Diemen,
31
maart
2021
|
09:47
Europe/Amsterdam

Eerstejaarsstudenten gelijk aan de slag met praktijkvraagstukken

Nieuw onderwijsconcept Facility Management werpt zijn vruchten af

‘Zet een Instagramaccount op.’ Koud begonnen aan hun nieuwe opleiding werden eerstejaarsstudenten Facility Management (FM) in het diepe gegooid. Rianne, Emese en Cune delen hun verhaal, kenmerkend voor het nieuwe onderwijsconcept waarmee hun opleiding dit studiejaar van start ging. Teamleider Arsjaad Imami vertelt over het hoe en waarom.

‘Dilemma-dinsdag’
“Onze opdrachtgever Bea Becht (accountmanager FM en relatiebeheerder WIR Amsterdam/Diemen - red.) vroeg ons om een Instagramaccount op te zetten voor onze eigen opleiding”, zegt Rianne van Kuijk. “Eerst hebben we enquêtes uitgezet bij onze medestudenten om erachter te komen wat zij zouden willen zien. Op basis daarvan hebben we een opzet gemaakt.” De studenten werken met rubrieken. “Elke zondag plaatsen wij het weekrooster”, vertelt studiegenoot Emese Lagerweij, “en eens in de drie weken posten we een vacature op de woensdag. Soms zetten we een bedrijf, student of docent centraal.” Cune Alders: “Bij stories doen we iets interactiefs: op maandag en vrijdag bedenken we een leuke quote en de dinsdag noemen wij ‘dilemma-dinsdag’; zo betrekken we de studenten er meer bij.”

De stoute schoenen aantrekken
Anderhalf jaar heeft de opleiding hard gewerkt aan het nieuwe onderwijsconcept. “Wij dachten: we trekken de stoute schoenen aan en gaan het gewoon doen!”, zegt Arsjaad Imami. “Ons hele team vond het noodzakelijk om onderwijs te bieden dat zich snel aanpast aan veranderingen in de maatschappij. En waarin je gelijk aan de slag kunt met vraagstukken die daadwerkelijk in ons werkveld leven.”

Waren de studenten zich bewust van dit nieuwe onderwijsconcept toen ze aan de opleiding begonnen? Rianne: “Ik heb de studie om die reden gekozen, want ik werk al drie jaar in de kinderopvang en zag mezelf echt niet meer achter de boeken zitten stampen voor een tentamen. Nu ben ik met de praktijk bezig en leer ik de theorie al doende.” Voor Emese was het wel een pluspuntje, maar gaf het niet de doorslag. Cune lacht verontschuldigend: “Ik had het niet door! Ik kreeg een informatieboekje, zag daarin geen tentamens en dacht: ‘Wat is dit?’ Maar al snel vond ik het eigenlijk wel chill!”

Arsjaad Imami

Programmatisch toetsen
Geen tentamens? “We zijn overgestapt op programmatisch toetsen”, licht Arsjaad toe. “Dat houdt in dat je niet meer elke periode vakken aftoetst met een schriftelijk tentamen. Een toets laat zien dat je de kennis beheerst, maar wij vinden dat het er vooral om gaat dat je je blijft ontwikkelen en kunt reflecteren op jezelf. Studenten krijgen feedback van coaches, opdrachtgevers en elkaar. Je kijkt eerst vooruit: waarin wil ik me ontwikkelen? Vervolgens ga je daarmee aan de slag en kijk je of je op de goede weg zit en wat je kunt doen om jezelf te verbeteren.”

Hoe werkt dat dan? “We hebben drie soorten feedbackmomenten”, legt Rianne uit: “Het voortgangsfeedbackmoment ‘intermediate’ vindt halverwege het jaar plaats en bij de ‘high-stake’ aan het einde van het jaar krijg je cijfers voor je leeruitkomsten. ‘Low-stakes’ kun je eigenlijk elk moment aanvragen. Tijdens ons Instagramproject hebben we verschillende soorten vaardigheden en kerntaken ontwikkeld. Dat toon je aan met een verantwoording en reflectie. Je moet er meerdere bewijsstukken voor aanleveren.”

