25
september
2023
|
12:53
Europe/Amsterdam

‘Het gevoel erbij te horen is heel belangrijk voor studentenwelzijn en studiesucces’

Docent Fatiha Ait Ali over inclusief onderwijs

Fatiha Ait Ali

Als Hogeschool Inholland streven we naar inclusief onderwijs: een curriculum en manier van lesgeven waarin al onze studenten zich gerepresenteerd voelen, welke achtergrond ze ook hebben. Ook Fatiha Ait Ali, docent bij de opleiding Business IT & Management in Diemen, maakt zich daar hard voor. Bij de laatste Community of Practice (CoP) Diversiteit kreeg ze nieuwe tips zoals: “Laat studenten populaire muziek uit hun eigen land of eigen subcultuur draaien in de klas. Dat werkt enorm verbindend.”

Voordat Fatiha vijf jaar geleden voor het onderwijs koos, werkte ze ongeveer tien jaar als strategieconsultant. Ze reisde het land door om organisaties te adviseren hoe ze IT kunnen inzetten voor hun bedrijfsprocessen. Het is niet bepaald een wereld waar vrouwen met een Marokkaanse achtergrond de boventoon voeren. “Ook eerder, als student Communicatiewetenschappen en Bedrijfskunde aan de Universiteit van Amsterdam, bevond ik mij in een witte wereld.”

Onbewust buitensluiten
Uit eigen ervaring weet Fatiha wat een monoculturele leeromgeving met je kan doen. “Hoe aardig de docenten en studenten ook waren, ik voelde me wel eenzaam. Geregeld werd ik onbewust met bepaalde opmerkingen of vormen van gedrag buitengesloten.”

Automatisch rolmodel
Nu ze vooraan de klas staat, merkt Fatiha dat ze automatisch het rolmodel is dat ze vroeger misschien wel gemist had. “Bij vrouwelijke studenten, zeker met een niet-Nederlandse achtergrond, krijg ik dat vaak terug, omdat ze bij Business IT & Management nu eenmaal in de minderheid zijn.”

Studentenwelzijn en studiesucces
Fatiha pakt haar rol als docent op om studenten te wijzen op vooroordelen en aannames. “We hebben die allemaal”, zegt ze. “Het gaat erom dat je je daarvan bewust bent en je er overheen zet. Kijk naar het individu voor je, verdiep je in die persoon. Je zult meer overeenkomsten zien dan verschillen. En over die verschillen kun je een gesprek voeren.” Met deze boodschap wil Fatiha voor een veilige inclusieve sfeer zorgen. “Het gevoel erbij te horen is namelijk heel belangrijk voor studentenwelzijn en studiesucces.”

Ik daag studenten uit om uit hun bubbel te stappen.

Ongeschreven regels bij bedrijven
Ook op andere manieren werkt Fatiha aan inclusief onderwijs, als docent en projectmanager in transdisciplinair onderwijs en in onderwijsvernieuwing. “Het zit in zoiets simpels als de namen die je kiest in de lesstof. Ook Fatima of Mohammed kunnen een directeur zijn van een bedrijf. Verder let ik op een diversiteit aan achtergronden als ik gastsprekers uitnodig of alumni inschakel bij de introductiedagen. Ik daag studenten ook uit om uit hun bubbel te stappen. Bijvoorbeeld door ze te laten samenwerken met studenten van andere opleidingen, waar je andere studenten hebt die anders naar vraagstukken kijken. Of door ze bewust te maken van de ongeschreven regels bij bedrijven en consultancybureaus. Hoor je daar een pak aan te trekken? En wil je dat niet, in welke omgeving voel je je dan wel thuis?”

Tip voor inclusief onderwijs
Om na te gaan hoe ze verder kan bijdragen aan inclusief onderwijs, nam Fatiha deel aan de laatste CoP-bijeenkomst Diversiteit. Ze oogstte meteen een mooie tip. “Docent Marette Ebert vertelde hoe ze muziek inzet. Laat studenten een hit uit hun eigen land of eigen subcultuur draaien in de klas. Dat werkt enorm verbindend.”

Het mooie van de CoP is dat je verhalen van anderen hoort en dat er ook ruimte is voor jouw verhaal.

Wrijving en glans 
In de CoP-bijeenkomst was er ook aandacht voor het slavernijverleden. Hoe kan dat verleden, en de doorwerking ervan in het heden, een plek krijgen in het onderwijs? Het is iets dat ook Fatiha bezighoudt. “Het is belangrijk te luisteren naar ieders verhaal, want die verhalen maken wat Nederland nu is. Het mooie van de CoP is dat je verhalen van anderen hoort en dat er ook ruimte is voor jouw verhaal. Doe moeite om naar elkaar te luisteren en in gesprek te gaan. Ook al leidt dat soms tot frustraties en emoties. Maar zonder wrijving geen glans.” 

Bijeenkomst gemist? 
Kijk de bijeenkomst terug.

Volgende CoP op donderdag 2 november a.s. 
Tijdens de volgende bijeenkomst van de CoP Diversiteit kunnen we elkaar eindelijk weer eens fysiek ontmoeten! In samenwerking met de Taskforce Diversiteit en Inclusie organiseert de CoP de Inholland Inspiratiedag Diversiteit en Inclusie, waar we met elkaar de verdieping zoeken op de thema’s inclusieve studentparticipatie en inclusief curriculum. Laat je inspireren en ontwerp mee in het inclusiever maken van ons onderwijs op donderdag 2 november van 12 tot 16 uur (inclusief lunch), locatie Den Haag. Zowel studenten als collega’s zijn welkom! Geïnteresseerd? Meld je nu alvast aan.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.