Haarlem,
31
augustus
2021
|
08:26
Europe/Amsterdam

Leren van online doceren

onlineles

Inmiddels hebben we allemaal ervaring opgedaan met online werken. We vergaderen, leren en doceren vanachter schermen. En waar dat in maart 2020 onverwachts een flinke aanpassing vergde, raakten we er meer bedreven in en zagen we ook de pluspunten ervan. Hoe docenten de afgelopen anderhalf jaar online doceren ervaarden en welke lessen we daaruit kunnen leren, onderzocht de onderzoekslijn Teaching, Learning & Technology.

Praatplaat als hulpmiddel
De uitkomsten van het onderzoek hebben de onderzoekers visueel uitgewerkt in een zogenaamde ‘praatplaat’. “Deze coronapandemie dwong ons tot online doceren en daar leerden we veel van. Zo onderscheiden we uit de gesprekken met docenten van verschillende domeinen twee fasen: voor de zomer en na de zomer. Docenten liepen tegen nadelen aan, maar ontdekten ook voordelen, “vertelt lector Nynke Bos. “We hebben ze verwerkt in een praatplaat, omdat we deze geleerde lessen willen meenemen in de toekomst. De praatplaat kunnen teams gebruiken om het gesprek op gang te helpen. Herkennen docenten zich in de ervaringen van collega’s? En wat zijn hun eigen geleerde lessen?”

Klik op de afbeelding om de pdf te downloaden.

Klik op de afbeelding voor de pdf.

“Inholland heeft de ambitie om blended learning verder te ontwikkelen. Een belangrijk aandachtspunt vanuit ons onderzoek is daarbij het creëren van een veilig innovatieklimaat. Denk bijvoorbeeld aan het ontwikkelen van een teamvisie en het inregelen van de juiste ondersteuning. Ook deze blik op de toekomst vind je terug in de praatplaat,” vult docent-onderzoeker Judith Heijmans aan.

Online leren na corona
Wil jij met je team doorontwikkelen? Vanuit het onderzoek kunnen Nynke en Judith de eerste stappen naar blended learning definiëren:

  1. Neem misvattingen over blended learning weg; het is niet hetzelfde als online teaching.
  2. Bepaal welk doel je met blended learning wilt bereiken; in het rapport is een tabel opgenomen om hiermee aan de slag te gaan.
  3. Definieer gezamenlijk een groeimodel passend bij de doelstellingen; in het rapport staan enkele bestaande modellen genoemd.

Lees het volledige rapport en gebruik de praatplaat (pdf). Voor vragen of opmerkingen kun je terecht bij nynke.bos@inholland.nl of judith.heijmans@inholland.nl