18
november
2021
|
07:20
Europe/Amsterdam

Conferentie Domein Creative Business: een terugblik op een creatieve dag

Conferentie Creative Business 2

Zicht krijgen op de laatste trends en ontwikkelingen in de creatieve industrie en daarin relevant blijven met onderwijs en onderzoek. Dat was het doel van de Creative Business-conferentie begin oktober in de Stadsgehoorzaal in Leiden. De conferentie werd georganiseerd door en voor studenten, docenten, ondersteunende collega's, onderzoekers en partners van het Domein Creative Business.

De Creative Business-show vormde de aftrap van de conferentie, met oud-student Rudy Nicola als presentator. Studenten, werkveld, docenten, een lector Ko Koens en domeindirecteur Marij Urlings gingen in gesprek over het werken en leren in living labs en de nauwe samenwerking met het werkveld. Tijdens de show was er ook ruimte voor een ludiek intermezzo door Kenneth & Andor en was er muziek van Melle, oud-student van het Conservatorium.

Hierna was er een mooie mix aan break-outsessies die georganiseerd werden door collega’s en studenten. Zo gaf lector Ben Wagner een lezing over het ontwikkelen van duurzame digitale media en gingen Wiecher Troost en Derk Louwes in gesprek over de festival- en (nacht)cultuur in Nederland. Charlotte Olij en Josien Gerrits namen collega’s én studenten mee in de wereld van het werkgeluk. En er was aandacht voor Internationalisering, ‘Anders beoordelen’ en de mooie samenwerking tussen de opleidingen Facility Management en Communicatie.

Conferentie Creative Business 3

Bouwen aan de ‘SPARK-toren’
Een andere break-outsessie was gewijd aan SPARK. SPARK biedt ondersteuning aan het ‘skillsonderwijs' in alle opleidingen en in het domeinbrede onderwijs. Tijdens de workshop mochten deelnemers onder meer suggesties op blokken schrijven en letterlijk bouwen aan een SPARK-toren; ''Een inspirerend bouwwerk dat het fundament kan vormen voor het ontstaan van mooie samenwerkingen over de verschillende opleidingen in het domein''. Roksela Miha, curriculumontwikkelaar en docent hoopt zo samen te werken “dat studenten voldoende kansen krijgen om de kernvaardigheden te verwerven die ze nodig hebben om te slagen in een snel veranderende wereld. Zodat het iets wordt dat we allemaal kunnen omarmen.”

En met die veranderende wereld, waarbij ook het onderwijs verandert en flexibeler wordt, moeten de onderwijslogistieke processen die het onderwijs mogelijk maken meeveranderen. Daarom nam het team onderwijslogistiek de deelnemers mee op een ‘student-journey’ van de toekomst. Bij deze workshop kropen de deelnemers in de huid van een student en maakten op die manier kennis met vraagstukken over onder andere roostering en oriëntatie.

Saskia Terpstra, process lead binnen het Domein Creative Business: “Het is lastig om in 45 minuten duidelijk te maken wat flexibel onderwijs inhoudt en wat het betekent voor de onderwijslogistiek. Daarom wilden we de deelnemers op een actieve manier meenemen in de student-journey. Hopelijk beseffen zij ook dat deze toekomst niet eens zo heel ver weg is, want we zijn met Creative Future (red. het gezamenlijk keuzeonderwijs over opleidingen heen en binnen de Labs) al bezig met flexibel onderwijs en de logistieke vraagstukken daaromheen.”, aldus Saskia.

Met meer dan 300 bezoekers was het een inspirerende en energieke middag, waarbij het mooi was om te zien dat er zo’n mooie mix aan bezoekers aanwezig was. Van studenten en docenten van de verschillende opleidingen van het domein, tot aan werkveldpartners en collega’s van buiten het domein. Op naar de volgende conferentie!

Bekijk hier de aftermovie van de conferentie van het Domein Creative Business.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.