Rotterdam,
11
juni
2019
|
11:03
Europe/Amsterdam

Banenbeurs Inholland Rotterdam: een waar succes

De flyers en visitekaartjes vlogen op donderdag 23 mei om de oren van studenten. Op de Banenbeurs van Hogeschool Inholland Rotterdam, georganiseerd vanuit plint010 in samenwerking met Young Professionals United. Er stonden ruim twintig bedrijven klaar om studenten van elke opleiding te verwelkomen en op weg te helpen naar verschillende beroepsmogelijkheden voor tijdens en na hun studie. Met een selfiehoek, toffe DJ booth, een robotgame en kans op het winnen van onder andere een boottocht was de middag een waar succes. 

Leestijd: +- 2 minuten.

Een baan vinden na je studie is niet altijd even makkelijk en dat was overduidelijk toen het donderdag op de Banenbeurs barstte van de studenten. Bij de gezamenlijke leer -en werkomgeving plint010 beseffen ze dit maar al te goed, vandaar ook het besluit om deze beurs te organiseren. Met als doel om ook zelf studenten in contact te brengen met verschillende opdrachtgevers. Als connectie tussen jongeren en ondernemers biedt plint010 zelf ook stages aan die zich vooral focussen op vraagstukken in Rotterdam Zuid. 

Natuurlijk waren er nog veel meer andere organisaties aanwezig waar studenten hun vragen konden stellen om hun mogelijkheden te achterhalen. Organisaties als TUI, Ipse de Bruggen, Boeg en PWC waren present. Maar ook HEMA en TPS waren aanwezig, bijvoorbeeld om traineeships aan te bieden. Voor degenen die deze zomer al willen starten met het opdoen van ervaring bieden de meeste organisaties zomerbanen aan. Zo bieden HEMA en AP bijbaantjes aan door  heel Nederland en zelfs daarbuiten. In het buitenland is de drempel zelfs vaak lager en is het dus toegankelijker voor studenten om aan de slag te gaan en door te groeien. En niet alleen zijn jongeren op zoek naar een werkplek, veel werkgevers zijn juist ook op zoek naar jonge werknemers.

Kennismaken met PWC via de robotgame
Organisatie PWC probeerde dan ook de aandacht van alle studenten te trekken via hun zelfgemaakte robotgame en deed dat met succes. Op een groot scherm gingen studenten de strijd aan te gaan tegen robot ‘Tim’ om onmogelijke rekensommen op te lossen. De game was dé manier van PWC om de gamende studenten visueel kennis te laten maken met het systeem waarmee de jaarrekeningen gecontroleerd worden. Is er dan nog wel ruimte voor jongeren op de werkvloer met al die technologie van tegenwoordig, is iets wat je jezelf als student dan kunt afvragen. Het geruststellende antwoord van PWC: “Technologie neemt de wereld steeds meer over, maar het persoonlijke contact met de klant blijft altijd nodig.”

Waar PWC de aandacht trok met een robotgame, bood financiële dienstverlener TPS een andere ervaring. Door het juiste gewicht van een glazen schaal met zand te raden maakten studenten kans op een boottrip. TPS toonde zich op de beurs als een avontuurlijke werkgever, en stelde jonge professionals bijvoorbeeld verschillende trips in het buitenland in het vooruitzicht om mee te werken aan vrijwilligersprojecten. Met uiteindelijk een garantie op een vaste werkplek 

Werk = ook fun!
Wat alle aanwezige opdrachtgevers vooral met hun stands wilden laten zien, is dat de werkplek niet alleen serieus, maar ook leuk kan zijn. De aanwezige dj die gezellige muziek draaide, een selfiehoek en het spelen van een game maakten het dan ook veel minder 'eng' voor studenten om af te stappen op de grote organisaties. Het avontuur na je studie begint al voor het vinden van een baan, het begint al bij beurzen zoals de Banenbeurs: een standpunt waar alle bedrijven zich zeker bij aansluiten. 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.