterdam

Jaarlijkse Unesco Scholendag bij Inholland Den Haag

Op 5 oktober, tijdens de Dag van de Leraar, vond de Unesco Scholendag plaats bij Inholland Den Haag. Ruim 100 docenten en leerlingen uit alle lagen van het onderwijs reisden vanuit het hele land af naar Den Haag om de jaarlijkse netwerkbijeenkomst bij te wonen. De dag stond in het teken van kennis delen, netwerken en interactieve workshops. De Scholendag startte met een bijeenkomst van de Unesco Jongerencommissie met als thema ‘Jongeren in Actie’. Het doel van deze bijeenkomst was om jongeren te inspireren over het belang van maatschappelijke betrokkenheid en hen te inspireren om in actie te komen. Na deze bijeenkomst werd het hoofdprogramma afgetrapt door Business Studies-docent Luc Salemans waarna keynotespeaker Thijmen Sprakel het stokje van hem overnam. 

Lezing van VO-docent Thijmen Sprakel over onderwijs en AI 
Keynotespeaker Thijmen Sprakel, VO-docent Engels en Muziek en daarnaast redacteur EduKitchen, nam de deelnemers mee in de wereld van AI en het onderwijs. Wat zijn de voor- en nadelen van de inzet van AI in het onderwijs? Kunnen bepaalde vormen van AI een waardevolle toevoeging zijn aan de les of het werk van de docent makkelijker maken? Maar zijn scholen vol leerlingen die niet met elkaar praten en vooral op hun scherm kijken dan de toekomst? Wat betekent dit voor de rol van de docent? Het onderwerp en de stellingen zorgden voor goede interactie met het publiek en een mooie start van het programma. Na de plenaire sessie gingen de deelnemers met elkaar aan de slag tijdens verschillende interactieve deelsessies.

Strategie en Leerlijn Wereldburgerschap 
De docenten en leerlingen hadden de keuze uit diverse deelsessies, waaronder de ‘Strategie’ sessie waarin samen vooruit gekeken werd naar de nieuwe strategie voor het Unesco-scholennetwerk. Het internationale coördinatiepunt van de Unesco-scholen presenteert dit najaar de nieuwe strategie met enkele accentverschuivingen ten opzichte van de huidige situatie. Daarnaast bestaat het scholennetwerk, met zo'n 10.000 scholen wereldwijd, dit jaar 70 jaar en dus dit was een mooie aanleiding om te evalueren. De deelsessie ‘Leerlijn’ stond in het teken van de doorlopende leerlijn Wereldburgerschap die dit voorjaar ontwikkeld is door een aantal VO-scholen. De deelnemers kregen een inkijk in hoe deze leerlijn tot stand is gekomen en werd er gebrainstormd over wat het primair onderwijs, het mbo en hbo hiermee kunnen. Een mooie, inhoudelijke dag waarin veel ervaringen en kennis werd gedeeld waar het scholennetwerk van Unesco het komende jaar weer mee verder kan bouwen.