Delft,
04
oktober
2022
|
10:09
Europe/Amsterdam

De kracht van praktijkonderwijs

PHOTO-2022-09-22-14-47-53

Praktijkonderwijs wordt vaak onderschat door veel opleidingen. “En toch mag de kracht van praktijk niet vergeten worden,” aldus Esther van Nieukerken, praktijkdocent voor de opleiding Landscape and Environment Management (LEM). Een jaar geleden is Esther gestart als praktijkdocent voor vakken als ecologie en plantenherkenning. “Ik vind het heel belangrijk dat studenten voldoende praktijkervaring opdoen, het echt ervaren is zo essentieel voor hun loopbaan.” 

Met een achtergrond in biologie opgedaan bij de Universiteit in Wageningen en een tussenjaar in Noorwegen solliciteerde Esther vorig jaar voor deze functie in Delft. “Deze vacature sprak me zo erg aan, vooral vanwege mijn achtergrond en opleiding. Het leek me daarom heel mooi om mijn kennis over te brengen op onze studenten.” En met deze motivatie is Esther vervolgens gestart in Delft als praktijkdocent bij de opleiding LEM.

Van kleins af aan
Met de paplepel ingegoten, zo noemt Esther het ook wel, want haar vader is ook bioloog. “Vroeger vond ik het al superleuk om te de natuur te ontdekken en te zien hoe alles ontstond. Maar het interesseerde mij toen wel minder dan het me nu interesseert. Dat zal ook wel door de leeftijd komen. Ik vind het daarom heel leuk om te zien hoe erg onze studenten betrokken zijn bij de natuur.” Esther geeft nu les in vakken zoals ecologie en plantenherkenning. Vooral ecologie trekt Esther enorm aan: “De verbinding tussen verschillende levensvormen vind ik superinteressant!” 

Een perfecte combinatie
Als praktijkdocent ontkom je er natuurlijk ook niet aan om ook wat theorie bij te brengen. Maar eigenlijk vindt Esther dat niet zo heel erg. “Het is juist de combinatie, die is perfect. Na een les theorie vervolgens het gebouw uit en het echt laten zien en de studenten hun gang laten gaan. Ik denk dat je op deze manier het beste les kan geven!” 

“Het is juist de combinatie, die is perfect. Na een les theorie vervolgens het gebouw uit en het echt laten zien en de studenten hun gang laten gaan. Ik denk dat je op deze manier het beste les kan geven!” 

Esther van Nieukerken

Praktijk op school
De studenten ervaren gedurende deze studie verschillende vormen in praktijkgericht onderwijs. Zo wordt er praktijk gegeven op school zelf. “Ik verzamel zelf de planten en onze studenten leren de namen van deze planten en hoe ze deze het beste herkennen.” Naast het herkennen van planten leren de studenten ook te determineren. Dit houdt in dat wanneer een student een plant niet herkent er via een boek bepaalt wordt welke plantsoort het is. 

Aan de slag buiten
Naast het praktijkonderwijs in de klas, vindt de praktijk ook plaats via verschillende excursies. Buiten, daar gebeurt namelijk het echte werk. Tijdens deze excursies worden er onder andere watermonsters genomen, bodemonderzoek verricht en planten gedetermineerd. Binnenkort gaan de eerstejaars op excursie door heel Nederland. Van Utrecht in een rechte lijn door naar Groningen ervaren de studenten hoe ze fysische geografie erin de praktijk uit ziet oftewel onderzoek naar bodem vormende processen. Daarnaast leren ze ook hoe ze verschillende planten kunnen herkennen en op welke bodem de plant het beste groeit. “Het is heel leuk om te zien dat studenten tijdens het eerste blok de theorie krijgen, iets wat vaak nog vaag is in het begin. Vervolgens krijgen ze tijdens deze week de kans om de theorie in de praktijk te ervaren.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.