Haarlem,
10
september
2019
|
12:25
Europe/Amsterdam

Inholland helpt Leger des Heils bij verbinding met bedrijven

Om kwetsbare mensen nog beter te helpen bij de terugkeer naar ‘het hart van de samenleving’, zoekt het Leger des Heils een duurzame verbinding met ondernemers. Deze zogeheten KANS-partners ontmoetten elkaar onlangs tijdens een eerste sessie in Haarlem. Inholland-lector Don Ropes (Leren & Ontwikkelen) verkende het thema duurzaam verbinden met de aanwezigen door middel van een '(wereld)cafémethodiek'.

Don Ropes: ”In mijn onderzoeksgroep hebben we de afgelopen twee jaar deze methodiek onderzocht en aangepast om het effectiever te maken. Onze actie bij de Leger des Heils is een schoolvoorbeeld van hoe praktijkgericht onderzoek de praktijk werkelijk kan verbeteren. Daarbij zijn dit soort acties een waardevolle manier om het netwerk van de hogeschool te vergroten in de regio. Dit wordt steeds crucialer vanwege de strategie van Inholland om onderwijs intensiever met het beroepenveld te laten werken.”

Betere kansen voor kwetsbaren
Leger des Heils W&G Noord-Holland ontwikkelt in de regio Haarlem een bedrijvennetwerk. Dit sluit aan bij de wens van de overheid om meer samen te werken met het bedrijfsleven om kwetsbare mensen betere kansen te geven in de maatschappij.

Tijdens de eerste KANS-sessie lichtte algemeen directeur Juriaan Petter van het Leger des Heils W&G Noord-Holland dit toe: “We zetten ons in voor een samenleving waar iedereen kan meedoen. Het is onze droom dat we niet meer nodig zijn omdat er geen mensen meer zijn die buiten de boot vallen. We vinden dat bedrijven een belangrijke rol hebben in het mede oppakken van deze verantwoordelijkheid. We ontvangen in diverse vormen ondersteuning vanuit bedrijven. Deze steun hebben we nodig om onze deelnemers kansrijke ondersteuning te kunnen bieden. Voor sommige activiteiten ontvangen we immers geen subsidie."

De manieren waarop bedrijven ondersteuning kunnen bieden verschillen. Te denken valt aan (leer)werkplekken voor cliënten, sponsoring van sociale vakanties, uitstapjes en sport. Verder halen bedrijven door de verbinding ‘de samenleving naar binnen’, omdat er aandacht is voor kwetsbare mensen en hun verhalen gehoord worden.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.