Rotterdam,
18
februari
2020
|
09:10
Europe/Amsterdam

Creatieve kick-off honoursprogramma Make a Difference

15 studenten gaan de challenge aan in Rotterdam!

“Bij Inholland Rotterdam doen we veel voor studenten die ondersteuning kunnen gebruiken, maar eigenlijk te weinig voor ambitieuze studenten die op zoek zijn naar meer uitdaging. Het honoursprogramma Make a Difference brengt daar verandering in", geeft Olav Rülander, clustermanager  van de opleidingen Finance & Control en Accountancy, aan tijdens de kick-off van het honoursprogramma op 13 februari. Rülander noemt zich de geestelijk vader van het programma. "Een idee tijdens het hardlopen komt tot leven!" 

Leestijd +- 2 minuten

Impact maken
Samen met andere studenten het verschil maken, door iets extra’s voor jezelf en voor de wereld om je heen doen. Dat houdt het programma Make a Difference in. Vijftien gemotiveerde studenten van de domeinen Business, Finance and Law, Creative Business en Gezondheid, Sport & Welzijn waren aanwezig bij de kick-off en doen mee. “Jullie gaan samen werken aan een zelfgekozen project met de thema's duurzaam, gezond ~en/of creatief. En dat ga je doen om impact te maken!” opent Michiel van der Hoeven, docent Business Studies, energiek de eerste bijeenkomst.

Multidisciplinair project
Michiel is één van de vier expertdocenten die de projectgroepen gaat uitdagen om elkaars expertise, inzichten en talenten te versterken. Ook de docenten Rutger Boxhoorn (Creative Business), Robert Hesselink (Business Studies) en Joeri Kooimans (Social Work) begeleiden de studenten. De samenwerking maakt het een mooi multidisciplinair project. Niet alleen de opleidingen, maar ook werk- en leeromgeving plint010, het Studiesucces Centrum en de onderzoekslijn Design Thinking zijn betrokken. Aan de projecten zullen het bedrijfsleven, overheden en maatschappelijke partners meewerken.

Design Thinking
“Dit is een heel tof ding, iets vernieuwends, een topidee, waarmee je geld kunt verdienen en Het Beste Idee van Nederland mee kunt winnen,” zegt Guido Stompf terwijl hij een koffiefilter vasthoudt. Guido is lector van de onderzoekslijn Design Thinking en laat de studenten tijdens de kick-off kennismaken met de creatieve methode om complexe problemen op te lossen. De studenten worden aan het werk gezet om de koffiefilter om te toveren tot een briljant product en gevraagd om daarna hun ideeën te pitchen. De Biologisch Afbreekbare Portemonnee (BAP) wint het van de Brown Shitbag (de duurzame vervanger van de plastic hondenpoepzakjes) en de Koffiemolen (windmolen in bloemenperk om energiekosten te besparen).

“Jullie kennen elkaar nog niet, ik heb jullie een rare opdracht en beperkt de tijd gegeven”, reflecteert Guido. “Toch hebben jullie samen na 12 minuten nieuwe ideeën kunnen pitchen, die ik nog niet eerder heb gehoord. Welkom bij hoe nieuwe ideeën ontstaan.” Hij legt uit: “Oplossingen bedenken doe je niet door lang en diep na te denken. Je doet het door interactie op te zoeken. Als je nieuwe dingen nodig hebt, ga je spelen, praten en proberen.” Na deze opdracht krijgen de studenten een verdiepende presentatie over waarom ze deze methode zouden moeten inzetten voor Make a Difference. “Wat je opdracht ook wordt, als je er maar aan begint en ervoor gaat”, aldus Guido.

Inspirerende start
“Een betere kick-off hadden we niet kunnen wensen”, zegt Rutger. Alle aanwezigen zijn geïnspireerd. Ook de studenten hebben goede dosis motivatie meekregen en zitten vol energie om hét verschil te maken met dit honoursprogramma. Coen Meinderts, student Tourism Management, laat na afloop op LinkedIn weten: “Ik ben enthousiast om mee te maken hoe we dit succesvol gaan voltooien en hoe ik mijzelf persoonlijk zal ontwikkelen door dit project heen!”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.