Haarlem,
05
april
2023
|
14:51
Europe/Amsterdam

BIP brengt internationale studenten naar Haarlem

'Je moet uit je comfortzone om met andere ogen te kunnen kijken'

BIP

Ze kwamen uit de mist, de 29 internationale en 10 Inholland-studenten die eind maart deelnamen aan het Erasmus+ Blended Intensive Programme (BIP) in Haarlem. Na vijf weken online met elkaar leren, praten en nadenken over sustainable fashion, was het tijd om binnen een week te komen tot een communicatieconcept voor een lokale ‘frontrunner’ op het gebied van duurzame mode, gericht op jongeren. De werkwijze in deze week was gebaseerd op die van de Living Lab’s van Inholland. En dat was met name voor de internationale studenten en hun coaches even wennen. Pas op de laatste dag trok de mist ook voor hen écht op.

“Ik vond het heel leuk om in zo’n internationale groep te werken”, vertelt Inholland-student Jesper.  Hij is één van de 10 Inholland-studenten van de drie locaties (Alkmaar, Haarlem en Rotterdam) van het domein BFL. “Het is interessant om te zien hoe mensen uit andere culturen werken en hoe hun docenten zijn. Zo was de coach uit België best streng en erg kritisch. Dat zijn wij niet zo gewend. Ik wist niet veel over het onderwerp, maar kijk nu wel bewuster naar mijn kleding. We begonnen deze week met design thinking, dat vond ik heel leerzaam. Die manier van werken stimuleert je brein op een andere manier, waardoor je op nieuwe, andere ideeën komt. De internationale studenten vonden het lastig dat er deze week niet zoveel structuur was. Ik gedij juist goed bij die vrijheid maar ik snap wel dat zij de rode draad soms misten.”

Zijn collega-studente Sarah uit Duitsland beaamt dat: “Ik vond het een uitdagende week. Onze generatie wil graag het verschil maken en ik heb hier in Haarlem geleerd dat je uit je comfortzone moet, om met andere ogen naar een probleem te kunnen kijken. Die manier van werken was voor mij echt even wennen, maar ik zie nu wel dat de uitkomst veel creatiever en beter is dan wanneer je dat op een andere manier zou hebben gedaan. Ik heb echt nieuwe competenties ontwikkeld en veel vrienden gemaakt deze week!”

Internationaal Netwerk
Hogeschool Inholland heeft een groot eigen netwerk van internationale partnerinstellingen. Daarnaast maakt Inholland onderdeel uit van Businet, een internationaal netwerk van hoger onderwijsinstellingen met als doel  internationale samenwerking tussen de onderwijsinstellingen te realiseren en zo studenten en docenten de mogelijkheid te bieden om internationale projecten te ontwikkelen en hieraan deel te nemen. Docenten en coördinatoren internationalisering nemen deel aan dit netwerk. Marlies Springorum, coördinator internationalisering van Inholland en docent Marketing, nam het initiatief tot dit internationale programma dat financiële steun krijgt uit Erasmus+ van de EU. 

Tamara Schoon, docent-onderzoeker bij het Lectoraat Sustainable Business Innovations: “Vorig jaar benaderde Marlies mij met de vraag of ik een pitch voor een Erasmus+ Blended Intensive Programme over sustainable fashion wilde schrijven. Mijn plan had als insteek bewustwording en activering van duurzaam consumptiegedrag onder jongeren in de EU. Hier hebben een Vlaamse, Waalse, Duitse en Italiaanse hogeschool op ingeschreven. Vervolgens zijn we het programma verder gaan samenstellen.”

Marlies Springorum: “Dit programma is voor studenten die niet per se een halfjaar naar het buitenland willen, maar het wel leuk vinden om in internationaal verband samen te werken. Dit cross culturele samenwerken - online en offline - is ook voor de EU belangrijk. Ik vind het zelf een goed concept. Bij het domein BFL van Inholland in Rotterdam loopt dit semester ook een BIP. Daar kijken we hoe bedrijven en bewoners op een goede manier kunnen samenleven in de stad. Ik ben heel tevreden over de eerste BIP die we hebben gekoppeld aan een Living Lab. Het lesprogramma was rijk en zeer divers en ik ben tevreden over de presentaties. Ook de meeste studenten waren enthousiast, ze vinden dit veel leuker dan gewoon klassikaal les krijgen. Natuurlijk was het organisatorisch een complex project met een hele eigen dynamiek. Maar daar leert Inholland zelf ook weer van.”

