Diemen,
24
januari
2020
|
09:49
Europe/Amsterdam

‘Hou het veilig. 100% licht aan’

Student Ad Crossmediale Communicatie wint prijs voor stimulans gebruik fietsverlichting

Hoe stimuleer je jongeren om fietsverlichting te gebruiken? In opdracht van het Utrechtse bedrijf TeamAlert zette Battle of Concepts een challenge uit onder studenten, om met creatieve ideeën het gedrag van jongeren positief te beïnvloeden. Daisy Coenraad, die de opleiding Ad Crossmediale Communicatie aan Inholland Diemen volgt, viel in de prijzen met haar concept en won daarmee 250 euro.

Fietsers zijn relatief vaak slachtoffer van ongevallen. Met goede verlichting neemt het risico dat je in het donker wordt aangereden met 20% af. Maar liefst 45% van de jongeren tussen de 12 en 25 jaar heeft geen fietsverlichting of gebruikt geen fietslampje. Hier is dus een grote winst te behalen. Via de challenge wilde TeamAlert achterhalen wat de precieze oorzaken zijn van het niet aanzetten of niet hebben van goede fietsverlichting, én hoe we ervoor kunnen zorgen dat een groter percentage van de jongeren zijn fietsverlichting in het donker altijd aandoet.

Slimme ‘nudge’
In september 2019 begonnen aan de nieuwe opleiding Ad Crossmediale Communicatie, gaat Daisy Coenraad nu al geen communicatie-uitdaging uit de weg. Na een klein kwalitatief onderzoek onder jongeren uit haar omgeving over hun gebruik van fietsverlichting, vond ze een slimme ‘nudge’. Dat is gedragsbeïnvloeding zonder iets te verbieden of financiële prikkels te geven. Ze kwam op het idee om (interactieve) kunst, beleving en social media te combineren.

Daisy liet zich inspireren door twee Amsterdamse musea die populair zijn bij jongeren: WONDR en Moco. “Daarin staan beleving en interactie met kunst voorop. Terwijl ze zich letterlijk en figuurlijk onderdompelen in kunst, maken bezoekers veel selfies. Die plaatsen ze vervolgens op  social media. Omdat dus al bewezen is dat dit bij betalende bezoekers werkt, leek het mij ook een succesformule in een gratis toegankelijke publieke omgeving.”

Daisy Coenraad, student Ad Crossmediale Communicatie
Erg gaaf dat je als student de kans krijgt om je talent te laten zien in een serieuze praktijkopdracht. Ik heb nu al kunnen toepassen wat ik in de afgelopen paar maanden geleerd heb bij mijn opleiding.
Daisy Coenraad, student Ad Crossmediale Communicatie

Hou het veilig. 100% licht aan
Zoiets kan natuurlijk ook op straat: “Als we interactieve kunstwerken in de WONDR- en Mocostijl plaatsen langs de fietspaden en in fietstunnels, met daarop de boodschap ‘Hou het veilig. 100% licht aan’ en een hashtag, zou dat zeker de aandacht moeten trekken van jongeren. Om goed tot ze te laten doordringen wat er kan gebeuren als je zonder licht fietst, kun je gebroken botten of een kapotte fiets afbeelden. Een spannende glow-in-the-dark ondergrond met reflecterende elementen zorgt ervoor dat het kunstwerk ook in het donker de aandacht trekt, zonder gebruik van elektriciteit.”

De prijsuitreiking vond plaats bij het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Van de 200 inzendingen zat Daisy bij de eerste vier winnaars. “Zo leuk, ik had dat nooit verwacht. Ik ben nog maar net begonnen aan mijn opleiding! Erg gaaf dat je als student de kans krijgt om je talent te laten zien in een serieuze praktijkopdracht. Ik heb nu al kunnen toepassen wat ik in de afgelopen paar maanden geleerd heb bij mijn opleiding. En toen ik hoorde dat ik een prijs had, dacht ik: ‘Hé, ik kan dus écht wat!’”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.