Amsterdam,
26
juni
2019
|
09:25
Europe/Amsterdam

Nieuwe food-ideeën bij FICA Summer Event 2019

Een oplossing voor lactose-intolerantie, een app voor gepersonaliseerd voedingsadvies aan voetbalspelers van Sparta of senioren weer laten genieten van eten met behulp van 3D foodprinting. Deze en vele andere foodoplossingen passeerden de revue tijdens het FICA Summer Event 2019. Tweedejaarsstudenten Food Commerce & Technology uit Amsterdam en Delft presenteerden afgelopen week de onderzoeksresultaten van hun marketing-, technologie- en proces gerelateerde food onderzoeken in Cultuurcentrum Griffioen te Amstelveen.​

De sfeer zat er goed in op deze zonnige dag in Cultuurcentrum Griffioen. Dagregisseur Hans Huibers zorgde voor een interactieve bijeenkomst en docent Dylan Berkeveld verzorgde de energizer. De Amsterdamse en Delftse groepen gaven een show weg met vijftien originele presentaties. Geen saaie powerpoints, maar wel ludieke toneelstukjes en prikkelende videofragmenten. "Innovatie in de foodsector is hoog nodig", zegt Hans Huibers, dagregisseur. "En dit gebeurt als we studenten, bedrijven overheid, onderzoek en lectoren bij elkaar stoppen in een grote bubbel."

Luid gejuich
Luid gejuich was er voor de groep die onderzoek deed naar 3D foodprinting voor Zorgwaard . De prijs voor creativiteit en ook de social award ging naar Sarah Adema, Joeri Bos, Dewi den Brouwer, Willemijn ten Hoor en Romy de Visser. Zij hebben 3D foodprinting ingezet om voedingsproducten (puree) te ontwikkelen voor bewoners met kauw- en slikproblemen. Joeri Bos is enthousiast over de uitkomst van het project en heeft er veel van geleerd. "We hebben zelf alles geproefd! Ook hebben we een leuk college gevolgd over origineel presenteren. Zo hebben we ervoor gekozen om een toneelstukje met een oud dametje op te voeren."

Voor dezelfde zorginstelling won de groep Eiwitverrijkte voedingsmiddelen de prijs voor beste inhoud. Felicitaties gingen naar Simone Calf, Kaouther Channouf, Sibren Langelaan, Astrid Vooijs en Josephine van der Wel. Bij Zorgwaard vonden de bewoners de smaak van de bestaande eiwitverrijkte producten niet lekker. Hiervoor heeft de groep onderzoek gedaan naar het verbeteren van de smaak van bijvoorbeeld kaneelbrood, advocaat, tiramisu en yoghurtijs met extra eiwitten. "Het was een enorme uitdaging om de juiste hoeveelheid eiwitten toe te passen. Ik wist niet dat dat zo lastig was", zegt Sibren Langelaan. "We hebben geprobeerd om met specerijen en andere toepassingen de smaak van eiwit te compenseren. Uiteindelijk viel het allemaal wel goed in de smaak bij de bewoners. We hebben wel iets goeds neergezet, maar ik denk dat een andere groep heeft gewonnen", zegt hij bescheiden.

Foodoplossingen
Er zijn nog veel mogelijkheden voor innovatie in de voedselindustrie, dat hebben de tweedejaarsstudenten wel laten zien. Genoeg inspiratie voor een ieder die verbonden is met de branche. Verschillende thema’s kwamen aan de orde, zoals fermentatie, reststromen en houdbaarheid. "Fermenteren is toveren met bacteriën", vertelde een groep tijdens de presentatie. Voor Royal DSM maakten ze een gezonde burger van gefermenteerde groene en bruine bonen in plaats van de gebruikelijke sojabonen. Een andere groep studenten deelde een interessant feit over de wereldwijde lactose intolerantie van 70 procent. Voor hen is een duurzaam en plantaardig zuivelproduct een uitkomst. Met het oog op duurzaamheid hebben reststromen ook de nodige aandacht gekregen. Groep Royal Steensma kwam met een goed stappenplan voor bedrijven, om de eigen reststromen te analyseren voor hergebruik. Groep PUURgroenten onderzocht de juiste samenstelling voor een bindmiddel om versuikerde eetbare bloemen te conserveren. 250 gram groente is wat je per dag zou moeten eten. De vraag is: hoe zorg je ervoor dat dat ook gebeurt? Een ander innovatief idee kwam van groep Sparta voor een app met gepersonaliseerd voedingsadvies, dat uitkomst biedt aan de sportwereld.

FICA
Door de groeiende wereldbevolking, oprukkende verstedelijking en de wereldwijd toenemende welvaart is innovatie binnen de food sector belangrijk. Food-bedrijven missen vaak de creativiteit die daarvoor nodig is. FICA stimuleert bedrijven om samen te werken met studenten om vernieuwende antwoorden te vinden op foodvraagstukken.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.