22
juni
2023
|
11:15
Europe/Amsterdam

Onderzoek naar AI en vertrouwen in media op de EMMA-conferentie 2023

Natalia Berger and Susannah Montgomery

ChatGPT in the news

 Begin juni hadden we het voorrecht om deel te nemen aan de conferentie van de European Media Management Association (EMMA), die op 8 en 9 juni werd gehouden aan de Universiteit van Navarra in Pamplona, Spanje. Samen met CB-clustermanager Jannerieke Hommenga doken wij (Natalia Berger en Susannah Montgomery) in het thema van de conferentie: "Perspectives on Media Trust".

Met media-experts uit alle hoeken van de wereld voerden we levendige discussies en debatten, waarbij de nadruk lag op de ingrijpende transformatie die ons medialandschap momenteel ondergaat als gevolg van de ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie (AI).

Een van de hoogtepunten voor ons was onze presentatie over het actuele thema "ChatGPT in het nieuws: Onderzoek naar het socio-technologische fenomeen van kunstmatige creativiteit in het Nederlandse mediadiscours”, als onderdeel van de sectie Innovatie en Mediavertrouwen. Ons onderzoek leidde tot een boeiende dialoog die veel verder reikte dan onze presentatie en markeerde een mijlpaal in het discours rond AI en media.

Onze verkenning van ChatGPT, een AI-tekstgenererend model ontwikkeld door OpenAI, onderstreepte de ingewikkelde en soms controversiële rol van AI in de samenleving. De lancering van ChatGPT in de Nederlandse gedrukte media bracht een afwisselend gesprek op gang, schommelend tussen bewondering voor de hoogwaardige resultaten en bezorgdheid over de bredere maatschappelijke impact. We benadrukten de noodzaak van een bredere publieke betrokkenheid, een beter begrip van AI-capaciteiten en een verschuiving in onze benadering van contentproductie en mediabeheer. We benadrukten ook dat er dringend behoefte is aan betere regelgevende kaders, verificatietechnologieën en een geïnformeerde, interdisciplinaire discussie om het transformatiepotentieel van AI in goede banen te leiden.

EMMA conference 2023

Deze presentatie was gekoppeld aan ons grotere behoeftenonderzoek voor het MediaNumeric Erasmus+ project. Dit was ook een gelegenheid om de aankomende MediaNumeric Academy te promoten bij onze academische collega's: een online cursus om cruciale data-gedreven vaardigheden te ontwikkelen in content, journalistiek en storytelling.

Vooraanstaande sprekers zoals Dr. Eli Noam van Columbia Business School en Professor Emeritus Robert Georges Picard, een senior research fellow bij het Reuters Institute for the Study of Journalism van de Universiteit van Oxford, verrijkten de discussies en vergrootten ons begrip van de snel evoluerende media-economie.

De EMMA Conferentie diende, zoals altijd, als een platform voor verrijkende intellectuele uitwisseling, netwerken van onschatbare waarde en warme kameraadschap. Zoals de voorzitter van EMMA, Dr. John Oliver van de Universiteit van Bournemouth, treffend opmerkte: "EMMA is als een bruiloft: veel bekende gezichten, verre neven, ooms en tantes zijn hier, en je bent blij om ze allemaal te zien."

We kijken reikhalzend uit naar de volgende conferentie, die zal plaatsvinden in Nederland bij NHL Stenden Hogeschool, om de discussies die in Pamplona werden aangewakkerd voort te zetten en ons verder te verdiepen in de transformerende mogelijkheden en uitdagingen die AI-technologieën zoals ChatGPT voor onze samenleving inhouden.

Ben je geïnteresseerd in meer informatie over ons onderzoek, deelname aan EMMA 2024 of hoe je een early tester van onze MediaNumeric Academy kunt worden? Neem contact op met susannah.montgomery@inholland.nl of natalia.berger@inholland.nl voor meer informatie!

 Dit is een automatische vertaling vanuit het Engels. Voor het originele artikel, klik hier