Delft,
12
februari
2018
|
13:41
Europe/Amsterdam

Naar je favoriete garage voor een composietenreparatie

Inholland Composites werkt aan praktijkgerichte kennis voor auto-industrie

Om reparatiemogelijkheden met composieten bij Nederlandse autoschadeherstelbedrijven te bevorderen, hebben medewerkers van Inholland Composites samen met studenten van de opleiding Luchtvaarttechnologie van Inholland Delft de afgelopen twee jaar praktijkonderzoek gedaan. Met als resultaat enkele onderwijsprogramma’s waarmee garages direct aan de slag kunnen. De bevindingen van het RAAK MKB-project Complaid werden onlangs gepresenteerd bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen.

Autobedrijven klopten twee jaar geleden aan de deur van het hoger onderwijs om ervaring op te doen met composieten. Nader onderzoek was nodig en er werd een aanzienlijke RAAK MKB-subsidie beschikbaar gesteld. Hiermee ging het project van start, met de Hogeschool Arnhem en Nijmegen (HAN) als penvoerder. Naast Hogeschool Inholland waren partner in dit consortium Hogeschool Rotterdam, Hogeschool van Amsterdam, TU Delft, het Nationaal Lucht- en Ruimtevaartlaboratorium, branchevereniging FOCWA, ACRATS-training services en composietenproducent TenCate. Verder deden elf autoschadeherstelbedrijven mee aan het project en reparatie- en opleidingsspecialisten op het gebied van vezelversterkte kunststoffen.

Goedkoper en duurzamer
Composieten worden steeds vaker gebruikt om conventionele materialen te vervangen. Ook in de auto-industrie verdienen vezelversterkte kunststoffen vaak de voorkeur, omdat ze producten lichter maken. Door de grote opkomst van vezelversterkte kunststoffen, groeit ook de ‘herstelmarkt’ op dit gebied. Auto-onderdelen die traditioneel van staal of aluminium zijn gemaakt, zullen in de toekomst steeds vaker gemaakt zijn van kunststofcomposiet. Tot op heden worden dergelijke materialen voornamelijk toegepast in bijvoorbeeld dure sportwagens. Automatisering van productie wordt echter steeds meer ingezet om de toepassing van vezelversterkte kunststoffen effectief te maken.

 

Arnold Koetje, programmamanager Inholland Composites
Bezoekende bedrijven staan bij wijze van spreke kwijlend bij onze robotarm die voor hun ogen een deel van de composietenreparatie aan het uitvoeren is. Welkom in de 21ste eeuw!
Arnold Koetje, programmamanager Inholland Composites

Verder draagt reparatie van composieten bij aan een duurzame samenleving. “Zodra je kunt repareren hoef je niet meer weg te gooien, dit scheelt enorm veel afval”, licht Arnold Koetje, programmamanager van Inholland Composites toe. “Op dit moment kan de auto-industrie dit nog niet. Bedrijven kunnen eigenlijk alleen maar vervangen. Dit is economisch gezien niet bepaald houdbaar en erg belastend voor het milieu. Vanuit luchtvaart hebben we al decennia ervaring opgedaan en daar kunnen wij vanuit Inholland Composites juist waarde toevoegen.”

Onderwijs helpt de markt
Garages hebben nog niet veel ervaring met de reparatie van vezelversterkte kunststoffen. Het gaat om complex materiaal en reparatie vereist dan ook hoogwaardige theoretische kennis en specifieke praktische vaardigheden. Juist hier speelde Inholland Composites een belangrijke rol, in de vorm van ontwikkeling van onderwijsprogramma’s.

Studenten Luchtvaarttechnologie hebben zich hierbij met stage- en afstudeerprojecten ingezet voor praktijkgericht onderzoek. Koetje: “Vanuit het onderwijs zorgen we ervoor dat de engineers van de toekomst al ervaring krijgen in het uitvoeren van reparaties, maar belangrijker nog, de effectiviteit van het reparatietype te doorgronden. De door ons afgeleverde studenten zijn in staat om bedrijven als KLM of de luchtmacht aan vakkennis te helpen. Daarnaast zijn de ondernemende studenten al bezig om eigen innovatieve oplossingen marktrijp te maken. Bezoekende bedrijven staan bij wijze van spreke kwijlend bij onze robotarm die voor hun ogen een deel van de reparatie aan het uitvoeren is. Welkom in de 21ste eeuw!”

Massaal aan de reparatie
Reparatie is een doorlopend onderzoeksthema van Inholland Composites, zeker gezien het feit dat de hele industrie hier nu een urgentie voor creëert. “Denk maar aan al die vliegtuigen die nu massaal composiet gebruiken (Boeing 787, Airbus 350, NH90, JSF), Nederland moet massaal aan de reparatie om het betaalbaar te houden. Wij gaan er voor alle toepassingsgebieden mee verder (windenergie, automobiel, luchtvaart, bouw-civiel, etc) en zullen hier het onderwijs beter van laten worden.”

Inholland Composites is een kenniswerkplaats van Inholland en onderdeel van het Research & Innovation Centre Techniek, Ontwerpen & Informatica, waar (docent)onderzoekers, lectoren en studenten samen werken aan een onderzoeksprogramma om maatschappelijke vraagstukken op te lossen en bij te dragen aan een duurzame, gezonde en creatieve samenleving.

Ga voor meer informatie naar de website van Inholland Composites.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.