Haarlem,
10
mei
2023
|
09:02
Europe/Amsterdam

Games for Goals: internationale co-creatie in Citylab Haarlem

Games for Goals; studenten en docenten uit België, Litouwen en Nederland ontwerpen games

GforG2

“Het was ongelofelijk mooi om te ervaren hoe studenten van verschillende achtergronden in korte tijd met elkaar gingen samenwerken alsof ze elkaar al jaren kenden. Door met elkaar te werken aan een spel dat voor hun leeftijdsgenoten interessant en uitdagend is, ontstond er snel een onderlinge band. Dit leverde hilarische momenten op, bijvoorbeeld bij het testen van het spel, maar het leidde vooral tot zeer leerzame momenten” . Aldus Ine Hustinx-Schaekers, leercoach en co-creator.

For English press here.

Games for Goals (G4Gs) , een internationaal Erasmus Blended Intensive Program on “creating games to inspire students to work with the Sustainable Development Goals and Inner Development Goals”, vond plaats van 17 t/m 21 april in Citylab Haarlem. Studenten, docenten, onderzoekers en werkveldpartners uit Nederland (Creative Business Living Labs Inholland), Litouwen (Creative Industries Faculty Vilnius Tech) en België( 3ID-LABS Artevelde) gingen in gemengde teams aan de slag om een spel te ontwikkelen dat ingezet kan gaan worden op hogescholen op het gebied van de Sustainable Development Goals.

GforG3

In vijf dagen  ontwikkelden de deelnemers  via Design Thinking nieuwe inzichten voor hun spel, dat gerelateerd was aan een thema als duurzame energie, armoedebestrijding, mentale gezondheid of gender gelijkheid.

Een belangrijke stap was het realiseren van prototypes. Al snel werd helder wat een belangrijke basis moet zijn van de meeste spellen: het behalen van een doel, met daarbij obstakels die belemmeren dat het doel wordt behaald. Zo bleek een Escape Room waarbij nul obstakels zijn dus geen goed spel te zijn (studenten konden zo de deur uitwandelen en binnen een minuut was het doel behaald)….

In de testfase testten tweedejaars-studenten Tourism Management de  prototypes en in de laatste twee dagen waren de “klassieke” rollen van student en docent omgedraaid. Nadat eerst het spel door docenten werd gespeeld als prototypetest, gingen de studenten en docenten samen als gelijkwaardige partners verder co-creëren.  

En zeker voor studenten is dat bijzonder waardevol, zo geeft student Business Information Management Fahd Zoubair aan;   "Ik heb geweldig veel geleerd van het co-creëren met docenten en met “onbekenden” .

Britt Vlug, studente Creative Business Haarlem , vult aan dat “het heel bijzonder is om op deze manier nieuwe mensen uit andere landen en van andere culturen te leren kennen en zo uit je eigen comfortzone te stappen”.

De week werd afgesloten met een spellenpitch van de studenten en een reflectie-oefening met behulp van een LEGO kunstwerk per team. Samen aan de LEGO leidt tot interessante inzichten en mooie metaforen. En nu maar hopen dat de spellen snel gelanceerd zullen worden, net als de gezamenlijk gebouwde LEGO-raket!

Meer weten? Check dan  Citylab Haarlem of de andere Creative Business Labs