BIP online
Bij deze BIP  is gekozen voor een online deel van vijf weken en een live week, dit keer in Haarlem. In het online deel hebben de veertig studenten twee bijeenkomsten per week waarin keynotes worden gegeven over themas als Negative impact of fast fashion, Introduction to sustainable fashion, EU Circular textile strategy en sustainable marketing. Tamara: “Via onze partners konden we ook interessante gastsprekers regelen die bijvoorbeeld keynotes verzorgden over onder andere traceability en transparancy in de mode- en textielsector.”

In de tweede helft van de online weken kwamen de studententeams met hun leercoach samen om de opdrachten voor die week uit te voeren. Tamara: “Denk hierbij aan brand assessments op duurzaamheid, het analyseren van het eigen fashion consumptiegedrag aan de hand van het Shift-framework en trendresearch in de eigen regio. Uiteindelijk leveren de studententeams in de laatste week een communicatieconcept op voor een local frontrunner in sustainable fashion.”

BIP live
Dat concept is gemaakt tijdens de live-week in Haarlem. Tussen 19 maart en 24 maart kregen de studenten en leercoaches een lesprogramma aangeboden waarin zij de inzichten uit de online fase verwerken in een communicatieplan voor hun eigen local frontrunner. Ook gingen ze op excursie naar Amsterdam, wandelden sustainable fashion routes en deden mee aan een hackathon met de lector Design Thinking van Inholland. De ontwikkelde ideeën van de studenten werden met een videoverbinding tussentijds gepitcht aan communicatieverantwoordelijken van de Europese Commissie (DG Environment) en aan Andrea Reyes, founder van het Sustainable Fashion Community Centre in Harlem, New York. De ontvangen feedback verwerkten de studenten in hun eindpresentaties. 

De concepten die op vrijdagmiddag in het Haarlemse Seinwezen werden gepresenteerd, bleken stuk voor stuk innovatief, creatief en ook zeker uitvoerbaar. Zo is er een groep die voor een keten van second hand kledingwinkels ‘The Thrift Hunter’ een concept bedacht. Via Instagram wordt een item uit die shops gepost voor een ‘hunt’. De deelnemer aan de ‘hunt’ die het kledingstuk in één van de winkels vindt, mag het gratis mee naar huis nemen. Zo brengt deze groep studenten de doelgroep in aanraking met tweedehands kledingwinkels. “Veel studenten denken dat de kleding daar vies, saai en gedateerd is. Maar wie een klein budget heeft en uniek wil zijn, kan daar juist heel goed terecht. Met ons plan willen we tweedehands kleding niet pushen, maar leuk maken”, aldus de woordvoerder van deze groep.

TikTok-campagne
Andere groepen bedachten concepten voor bijvoorbeeld een ‘flash sale’ van de collectie van het vorig seizoen van een wat duurder, duurzaam jeansmerk. Een TikTok-campagne, om te laten zien hoe tof tweedehands kleding kan zijn en een chill-hoek in secondhand shops waar jongeren bij elkaar komen, koffie drinken en samen hun kleding repareren. Ook voor het Amsterdamse bedrijf O My Bag werd een communicatieplan ontwikkeld. De studenten stellen daarin voor om jongeren de - wat duurdere, duurzame - tassen voor een bepaalde periode gratis te laten uitproberen. Als je besluit de tas te houden, mag je hem in tien maanden afbetalen. Tassen die worden teruggebracht, kunnen vervolgens door het merk voor een lagere prijs worden doorverkocht. Studenten hopen zo de wegwerpcultuur tegen te gaan en jongeren bewust te maken van het feit dat je beter iets meer kunt uitgeven voor een duurzame tas. 

Hans Zahn, docent Business Studies, na afloop: “Ik ben zeer te spreken over deze presentaties, het niveau is echt hoog. De start met design thinking was een goed fundament voor deze week. De studenten hebben flinke stappen gezet en we zagen de mist waarin zij begonnen gelukkig snel optrekken. De uitkomst laat zien dat zij daarin dus allemaal uitstekend blijken te kunnen navigeren. De samenwerking met deze internationale studenten en docenten was in ieder geval erg leuk en leerzaam. Ik hoop dat zij na deze week allemaal ambassadeurs voor sustainable fashion worden.” 

Sinds het nieuwe Erasmusprogramma in 2021 van start is gegaan en er voor de ontwikkeling en deelname aan BIPs Erasmussubsidie gekoppeld is, zijn bij Hogeschool Inholland inmiddels zes BIPs op diverse locaties georganiseerd en zitten er nog twee voor dit semester in de planning. De Europese commissie beschouwt BIPs als een inclusieve manier van internationaliseren, omdat door de korte duur ook studenten deelnemen niet per se een halfjaar naar het buitenland kunnen of willen. 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.