Rotterdam,
12
mei
2023
|
21:35
Europe/Amsterdam

BIP is een oefening om de echte wereld in te trekken

Bijna vijftig studenten, waaronder 26 uit Finland, Oostenrijk en Spanje, sloten 12 mei het Blended Intensive Programme (BIP) Changing Cities af. In vijf dagen ontwierpen zij voor de gemeente Rotterdam een drijvende oplossing voor onder andere de Spoorweghaven, Keilehaven en St. Jobshaven. Drie studenten vertellen wat er tof is aan zo’n BIP.

“Het was écht een intensieve week”, beaamt een van de Inhollandstudenten, terwijl hij op de veertigste verdieping van De Rotterdam naar de gang loopt waar de groepsfoto wordt gemaakt. Hierna maakt de groep nog een rondvaart op de Maas en hebben zij met elkaar het laatste diner van de BIP. Met een biertje napraten en bijkomen van een week hard werken is wat deze jongen gaat doen.

Gemeente krijgt internationale inspiratie
Doorwerken was het inderdaad voor deelnemende studenten vanuit hun eigen vakgebied, marketing, management, architectuur en urban design.  Voorafgaand aan de field week in Rotterdam kregen zij vijf weken online les in onder andere design thinking. De drijvende ontwerpen moesten een mix zijn van de behoeftes van inwoners en ondernemers. Op deze manier kreeg de gemeente internationale inspiratie voor de ‘lege’ havens die een nieuwe invulling mogen krijgen. Het concept ‘Floating Vibes’ won de eerste prijs voor de beste combinatie van ontwerp en businessplan.

Lisanne de Bever

Lisanne de Bever, derdejaars Business Studies Management & Beleid
“Als je me een week geleden had gezegd dat ik in het Engels zou presenteren, had ik je niet geloofd. Presenteren in het Nederlands vind ik leuk, maar in het Engels is het echt anders. Het was nieuw voor me om met buitenlandse studenten te werken en het was een leuke groep. We sloten goed op elkaar op aan en hielden focus op het doel. Mooi is het dat je elkaar aan het begin van de week totaal niet kent en aan het eind ben je goede collega’s.

Ik vind het belangrijk om bezig te zijn met andere culturen, omdat je er in je verdere leven mee te maken krijgt. Hoe eerder je daarmee in aanraking komt, hoe makkelijker het is. Met andere woorden, meedoen aan een BIP is een hele goede oefening om de echte wereld in te trekken.”

Silpa Kinnunen

Silpa Kinnunen - International Business uit Finland
“Ik ben verbaasd en trots over hoe goed ik deze week ben door gekomen. De belangrijkste reden om mee te doen, was namelijk om mijn Engels te verbeteren. Ik denk dat mijn Engels echt vooruit gegaan is deze week. Bovendien wilde ik samenwerken met mensen uit andere landen, met andere culturen en met andere professies. Ik heb ervan genoten om de mensen en een nieuw land te leren kennen.

Wat me opviel is dat de andere studenten tijdens het werken aan het project zo veel praten. In Finland werken we altijd in stilte. Dat was soms lastig, omdat ik het zo anders gewend ben.”  

Jonah van den Beukel

Jonah van den Beukel – derdejaars Business Studies Management & Beleid
“Het was hartstikke leuk. Het gaat om vrienden maken en met z’n allen plezier beleven tijdens het ontwikkelen van een concept. Nooit eerder heb ik zo’n project gedaan. Het verplicht creatief zijn was lastig. Doordat we met elkaar een grote brainstorm hielden, is het wel gelukt. Het helpt dan dat je allemaal aan hetzelfde doel werkt. Elke dag op school, elke dag hard ermee bezig zijn en die gezelligheid ga ik missen nu het is afgelopen.

Ik raad studenten aan om mee te doen aan een BIP, omdat je snel nieuwe vrienden maakt. Je ontmoet mensen die je normaal nooit ontmoeten, zoals managementstudenten of architectuurstudenten uit het buitenland. Kortom, ik zie het als een hele positieve ervaring.”

Wat is een Blended Intensive Program?
Dit programma focuste op Changing Cities en was een cocreatie tussen de diverse partnerinstellingen. Hogeschool Inholland heeft een groot eigen netwerk van internationale partnerinstellingen. Daarnaast maakt Inholland onderdeel uit van Businet, een internationaal netwerk van hoger onderwijsinstellingen met als doel  internationale samenwerking tussen de onderwijsinstellingen te realiseren en zo studenten en docenten de mogelijkheid te bieden om internationale projecten te ontwikkelen en hieraan deel te nemen.

Proeven aan internationaal samenwerken
Docenten en coördinatoren internationalisering nemen deel aan dit netwerk. Marlies Springorum, coördinator internationalisering van Inholland en docent Marketing, nam het initiatief tot dit internationale programma dat financiële steun krijgt uit Erasmus+ van de EU. Vanuit Rotterdam is Abdul Kara mede-initiatiefnemer. Marlies: “Dit programma is voor studenten die niet per se een halfjaar naar het buitenland willen, maar het wel leuk vinden om in internationaal verband samen te werken. Dit cross culturele samenwerken - online en offline - is ook voor de EU belangrijk. Ik vind het zelf een goed concept.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.