24
april
2024
|
06:00
Europe/Amsterdam

Studenten Business Studies helpen Zuid-Afrikaanse jongeren met ondernemerschap

Social Impact in Zuid-Afrika

Zuid-Afrikaanse jongeren

Tweedejaarsstudenten Business Studies van verschillende locaties van InHolland dragen hun steentje bij aan een veerkrachtige samenleving. Ze hebben namelijk in het nieuw ontwikkelde curriculum de mogelijkheid om een ‘elective’ te kiezen. Een van de ‘electives’ die wordt aangeboden is het opzetten van een digitaal social impact project voor leerlingen uit achterstandsgebieden in Zuid-Afrika. Zo krijgen zij kennis, handvatten en inspiratie om hier zelf weer mee door te bouwen en hun ondernemersdroom na te jagen. 

Het project is een initiatief vanuit Business Studies Alkmaar en draaide dit jaar met studenten van vier locaties. Het bood studenten de mogelijkheid om – digitaal – kennis te maken met een zeer uitdagende internationale omgeving, waar onze studenten normaal gesproken niet snel mee in aanraking komen. Het biedt ze een unieke inkijk in de belevingswereld van jongeren uit Zuid-Afrika. Leerzaam en een onvergetelijke ervaring tegelijk. 

Goed inzicht in culturele verschillen 
Sven van Heumen (student Inholland) vertelde: “Het YEP-project gaf een goed inzicht in de culturele verschillen tussen de landen. Zo kom je meer te weten over wat normaal is voor hen en bijvoorbeeld dat het internet daar niet de hele dag werkt of dat leerlingen niet naar school gaan als het regent. Ik heb ook gemerkt dat de leerlingen een andere werkhouding hebben. Als Nederlanders iets af moeten hebben op een bepaalde datum, dan is het meestal ook af. Als een Zuid-Afrikaan een ‘deadline’ krijgt, dan is het meestal niet zo strak en kan het rustig nog niet af zijn. Veel verschillen die je normaal dus niet merkt, maar nu wel door deze andere cultuur. We hoorden bijvoorbeeld ook dat veel jongeren de criminaliteit ingaan, omdat daar gewoon veel geld te verdienen valt. Door dit project krijgen de Zuid-Afrikaanse jongeren meer kansen om hun toekomst anders in te richten. Fijn om iets te kunnen betekenen voor hen.” 
Binnen het Young Entrepreneurship Project (YEP) kunnen de studenten van Inholland de leerlingen uit achterstandsgebieden begeleiden met het opzetten van een ‘real life’ ondernemingen in Zuid-Afrika. Voorwaarde daarbij is dat ze duurzaam en (laagdrempelig) uitvoerbaar moeten zijn. 

Werken aan een duurzaam toekomstbeeld 
Het belang van samenwerken aan een duurzame leefomgeving ziet Aaron van Heumen (student Inholland) duidelijk terug. “Door dit project kunnen we de Zuid-Afrikaanse leerlingen een kans bieden om zelf na te denken over maatschappelijke vraagstukken in hun eigen omgeving en deze om te zetten naar een eigen bedrijf. Een soort toekomstbeeld geven waarin duurzaamheid centraal staat, wat ook onderdeel is binnen hun businessplan. Doordat de leerlingen kennismaken met hoe je een onderneming opzet, leren ze op jonge leeftijd al waardevolle lessen. Hoe ga je bijvoorbeeld om met tegenslagen die op jouw pad komen en hoe beleef je succesvolle momenten en breid je weer uit. Zo kunnen ze tegen een stootje en houden ze langer vol met het doorzetten van hun onderneming. Ik ben daarom ook erg blij dat ik heb mee mogen doen met dit project. En mijn Engels en presentatieskills zijn ook met sprongen vooruitgegaan!” 

Via wekelijkse Teams-sessies geven ze twee uur begeleiding aan de leerlingen, waarbij alle stappen van het opzetten van een kleine onderneming aan bod komen. Het lesmateriaal is samen met de studenten van Stellenbosch Universiteit in Zuid-Afrika ontwikkeld. De multiculturele samenwerking leidde in het verleden al tot bijzondere projecten, zoals een groente- en kruidentuin bij een highschool en de verkoop van gezond eten op highschools én de verkoop van mini-zonnecelpanelen. 

Begin van een mooie samenwerking 
“Deze startup van de scholieren is uiteindelijk een bakkerij geworden die op school bij de kantine staat mét duurzame verpakking van de producten die ze verkopen. De scholieren leren niet alleen om zich als bedrijf te vertegenwoordigen op de markt, maar ook om een bijdrage te leveren aan hun eigen leefomgeving”, zegt Chandeni Ramdat (docent Inholland). “Ik leerde als docent hoe de studenten anders tegen het project aankeken en wat hun manier van benadering was bij het project. Best een uitdaging, om als docent te merken dat jouw perspectief zo anders is dan die van studenten waar je bij dit project mee te maken had. Ik heb veel van dit proces geleerd. Iedereen heeft toch al zijn innovatieve ideeën in het project kunnen stoppen, dat is een mooie samenwerking die is ontstaan”. 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.