Rotterdam,
26
november
2019
|
12:07
Europe/Amsterdam

Studenten Creative Growth Initiative geven daverende presentatie in Barcelona

Tijdens de Smart City Expo deze maand in Barcelona hebben Studenten en docenten van het Domein Creative Business van Inholland Rotterdam zich drie dagen lang ondergedompeld in de wereld van digitaliseringsmogelijkheden voor steden. Het was een prachtig evenement waar innovatieve bedrijven, vooruitstrevende landen en vooroplopende steden lieten zien wat zij in huis hebben op het gebied van de nieuwste ontwikkelingen die ons leven veiliger, duurzamer en efficiënter moeten maken. 

Is het sciencefiction of realiteit?
De expo is een wereld vol digitale oplossingen waarvan je soms denkt dat ze zo uit een sciencefictionfilm komen. Het is echter de harde realiteit van toepassingen met sensoren, virtual reality, augmented reality en dashboards die ons leven nu al beïnvloeden. Kortom the place to be voor nieuwsgierige creatieve studenten die willen weten wat hen te wachten staat wanneer ze het werkveld instappen. Zeven van de vierentwintig studenten die op dit moment meedoen aan het Creative Growth Initiative (CGI) reisden op uitnodiging van de gemeente Rotterdam mee naar Barcelona. De studenten komen van de opleidingen Communicatie (Wanci Wu), Tourism Management (Tim van der Meer) en Creative Business (Iris de Jong, Demi Maatkamp, Gloria Matte, Susan Tangenberg, Fabienne Wanjon). De gemeente Rotterdam was samen met diverse Hollandse steden en bedrijven deelnemer aan het Holland Paviljoen op de expo. De studenten kregen de kans om op deze omvangrijke expo bedrijven en landen uit de hele wereld te vertellen over hun project in opdracht van het projectbureau Smart City voor de Digital Twin van Rotterdam.

Digital Twin
Om de toekomstvisie op Smart Cities te achterhalen interviewden studenten in opdracht van de gemeente Rotterdam de aanwezige bedrijven en organisaties op de expo. Daarnaast onderzochten de studenten het fenomeen Digital Twin, oftewel een digitale versie van een fysieke stad waarin de bewoners, bedrijven en bezoekers van die stad op basis van real-time data verschillende diensten en services kunnen gebruiken. In de interviews kwamen onder andere zaken naar boven als veiligheid, digitale rechten en preventie. Bekijk hieronder de interviews.

Gedegen en professioneel
René Boonstra (leerregisseur CGI) en Heinrich Gerlach (leercoach CGI) waren aanwezig als vertegenwoordigers vanuit het CGI-docententeam Rotterdam. Vol trots keken zij toe hoe deze zeven studenten op een drukke beursvloer een uitermate professionele presentatie wisten neer te zetten. In het Engels wisten zij het aanwezige publiek in de stand te boeien met hun bevindingen die zij de voorgaande twee dagen hadden opgehaald op de beursvloer. Rob Schmidt (projectmanager Smart City & Digital Economy) was zo onder de indruk van de presentatie en het filmpje met de interviews dat hij meteen aangaf dit mee te willen nemen in de communicatie vanuit de gemeente over de Digital Twin. Bekijk hieronder de presentatie in het Holland Paviljoen.

Innovatief onderwijs passend bij de domeinvisie van Creative Business
Het Creative Growth Initiative is een derdejaars keuzeprogramma van het Domein Creative Business. Eind januari 2020 rondt alweer de derde lichting studenten dit innovatieve onderwijsproject af. Studenten gaan een half jaar aan de slag binnen een interdisciplinair team, samengesteld uit verschillende opleidingen. Ze werken aan individuele leerdoelen die ze aanpakken met een eigen leerplan. Met behulp van design thinking, ontwerpgericht onderzoek en prototyping werken studenten aan gevarieerde vraagstukken. Het programma draait in Rotterdam (Nederlandstalig) en in Diemen (Engelstalig).

Binnen het CGI-programma leren studenten belangrijke vaardigheden die helemaal passen bij de Creative Future-visie die het Domein Creative Business de komende jaren verder zal uitrollen. Daarbij is de samenwerking belangrijk met werkveldpartners, zoals de gemeente Rotterdam, om gezamenlijk ‘wicked problems’ te lijf te gaan in de grootstedelijke context. Deze samenwerking is intensief, serieus en duurzaam. CGI-studenten worden gezien als een serieuze partner van het projectteam van de gemeente die bezig is met de ontwikkeling van de Digital Twin van Rotterdam. De derdejaarsstudenten die voor dit keuzeprogramma kiezen leveren daarbij een duidelijke en bruikbare meerwaarde voor Rotterdam. Zij zijn in staat om met frisse blikken onverwachte oplossingen aan te dragen waar de werkveldpartner vaak niet aan denkt.

Ook uit je comfortzone stappen?
Vanaf februari 2020 gaat CGI weer van start met een nieuwe lichting. Er is nog plek voor derdejaarsstudenten uit het Domein Creative Business die de uitdaging aan willen gaan en uit hun comfortzone willen stappen. Meer weten? Kijk op Insite

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.