Amsterdam,
21
juli
2023
|
08:14
Europe/Amsterdam

De 21ste verjaardag van Inholland met.... Chris Buijsman

Van 'die jongen van de bank' tot een 'echte onderwijsman'

Chris Buisman bij Inholland Delft

Zijn allereerste werkdag als docent viel gelijk met de officiële start van Hogeschool Inholland. “Dat er sprake was van een fusie van verschillende scholen, had ik niet zo door. Ik vond het vooral leuk dat ik was aangenomen op de Alkmaarse hogeschool waar ik zelf ooit economie studeerde.”

Na een kleine tien jaar in de financiële dienstverlening te hebben gewerkt, wilde Chris wel eens wat anders. “Ik zocht een baan met betekenis en dus besloot ik te solliciteren op een vacature als docent. Omdat ik al eens wat gastlessen had gegeven, leek me dat wel wat. Toen ik werd aangenomen dacht ik: ‘Dit doe ik een paar jaar en daarna kijk ik verder’. Inmiddels zit ik hier ruim 21 jaar. Niet meer als docent, maar als manager. Zo werd ik van ‘die jongen van de bank’ een echte hoger onderwijsman.”

Voor de leeuwen geworpen
De eerste twee jaren stak Chris veel energie in het bijspijkeren van zijn didactische kwaliteiten. “Het voelde soms alsof ik voor de leeuwen werd geworpen. Uiteraard haalde ik mijn bevoegdheid, maar het was vooral de ervaring die me een betere docent maakte.” Chris gaf uiteenlopende lessen, van marketing tot gemeentefinanciën. “Ik herinner me een les over een softwarepakket waar ik zelf nooit van gehoord had. Ik zei overal ‘ja’ op en dacht dat dat normaal was.” Gelukkig vond Chris na een tijd een betere balans én stapte hij over naar de locatie in Diemen. “De studentenpopulatie was daar heel divers. Dat sprak me aan.”

Ondernemer in vaste dienst
In 2008 werd Chris manager bij  Inholland Academy, waar post-hbo-opleidingen worden gegeven aan beroepsprofessionals die zich laten bij- of omscholen op eigen kosten of op die van hun werkgever. Volgens Chris is dat een goede manier om mensen de kans te geven zich een leven lang te ontwikkelen. “De Inholland Academy drijft, anders dan de hogeschool, op eigen middelen en vraagt om een meer zakelijke benadering. Voor mij een ideale combinatie; wel een vast dienstverband, maar je toch ondernemend opstellen.” 

De bal bleef rollen
“En toen werd ik in 2012 gevraagd om terug te keren in Diemen. Dit keer als opleidingsmanager  bij de marketing- en finance-opleidingen. De bal bleef rollen en nu is Chris verantwoordelijk voor meerdere opleidingen op verschillende locaties bij het domein Agri Food & Life Sciences. Stuk voor stuk opleidingen met een groot maatschappelijk karakter, waarbij studenten leren inspelen op actuele uitdagingen rondom duurzaamheid, gezondheid, voeding en inrichting van zowel het stedelijk als het landelijk gebied. Er wordt volop samengewerkt met organisaties uit de regio. Chris: “Het leuke is dat ik op geen van deze gebieden een echte inhoudelijk expert ben, maar op mijn manier toch kan bijdragen aan thema’s waarmee we de wereld een beetje beter willen maken. ”

Chris 1989‘Best een pittig baantje’
Chris vindt dat hij een ‘best een pittig baantje’ heeft. Hij werkt met omvangrijke budgetten die hij inzet voor de dagelijkse gang van zaken én het optimaliseren en doorontwikkelen van het onderwijs. “Dat is een doorgaand proces, want een hogeschool is nooit af. Gelukkig is er veel ruimte en vertrouwen om te pionieren. Ik zoek steeds naar manieren om mijn teams goed te ondersteunen en onze opleidingen aantrekkelijk en actueel te houden.”

Meer dan vroeger je eigen leerroute uitstippelen
Zo worden onderwijs, praktijk én de student anno 2023 bij het laboratoriumonderwijs beter op elkaar afgestemd. “Dat gebeurde samen met het team, studenten en het beroepenveld”, vertelt Chris. “We besloten onze opleidingen meer onderscheidend te profileren door onder meer de focus te leggen op elektrochemie. Ook hebben we de samenwerking intensiever gemaakt met allerlei relevante partijen  in de regio en  meer keuzemogelijkheden gecreëerd voor de student. Die wil meer dan vroeger zijn eigen leerroute uitstippelen. Ik wil dat faciliteren; studenten hoeven niet allemaal op dezelfde manier door dezelfde hoepel te springen.”

Chris over 21

Hoe was jij op je 21ste?  
Ik wilde eigenlijk de journalistiek in, maar werd uitgeloot. HEAO voelde als een veilige alternatieve keuze. Ongemerkt was ik erg bezig aan de verwachtingen van anderen te voldoen. Pas later ben ik wat meer mijn eigen intuïtie gaan volgen. Jongeren van nu zijn vaak een stuk zelfbewuster op deze leeftijd. We onderschatten wel eens hoe wijs ze al zijn.

Wat wil je studenten van nu meegeven?  
Omdat ik naast mijn managementtaken ook nog lesgeef, zie ik geregeld studenten. Tegen hen zeg ik vaak dat naast arbeidsmarktperspectief ook andere factoren belangrijk zijn bij hun studieloopbaan. Doe vooral waar je hart ligt en vertrouw erop dat je je eigen pad vindt. Pak desnoods een jaartje buitenlandervaring ter oriëntatie. Temporiseer, er is genoeg tijd om te werken straks.

Hoe ziet het onderwijs bij Inolland erover 21 jaar uit? 
Hybride werken blijft bestaan, maar voor goed onderwijs fysiek contact onontkoombaar is. Je hebt echte interactie nodig om effectief te kunnen sparren en zullen altijd ontmoetingsruimtes nodig hebben. Sommige opleidingen zullen profiteren van technologische ontwikkelingen. Nu al wordt geëxperimenteerd met digitale simulatiemethodes. Virtueel pipeteren bijvoorbeeld. Heel interessant vind ik dat.

En wat doe je zelf over 21 jaar? 
Ik zal het onderwijs in deze vorm wel loslaten, maar zie mezelf niet alleen maar rondreizen en consumeren. In een campertje rondtrekken en niets bijdragen, dat voelt voor mij niet oké. Daar ben ik niet het type voor. Ik neem me voor maatschappelijk actief te blijven in de samenleving.

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Kevin den Das
21
July
2023
Wat een leuk artikel zeg van een geweldige vent. En zo te zien geen spat veranderd op de foto's. ;-) Goed om te zien & lezen Chris!