Delft,
27
januari
2023
|
08:00
Europe/Amsterdam

Studenten ronden honoursprogramma met succes af

DSC_8220

‘De kers op de taart voor mijn eigen studie’. Met die omschrijving vat Whitney kernachtig samen wat het honoursprogramma bij Hogeschool Inholland voor haar betekend heeft. Eind 2022 ontving zij, net als zes andere studenten, het certificaat voor het succesvol afronden van het programma waarin onder meer persoonlijke ontwikkeling, leiderschap, ondernemerschap en communicatie centraal staan.

De officiële naam is het TOI-AFL honoursprogramma. Bestemd voor gemotiveerde, talentvolle studenten van de domeinen Agri, Food & Lifesciences en Techniek, Ontwerpen en Informatica op alle Inholland-locaties. Het volledig Engelstalige programma vraagt best wat van studenten, zo vertelde Richard Oerlemans, directeur Domein Techniek, Ontwerpen & Informatie, bij de uitreiking van de certificaten. ‘Ondanks alle uitdagingen, zeker in coronatijd, hadden jullie het lef om dit programma aan te gaan. Jullie hebben jezelf daarmee uitgedaagd en hopelijk ervaren dat je gegroeid bent. Als ik kijk naar jullie resultaten en luister naar de betrokken docent-coaches, hebben jullie veel over jezelf geleerd en gezamenlijk méér bereikt dan je in je eentje had gekund. We zijn met een grotere groep begonnen, maar niet iedereen heeft het programma tot het einde kunnen volbrengen. Dat mogen jullie zien als een groot compliment aan jezelf: jullie hebben het gehááld!’. 

Hondenspiegel
Tijdens het programma gingen de studenten onder meer op bootcamp in de Ardennen. ‘De nachtmerrie van elke student’, aldus een van de deelnemers. Ook stond er een ‘hondentraining’ op het programma, waarbij honden door hun gedrag de studenten een spiegel voorhielden – en andersom. Met de hond moest een parcours worden afgelegd en daar waar de ene hond sturing nodig had, wilde de andere hond juist zelf bepalend zijn. Angela, student Business IT en Management: ‘Dat vraagt voor jou als begeleider om een andere leiderschapsstijl en om ander gedrag om met succes tot het einde te komen. Het was heel leerzaam om te ervaren en om op te reflecteren.’ 

Voor een andere opdracht moest er, met studenten uit andere landen en van verschillende opleidingen, worden gewerkt aan een ‘societal challenge’. Programmaleider Cees-Jeroen Bes: ‘In dit honoursprogramma gaat het eigenlijk om drie dingen: het beste uit jezelf halen, functioneren binnen een groep en je verbinden aan ‘de wereld’, dus het grotere geheel waar je onderdeel van uitmaakt. Dat alles komt in dit programma samen in het vraagstuk hoe je in een ruraal gebied, in het geval van onze opdracht in Tanzania, kunt zorgen voor een schoonwatervoorziening. Daar komen aspecten als geologie en financiën aan bod, maar ook de impact op de lokale gemeenschap. En dat alles dus in samenwerking met mensen met allemaal een andere achtergrond en vakgebied.’

Ondanks alle uitdagingen, zeker in coronatijd, hadden jullie het lef om dit programma aan te gaan. Jullie hebben jezelf daarmee uitgedaagd en hopelijk ervaren dat je gegroeid bent. Als ik kijk naar jullie resultaten en luister naar de betrokken docent-coaches, hebben jullie veel over jezelf geleerd en gezamenlijk méér bereikt dan je in je eentje had gekund

Richard Oerlemans, domeindirecteur Techniek, Ontwerpen & Informatica

Culturele communicatie
‘Met deze studierichting kom je in de toekomt al snel in een internationale setting te werken, dan loop je onherroepelijk tegen culturele verschillen aan. Hoe ga je daarmee om en vind je samen een weg om verder te gaan?’ Whitney (student Business IT en Management): ‘Wat we leerden over gesprekstechnieken, onder meer in de masterclasses, konden we meteen toepassen in het project. Communiceren doen we allemaal, maar hoe zet je het effectief in? Japanners bijvoorbeeld zijn over het algemeen netjes en afwachtend in hun communicatie, terwijl Nederlanders heel direct zijn. Als je echt wilt samenwerken, is het wel goed om je daar bewust van te zijn en ook mee om te kunnen gaan.’ 

Naast het ervaren ‘in de praktijk’ kregen de deelnemende studenten aan de hand van theoretische modellen, zoals de persoonlijkheidstype-test MBTI, meer inzicht in zichzelf. Veel van de deelnemende studenten bleken introvert te zijn. Giorgio, student Informatica: ‘Iemands persoonlijkheid is niet ‘goed of slecht’. Maar als je inzicht hebt in je eigen persoonlijkheid, weet je ook hoe je daar mee om kunt gaan. Probeer je jezelf te veranderen, negeer je wie je zelf bent, of probeer je het in je voordeel te gebruiken?’. 

Complimenten
Bij de afronding van het programma, kregen de studenten de kans om voor alle andere deelnemers een compliment op te schrijven. Dat leverde prachtige waarnemingen op. Zo was er Enriquillo, student Chemie, die onder meer om uit zijn comfortzone te komen ‘ja’ zei op de vraag of hij op onder meer posters het ‘gezicht’ van het honoursprogramma wilde zijn. Nu kreeg hij onder meer dit te horen: ‘I love your development and how you are more in the foreground now.’ Een ander las terug dat hij in het bezit was van ‘all the qualities of a great leader’ en weer een ander: ‘you have a great intuition and are always very supportive’Zowel de studenten als de begeleidende coaches waren het er over eens dat iedereen een enorme stap had gemaakt in haar of zijn persoonlijke ontwikkeling.  

Het slotwoord is voor Whitney, die het met de kers op de taart ook al zo mooi zei: ‘Ik heb heel erg veel geleerd in dit programma en dat zal ik de rest van mijn leven met mij meenemen. Ik zou andere studenten ook zeker aan willen raden om zich in dit programma te verdiepen!’.