16
januari
2023
|
11:57
Europe/Amsterdam

ChatGPT, kans of bedreiging?

In gesprek over Artificial Intelligence in het onderwijs

stock-photo-robot-hand-typing-on-a-computer-keyboard-198393527.jpg

Kansen, maar ook veel vragen, dat roepen de ontwikkelingen rond de ‘AI schrijftool’ ChatGPT op. Alle aanleiding om met elkaar hierover het gesprek aan te gaan. Waar hebben we het over, welke adviezen zijn er, welke vragen en waar is behoefte aan. Vandaar dat de stafdiensten Onderwijsbeleid & Juridische Zaken en Informatievoorziening & Technologie dinsdag 24 janua(11.00 uur) en donderdag 26 januari (16.00 uur) een speciaal webinar hierover organiseren. 

Vlak voor de kerstvakantie barstte het los met toelichtingen en discussie rondom de ontwikkeling van ChatGPT. Ook binnen Hogeschool Inholland leeft het onderwerp: hoe gaan wij hiermee om? Bekijk alvast deze korte video door collega’s van IVT gemaakt: ChatGPT&Onderwijs.

ChatGPT stelt zich voor
Waar hebben we het over? We vragen het ChatGPT zelf, via de website, (provide me with a self description in dutch about ChatGPT): ‘’ChatGPT is een kunstmatige intelligentie (AI) schrijftool die is ontworpen om te helpen bij het schrijven van teksten. Het programma werkt door middel van natuurlijke taalverwerking, wat betekent dat het in staat is om te communiceren met mensen in een menselijke taal. ChatGPT kan worden gebruikt om feedback te geven op schrijfopdrachten en om suggesties te doen voor verbeteringen, wat het voor studenten en schrijvers een nuttig hulpmiddel kan maken. Het is echter belangrijk om te onthouden dat ChatGPT alleen bedoeld is als aanvulling op het eigen kritische denkvermogen van gebruikers, en niet als vervanging ervan.‘’

 ‘ChatGPT weet niet wat het schrijft’
Voor de helderheid: ChatGPT is niet intelligent. Het weet niet wat het schrijft. Het is een machine die heel snel heel veel teksten verwerkt en output levert op de vraag die je stelt. De gebruiker moet zelf zijn menselijke creativiteit nog toepassen aan het gegenereerde stuk platte tekst.

Binnen diverse opleidingen is het gesprek al gaande over de mogelijkheden van ChatGPT, als vorm van Artificial Intelligence (AI). Bijvoorbeeld dat studenten met simpele input een verslag, essay, onderzoek, blog, contentplan, (laten) schrijven en inleveren als toets. Hoe gaan we hiermee om en bewijzen we mogelijke fraude of plagiaat? Opleidingen reflecteren wat de impact van AI heeft op het huidige onderwijs. Mogelijk moet de focus worden verlegd van de toetsing, van het summatief handelen (toetsproduct) naar het formatief handelen (toetsproces), (feedback)gesprekken, vergroten van de contacttijd met studenten en presentaties.

 Gebruik ChatGPT vooral ten goede
Uit diverse podcasts en blogs, die overal te lezen zijn, wordt advies gegeven: zie ChatGPT niet als bedreiging maar gebruik het ten goede. Maar hoe? Je zou AI kunnen zien als een sparringpartner voor studenten en docenten. Voorwaarde daarbij is wel dat duidelijk wordt aangegeven dat van AI gebruik is gemaakt.

 Ook in gesprek?
Omdat we deze ontwikkeling rondom AI niet kunnen negeren gaan we graag met jou in gesprek. We organiseren twee webinars. 

Je kunt aansluiten bij de eerste webinar die is op dinsdag: 24 januari (van 11.00 tot 12.00 uur) of de tweede webinar, die is op donderdag 26 januari (van 16.00 tot 17.00 uur).  Klik op 24 en 26 januari op de deze link, dan kom je direct in het webinar. We kunnen je ook toevoegen, meld je dan aan

Voor vragen: algemeen ria.jacobi@inholland.nl (OWB) en kim.vandenberge@inholland.nl (JZ)