Diemen,
19
april
2018
|
09:11
Europe/Amsterdam

Gastcollege oud-student over Noordpoolavonturen

Brigit Heddes studeerde vier jaar geleden af bij Media- en Entertainment Management (Creative Business) aan Inholland Haarlem. Na haar studie is zij het avontuur aangegaan in de zeil- en ski-industrie. Op uitnodiging van docent Zac Woolfitt gaf Brigit in Diemen een gastcollege aan studenten Tourism Management over haar carrièrepad.

“Studenten vragen zich vaak af: wat is er mogelijk als ik straks ben afgestudeerd? Hetzelfde dacht ik toen ik in mijn afstudeerfase beland was. Ik wilde iets anders, iets avontuurlijks.” Brigit wist dat zij meer plezier zou behalen in een baan buiten het kantoor en ging daarom ook netwerken op wat meer ongebruikelijke plaatsen, zoals tijdens een zeilvakantie of op een vrijgezellenfeest. “Netwerken moet je veel breder zien dan de gebruikelijke netwerkevenementen; het kan ook een alledaags gesprek met zomaar iemand zijn waardoor je tot ideeën komt.”

 

Brigit Heddes, oud-student
Af en toe moet je fouten maken om daar iets van te leren, anders kom je nergens! Op een gegeven moment weet je wat je droom is.
Brigit Heddes, oud-student

Vallen en weer opstaan
“Bij het gastcollege wilde ik de studenten meegeven dat je niet in gebaande paden hoeft te denken, zo van ‘dit kan ik wel en dit niet’, of: ‘ik kan die en die richtingen op’. Er is zoveel meer mogelijk dan je denkt, zolang je er maar voor gaat. Doorgaan, dingen uitproberen, vallen en weer opstaan, net zolang totdat je jouw bestemming vindt.” En reken maar dat Brigit ook een paar keer haar neus gestoten heeft. “Soms krijg je toch niet de baan waarvoor je ging of bevalt de baan toch niet zoals je gehoopt had. Toch heb ik nergens spijt van, want je leert overal wel iets van. Af en toe moet je fouten maken om daar iets van te leren, anders kom je nergens! Op een gegeven moment weet je wat je droom is.”

Dromen najagen

Bij Brigit ontstond die droom twee jaar voor haar afstuderen. “Ik ben op zeilvakantie gegaan in Kroatië en toen kreeg het zeilvirus mij te pakken. Ik wilde heel graag op een zeiljacht werken! Op een gegeven moment solliciteerde ik bij een voorloper van Quarterdeck, waar je wordt opgeleid tot schipper of hostess op een zeiljacht. De opleiding was al vol, maar ik moest en zou daar tussen zien te komen. Ik heb al die tijd contact gehouden met de opleidingsmanager en dit volgehouden totdat er een reserveplek in de opleiding vrijkwam!”

 

De Atlantische Oceaan overgestoken
Vervolgens ging ze in opleiding voor hostess en later zelfs schipper. Om je certificaat te behalen en jezelf echt schipper te kunnen noemen, moet je naast meerdere examens vooral veel zeemijlen halen en tijd spenderen op een zeil- of motorboot en daarbij ook echt zelfstandig aan het roer staan van in eerste instantie kleine boten naar steeds grotere. “Zo krijg je meer vertrouwen. Dat heb je echt wel nodig! Je bent verantwoordelijk voor een schip dat rustig 200.000 tot anderhalf miljoen euro kost! Ik heb lang geoefend om boten aan te leggen, weken lang theorie geleerd, de Atlantische Oceaan overgestoken richting het Caribisch gebied, van Engeland naar Spanje gevaren, de getijden en stroming in nieuwe gebieden berekend, lijnen gerepareerd, de motorruimte nagekeken, veiligheid aan boord gecheckt, weersvoorspellingen gedaan; noem maar op. Tijdens het gastcollege vroeg een student: 'Kan ik ook een bootje varen?’ Maar onderschat het niet! Je bent namelijk ook verantwoordelijk voor je gasten. Ik heb gemiddeld acht gasten aan boord. Wat doe je bijvoorbeeld als iemand een open wond krijgt of aan boord een been breekt? Hoe ga je om met mensen die niet kunnen zwemmen? Wat als het weer omslaat?”

Wakeboarden binnen de Noordpoolcirkel
Uiteindelijk kon Brigit als gediplomeerd schipper aan de slag. “Ik werk zelfstandig en word soms ingehuurd door reisorganisaties. Ik vaar bijvoorbeeld van eiland naar eiland met mijn gasten, waar ze kunnen duiken, snorkelen, het eiland verkennen etcetera. Daarnaast leid ik studenten op die stewardess/chef willen worden op een zeiljacht. Ik heb ook als chef/first-mate gewerkt op een expeditieschip in de Noordpoolcirkel. Dat was hard werken, maar ook toerskiën of wakeboarden in het ijswater tussen de fjorden!

Spannender onderwijs
Brigit pleit ervoor dat het onderwijs nog meer verbonden wordt met de praktijk. Dat cases ook échte cases voor echte bedrijven zijn. Realistischer worden. Zodat je weet waar je het voor doet en ook concreet ziet dat een bedrijf er iets mee doet. Maar ook mag het onderwijs iets spannender met meer gebruik van video, meer persoonlijke ervaringen of een college buiten het gebruikelijke lokaal. “Ik heb dat een beetje gemist tijdens mijn opleiding. Ik wil daar heel graag een bijdrage aan leveren en studenten bijbrengen dat er veel mogelijk is na je studie, zolang je je dromen blijft najagen. Daarom zou ik wel meer gastlessen willen geven.”

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Laura Vrijsen
20
April
2018
Mooi en inspirerend stuk! Succes Brigit!