Diemen,
11
februari
2020
|
11:09
Europe/Amsterdam

Mooie belevenissen dankzij minor Smart Culture

Een digitale smart tour voor laaggeletterden, een Zuiderzeebelevenis voor gezinnen met jonge kinderen en een chatbot met podcast voor beginnende artiesten… Het afgelopen semester hebben vierdejaarsstudenten Leisure & Events Management binnen de minor Smart Culture interessante oplossingen uitgewerkt voor vraagstukken uit de cultuursector. “Ik kan aan de bak met jullie communicatieplan. Complimenten!”, reageert een enthousiaste Mariella Schohaus van de Openbare Bibliotheek Amsterdam bij de eindpresentaties.

In het uitstroomprofiel Smart Culture doen studenten in groepen onderzoek naar een vraagstuk uit de cultuursector, waarna ze een innovatief concept ontwikkelen als oplossing. Dat loopt van podiumkunsten en entertainment tot musea, games, kunstenaars en dancefestivals. De term Smart staat voor de focus op effectieve manieren om belevenissen te creëren die interactief en betekenisvol zijn.

Zeven groepen hebben het afgelopen half jaar in vier sprints een heel design-thinkingproces doorlopen. Na onderzoek en conceptontwikkeling hebben ze prototypes getest onder de doelgroep en experts. Uiteindelijk moesten ze nog een implementatieplan maken waarin wenselijkheid bij de consument, marketing, (financiële) haalbaarheid en begroting werden meegenomen.

OBA Smart Tour
Het leef- en leerpunt van de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) wil een smart tour op de website van OBA Bijlmerplein laten ontwikkelen voor laaggeletterden. Het doel daarvan is om ze meer bij de activiteiten van de OBA te betrekken en ze steeds te laten terugkeren naar volgende programma’s. De groep studenten die hiermee aan de slag ging, besloot zich te richten op immigranten die Nederlands willen leren. Na uitgebreid desk- en fieldresearch en het uitwerken van enkele persona’s maakte de groep ondertitelde video’s in combinatie met foto’s en korte teksten in een 360o tour. Het concept is al met succes getest bij de doelgroep.

Young Roots
Het Amsterdam Roots Festival zoekt meer aansluiting bij jongeren. Hoe doe je dat? Door jongeren zélf kleinschalige events te laten organiseren, bedacht de groep ‘Young Roots’. Jongeren weten zelf het beste wat ze leuk vinden. Bovendien beschikken ze over hun eigen netwerk, waardoor de stap snel gezet is om een community te creëren waarin de organiserende jongeren micro-influencers zijn. ‘Creating your dream event’ lijkt makkelijker dan het is. Plotseling ben je geen volger, maar moet je zelf een event bedenken en opzetten. “Het is verstandig om klein te beginnen”, licht student Elisa toe. “Het moet langzaam groeien.” Inmiddels heeft het Amsterdam Roots Festival een van de studenten een baan aangeboden om dit concept te realiseren. Goed nieuws dus!

Breder publiek
Veel theaters zijn op zoek naar een breder publiek. Het is niet eenvoudig om jongeren of bezoekers met een andere culturele achtergrond naar de cultuurhuizen te trekken. Toch is het de studententeams voor podium De Vorstin in Hilversum en samenwerkende podia Mozaïek in Amsterdam West en Bijlmer Parktheater in Zuidoost gelukt om zeer bruikbare eindproducten te leveren waar de opdrachtgevers ook echt mee gaan werken.

Het ultieme indoor-festivalgevoel met veel inbreng van lokale jongeren in ' Create your own festival', en persoonlijke communicatie door het theater een gezicht te geven via diverse marketinguitingen en sociale media, zijn belangrijke resultaten. In vlogs enthousiasmeren jongeren stijlzoekers en plezierzoekers van hun eigen leeftijd voor bepaalde voorstellingen.

Zuiderzeebelevenis
SAIL Amsterdam 2020 wil bezoekers een onvergetelijke en tegelijk educatieve belevenis bieden. De groep Zuiderzeebelevenis ontwierp de game ‘Modern Treasure Hunter’ waarbij kinderen bij hun bezoek aan SAIL een schat kunnen verdienen door een aantal leuke en leerzame opdrachten uit te voeren, ondersteund door een app en acteurs met schatkaarten.

Lokaal talent
Ook de twee overige teams presenteren mooie concepten. De groep Moon Jelly heeft in opdracht van het gelijknamige music marketing agency een speelse manier van kennisoverdracht uitgewerkt met behulp van een chatbot in combinatie met podcasts op een online platform voor beginnende muzikanten. Het kleinschalige festival Festimi kan volgend jaar een groter event organiseren waarbij buurtbewoners, lokaal talent en gemeente betrokken worden.

Coördinator Marie-Ange de Kort is naast docent ook als onderzoeker verbonden aan het Urban Leisure & Tourism Lab en daarmee betrokken bij de ontwikkeling van Campus aan het IJ, het toekomstige netwerk van living labs van Inholland Amsterdam/Diemen. Ze blikt terug: “Bij de aanpak van deze minor gaan onderzoek en ontwerpproces hand in hand. De vraagstukken zijn complex, dus we zijn niet tevreden met alleen maar wat losse ideeën. Gelukkig hebben onze studenten in het afgelopen half jaar laten zien dat ze tot een coherent concept kunnen komen. Ik ben trots op het eindresultaat!”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.