Leergemeenschap
“Vroeger stond de docent voorin de klas te zenden”, gaat Arsjaad verder. “Nu voer je zelf een opdracht uit en stelt de docent in de rol van coach jou prikkelende vragen zodat jij geactiveerd wordt om jouw weg te vervolgen. Met studenten, coaches, opdrachtgevers uit het werkveld en onderzoekers vormen we een leergemeenschap. Je ziet nu soms ook gebeuren dat studenten inzichten krijgen die docenten in eerste instantie nog niet in hun bagage hadden. Je leert mét en ván elkaar en creëert samen nieuwe kennis.”

Rianne: “Waar ik in het begin aan moest wennen was dat wij de eerste lichting studenten zijn van dit nieuwe onderwijs. Wij hadden vragen maar de docenten konden die niet altijd beantwoorden. Pas na het eerste low-stake-moment dacht ik: ohhh, dus zó werkt het!” Cune: “Bij iedereen begint het kwartje steeds meer te vallen. Na de eerste vier weken, waarin we veel informatie kregen over de aanpak van een praktijkvraagstuk, mochten we zelf aan de slag. Maar, volgens mij spreek ik bijna voor iedereen, die eerste opdracht was een beetje een mislukking. Als ik er nu op terugkijk vind ik dat ik het zó anders had moeten aanpakken! Het is natuurlijk een leerzame ervaring, maar iets meer voorkennis was wel prettig geweest.”

Promostudent
Voor de drie studenten heeft het Instagramproject een vervolg gekregen. Rianne: “Het leek Bea wel cool als wij na het afronden van de opdracht daadwerkelijk dit instagramaccount zouden gaan bijhouden als promostudent. Vanaf het moment dat het account live ging, hield onze opdracht op en zijn we begonnen als promo. Ons vierde groepslid besloot te stoppen en wij zijn met z’n drieën doorgegaan. Op 17 januari hebben we onze eerste post geplaatst.”

Hoe zijn de reacties? Emese: “Vooral het weekrooster krijgen we veel complimenten over, omdat het echt handig is. We gebruiken daarvoor een template van de website Canva.” Rianne: “Het is zelfs zo dat coördinator jaar 1 Sara Steenkamp ons roostertemplate heeft overgenomen omdat dat overzichtelijker is dan wat ze eerst zelf gebruikte.”

“Wat ons heel erg heeft geholpen tijdens het proces was de begeleiding van Bea zelf”, vertelt Emese. Rianne valt haar enthousiast bij: “Bea is echt een topper! Ook als we het allemaal even zat waren konden we ons ei bij haar kwijt, hahaha!”

De eerste in Nederland
Arsjaad merkt dat er binnen en buiten Inholland veel interesse is voor het nieuwe onderwijsconcept van de opleiding. “We zijn de eerste in Nederland binnen ons vakgebied. De andere FM-opleidingen verbazen zich er ook over hoe we dit doen in coronatijd.” Er valt nog genoeg te verbeteren. “Maar als je daar open over bent, zeker naar studenten toe, dan kom je er ook wel. We peilen constant hun mening, ontwikkelen samen oplossingen en koppelen terug wat we met de actiepunten gedaan hebben.”

Onlangs blikte Arsjaad met zijn team terug op het afgelopen half jaar. “Iedereen vond: wat wij nu doen is echt te gek! Het geeft zoveel energie, ook om te zien wat het met studenten doet. Hier gaan we mee door!”

Leuke linkjes Facility Management

- Bekijk hier het Instagram-account van de opleiding, dat door de vier studenten is opgezet.
- Vorig studiejaar hebben studenten FM hun eigen learning space ontworpen, passend bij het nieuwe onderwijsconcept.
- Een ander mooi voorbeeld van een praktijkvraagstuk is de case Jeugdbescherming Amsterdam.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.