Haarlem,
21
september
2023
|
07:50
Europe/Amsterdam

De 21ste verjaardag van Inholland met.... Jaap Versluis

'Met een goed verhaal breng je verbindingen tot stand'

JaapVersluis1

Voordat Jaap Versluis docent media en journalistiek bij Inholland Rotterdam werd, werkte hij als journalist. Eerst bij een krant en daarna bij de NCRV-televisie. En hoewel hij van zijn werk hield, begon er toch iets te knagen. Te vaak voelde hij zich een observant aan de zijlijn en ook de kortlopende contracten begonnen hem tegen te staan. Net als de biotoop Hilversum, waar hij vooral aan de telefoon zat om potentiële gasten binnen te hengelen. “Dus toen mijn vrouw en ik ons eerste kind verwachtten, ging het roer om. In de krant stond een vacature voor een docent Mediaplanner bij Inholland waarop ik solliciteerde. Eerlijk gezegd wist ik niet precies wat deze functie inhield maar ik dacht: ik heb verstand van media en ik wil graag in het onderwijs werken.”

Jaap werd aangenomen, stond binnen de kortste keren voor de klas en is nooit meer vertrokken. Was hij in het begin nog luid en nadrukkelijk aanwezig als docent, na verloop van tijd lukte het hem steeds beter studenten zelf in beweging te krijgen. Hij leerde ze dat persoonlijke belangstelling een drive is om mooie betekenisvolle verhalen te maken.

Je laten leiden door nieuwsgierigheid
Jaap, die zelf het vak journalistiek in de praktijk leerde: “In plaats van achter je laptop te gaan googelen of een e-mail te sturen, wil ik dat studenten contact leggen met de buitenwereld. Het gesprek aangaan, doorvragen en dan woorden en beelden zoeken die het verhaal en de verteller recht doen. Met een goed verhaal kun je verbindingen tot stand brengen.”

Kranten en boeken nemen af in populariteit
In 21 jaar is het medialandschap ingrijpend veranderd. De komst van social media en de ontwikkelingen van internet zorgden voor meer digitale podia. En kranten en boeken nemen af in populariteit. “Tegenwoordig maken onze studenten ‘content’. Ik houd niet van dat begrip. Alsof je een emmer vult met tekst en beeld en die dan leegkiepert. Mijn studenten doen veel meer; zo leren ze omgaan met de uitdagingen rondom AI en blended learning en werken aan mooie producties waarmee ze verschil willen maken.”

Geen cijfers meer
Ook bij de opleiding Communicatie werken ze al een tijd met living labs, waarin studenten samen aan een opdracht werken en de docent een coachende rol heeft. Jaap: “Er ontstaat meer teamwork en dat vind ik een hele positieve ontwikkeling. Je voelt de onderlinge binding en het enthousiasme groeien als ze aan een opdracht werken. Bijvoorbeeld aan het Tommy Tomato-project waarbij onderzocht wordt hoe middelbare scholen gezondere en duurzamere lunches kunnen aanbieden.” Een sterk punt van Inholland noemt Jaap de continue aandacht voor interactief en vernieuwend onderwijs. “Onze studenten krijgen geen cijfers meer, alleen nog feedback.”

Storytelling gaat over echte mensen
Naast het werken in een lab, volgen studenten workshops en masterclasses. Bijvoorbeeld die van Jaap over storytelling. “Ook een woord dat vroeger niet bestond. Veel grote merken kapen dit begrip om met een bedacht en gelikt filmpje hun producten te verkopen. Ik vertel mijn studenten dat storytelling wat mij betreft moet gaan gaat over echte mensen. Over wat hen beweegt in het leven en hoe ze fouten mogen maken.”

Jaap Versluis (midden) in zijn jonge jarenNiet blijven hangen bij snel en glamorous
Jaap is blij dat studenten niet blijven hangen bij snel en glamorous, maar betekenisvolle verhalen weten te maken. Zoals laatst toen studenten samen in een internationaal  blendend programma met Duitse en Belgische studenten aan de slag gingen met het thema Communicatie en Fashion. Studenten verdiepten zich in de keuzes die modemerken rondom duurzaamheid maken en werden uitgedaagd om over hun eigen kledingkeuzes na te denken. Jaap: “Het is mooi om te merken dat we steeds beter weten hoe we samen met studenten het communicatievak inhoudsvol kunnen houden en verbeteren.”

Jaap over 21

Wie was jij op je 21ste?
Ik realiseerde het me niet meteen, maar ik was jong in een interessant tijdsgewricht. Zeker voor een geschiedenis student. De Berlijnse muur viel, de buitenlandse verhoudingen stonden op scherp en het Apartheidsregime in Zuid-Afrika begon te wankelen. Na veel sombere jaren met veel werkloosheid brak de zon door! En bovendien werd Oranje Europees Kampioen. Wat wil je nog meer als 21-jarige?

Wat zou je de 21jarige van nu willen meegeven?
Zoek de verbinding. Dat begint met nieuwsgierigheid, een goed gesprek en het vermogen om iets voor anderen te kunnen betekenen. Kijk voorbij jezelf en bedenk dat jouw leven altijd in relatie staat met dat van de ander.

Wat had je terugkijkend naar jezelf op die leeftijd willen weten of anders willen doen?
Eigenlijk niks. Het pad dat ik toen ben ingeslagen paste mij goed. Ik was geïnteresseerd in cultuur, mensen en reizen. En dat ben ik nu nog.

Hoe zie jij het onderwijs bij Inholland over 21 jaar?
Op dit moment is het hbo zo ingericht dat we de praktijk nabootsen. Dat is een kracht, maar ook een valkuil, want uiteindelijk leer je in de echte praktijk het meest. Ik stel me voor dat in de toekomst het onderwijs meer gefragmenteerd wordt aangeboden zodat jongeren nog sneller in aanraking komen met het werkveld. Ontbrekende kennis doen ze op met extra korte modules. Onderwijs draait erom dat we jongeren de kans te geven om te ontdekken wie ze zijn als mens. Daar moeten we de beste vorm voor zien te vinden.

En wat doen jijzelf over 21 jaar?
Zo ver kan ik niet vooruitkijken. Ik leef soms met de dag en dat heeft te maken met mijn reuma. Vaak heb ik pijn en weinig energie. Misschien ga ik al op mijn zestigste met pensioen. Dan vertrek ik naar een warm land om mijn roman af te maken.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.