13
november
2023
|
11:04
Europe/Amsterdam

Ontdek onze tone of voice en maak je tekst helemaal Inholland!

toneofvoice_bericht

Een persoonlijke en warme benadering, op een manier die energie geeft, waarbij iedereen zich direct thuisvoelt. Dat is precies wat we willen bereiken met onze tone of voice  de stem van Hogeschool Inholland. Vanaf vandaag staat de nieuwe tone of voice live op ons Communicatieportaal, online en gebruiksvriendelijk. Met de tone of voice in ‘de hand’ vind je alles om jouw tekst helemaal Inholland te maken. Ga snel kijken! 

In onze tone of voice vind je alles wat je nodig hebt om je tekst helemaal Inholland te maken en ons verhaal te vertellen. Zo vind je er tips voor begrijpelijk schrijven, praktische Inholland-schrijfafspraken en adviezen voor verschillende tekstsoorten.  

Nieuwe inhoud én vorm 
“Niet alleen de inhoud is nieuw, en volledig in lijn met ons Strategisch Plan, missie en visie, maar ook de vorm”, zegt Michelle van Viersen, projectleider van de tone of voice vanuit de stafdienst Communicatie & Human Resources. “Alle spelregels, helpende woorden, voorbeeldzinnen en handige informatie zijn in een online omgeving gegoten, zodat collega’s, studenten en ook relaties nog beter kunnen vinden wat ze zoeken. Gebruiksvriendelijkheid vinden we ontzettend belangrijk, en die helpt ook bij de toepassing van onze tone of voice in al onze communicatie. Daarnaast zijn wijzigingen en aanvullingen gemakkelijk door te voeren. Taal is immers altijd in ontwikkeling; daar willen we als hogeschool op voorbereid zijn.”  

Screenshot Tone of voice

De mens centraal: iedereen hoort erbij
Ook hebben we manieren verzameld om de mens centraal te zetten, oftewel onze studenten, onze collega’s en iedereen met wie we samenwerken. Met behulp van de tone of voice kun je iedereen laten voelen dat ze welkom zijn, ertoe doen en begrepen worden. Dit doe je onder andere door het juiste perspectief te gebruiken en de juiste toon: warm, oprecht, actief, beeldend en prikkelend.  

Een van de manieren om de mens centraal te stellen, is inclusief communiceren. Dit vinden wij belangrijk als inclusieve school. Wat je zegt, moet je ook laten doorklinken in je taal. Vandaar dat we er in de tone of voice uitgebreid aandacht aan besteden met tips en tricks om er in je teksten voor te zorgen dat iedereen zich aangesproken voelt. Tot stand gekomen in samenwerking met de taskforce Diversiteit & Inclusie van Hogeschool Inholland.  

 Handvatten voor divers en inclusief taalgebruik 
“Net als veel andere organisaties streven we er bij Hogeschool Inholland naar een inclusieve organisatie te zijn”, zegt Machteld de Jong, Inholland-lector Diversiteitsvraagstukken en voorzitter van de taskforce Diversiteit & Inclusie. “En daarbij hoort uiteraard een inclusieve cultuur. Zo’n inclusieve cultuur ontstaat met elkaar, en in het bijzonder door de wijze waarop we met elkaar communiceren. Inclusief taalgebruik is hierbij een voorwaarde, communiceren op een wijze waarin iedereen zich herkent en waardoor iedereen zich voelt uitgenodigd om te communiceren. Ik ben erg blij dat we met deze vernieuwde tone of voice handvatten hebben verzameld om onze communicatie inclusiever te maken en om anderen daarbij te helpen.” 

Ook Mireille van der Zee, studentendecaan bij Inholland Alkmaar en lid van de taskforce, heeft meegekeken naar het inclusiviteitsonderdeel. “Ik vind het heel belangrijk dat onze studenten en collega’s zich aangesproken voelen in de manier waarop wij binnen de hogeschool met elkaar interacteren. Dat iedereen erbij hoort, en dat we ons allemaal gerepresenteerd zien in tekst en beeld. Dat duidelijk is: deze boodschap is ook voor mij, ik mag zijn wie ik ben en word hier gezien en gehoord. Om dat te bereiken, is het dus cruciaal dat je je bewust bent van wat jouw beelden en woorden voor anderen betekenen.” 

 Praktische Inholland-schrijfafspraken
Naast dit alles bevat de tone of voice ook praktische Inholland-schrijfafspraken. Dit om ervoor te zorgen dat al onze uitingen er zo veel mogelijk hetzelfde uitzien. Dan gaat het bijvoorbeeld over aanhalingstekens, de notatie van getallen en de opmaak van opsommingen, maar ook dat je ‘college van bestuur’ en ‘raad van toezicht’ met kleine letters schrijft in plaats van hoofdletters. 

Tekstsoorten
Met de adviezen voor de mens centraal zetten, maar ook begrijpelijk schrijven en praktische Inholland-schrijfafspraken maak je van elke tekst een echte Inholland-tekst: persoonlijk, betrokken en dichtbij. Wel gelden voor verschillende tekstsoorten verschillende aandachtspunten. Wat zijn de onderdelen van een goede e-mail? Hoe schrijf je een aansprekend nieuwsbericht? Waar moet je op letten als je berichten deelt via sociale media namens of over Inholland? En hoe schrijf je SEO-vriendelijke webteksten? Daar zoomt het onderdeel tekstsoorten op in. 

Nieuwsgierig geworden? Check de tone of voice op ons Communicatieportaal en ga aan de slag! Of meld je aan voor de training ‘Eén Inholland, in tekst en beeld’ op donderdag 25 januari. Dan nemen we de nieuwe tone of voice stap voor stap met je door en maken we (kleine) opdrachten om deze alvast in je vingers te krijgen. Aanmelden kan via het leerportaal.

Reacties en feedback zijn natuurlijk welkom. Neem contact op met Michelle van Viersen en Daan Stet via communicatie@inholland.nl. 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.