22
maart
2022
|
07:30
Europe/Amsterdam

Ontwikkelen met een open blik: in gesprek met Guido Stompff

‘Kijk met een open blik naar je omgeving en laat je verwonderen’

Samenvatting

Werken bij onze hogeschool betekent bijdragen aan de ontwikkeling van onze studenten, hogeschool, het onderwijs en ons praktijkgericht onderzoek. Dat vraagt om een open blik naar jezelf en jouw omgeving. Om dát te onderstrepen starten we 5 april met onze eerste werkgeversmerkcampagne ‘Ontwikkelen met een open blik’. In een serie interviews vertellen onze collega's alvast wat dit voor hen betekent. Hoe ontwikkelen zij zich? En met welke blik kijken zij naar hun omgeving? Vandaag is het de beurt aan Guido Stompff, collega uit ons onderwijsdomein Creative Business.

Guido Stompff

Guido Stompff is lector Design Thinking in het domein Creative Business. Tweeënhalf jaar geleden maakte Guido de overstap naar het onderwijs. Het viel hem op dat innovatie slecht wordt begrepen op de werkvloer. En dus kwam hij naar het onderwijs met een duidelijke missie: Nederland creatiever maken. 

Leren door nieuwe dingen te proberen 
“Ik wil Nederland creatiever maken, zodat we beter snappen hoe innovatie werkt”, vertelt Guido. Dat doet hij door het probleem bij de wortel aan te pakken. Hij wil studenten de juiste manier van denken, doen en werken bijbrengen om te kunnen innoveren. “In het onderwijs kan ik studenten opleiden die durven te experimenteren, omdat ze goed kunnen omgaan met ambiguïteit en onzekerheid.” 

In zijn rol als lector krijgt Guido ook alle ruimte om te experimenteren. Daardoor kan hij zichzelf verder ontwikkelen. “Als je iets wil bereiken in de toekomst, dan moet je experimenteren”, legt hij uit. “Leren doe je door dingen te doen en daarop te reflecteren.”

Ontwikkelen met een open blik: laat je verwonderen 
“Voor mij betekent een open blik dat je je laat verwonderen door dat wat je onderweg tegenkomt.” Volgens Guido is een reflectieve houding belangrijk. Wat verandert er om mij heen? Hoe kan ik mij daarop aanpassen? “In die verwondering vindt échte innovatie plaats”, concludeert hij. 

Binnen Guido’s domein Creative Business wordt volop geïnnoveerd. Sinds kort werken studenten bijvoorbeeld in zogenaamde Living Labs. Hier bedenken ze oplossingen voor actuele vraagstukken. “De samenleving vraagt om professionals die met twee benen in de maatschappij staan. Ze moeten gewend zijn om met bewoners of gebruikers aan tafel te zitten. Studenten leren dat optimaal in de Living Labs.” 

Onderwijs verbeteren 
Innoveren en experimenteren betekent overigens niet dat alles áltijd goed gaat. “Af en toe is het ook hartstikke moeilijk of gaat het zelfs mis.” Toch is hij erover uit: als je het onderwijs wilt verbeteren, dan zit je hier op de goede plek. “Hogeschool Inholland is een plek waar beweging is en waar je de ruimte krijgt. Tenminste, als je zelf de kansen durft te pakken.” 

Blijven ontwikkelen met een open blik       
Ook met een open blik naar jezelf en je omgeving blijven kijken? Verken de campagnewebsite Kom werken bij Inholland.

 

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
John.van stiphout
08
February
2023
Guido, goed verhaal uitdagen is het motto en doorgaan.
Als je nog gastsprekers nodig hebt tav industrialiseren vanuit de praktijk en de ervaringen die ik opgedaan heb met suppliers in oost Europa en Azië dan hoor ik het wel.
Of de relatie creatieve fase tussen designer en engineer??