Hilversum,
18
oktober
2021
|
15:18
Europe/Amsterdam

Studenten Communicatie en Crossmediale Communicatie scoren hoge ogen met formats bij tv-bazen

BMYoung creative cup 4

Met de formats ‘Travel with my Devil’ en ‘Social Break’ hebben studenten van de Ad Crossmediale Communicatie en Communicatie onlangs de BMYoung Creative Cup gewonnen tijdens de Dutch Media Week. Vakjuryleden Peter van der Vorst (contentdirecteur RTL) en Paul Römer (televisiedirecteur Talpa Network) kozen de Inholland-formats als hun favoriet.  

Het was nog maar de eerste praktijkopdracht van de eerstejaars van Inholland Den Haag en meteen één om nooit te vergeten. Na een briefing van uitgeverij en communicatiebureau FC Klap gingen ze aan de slag met hun opdracht: bedenk een televisieformat, YouTube-serie, podcast, radioshow of crossmediale productie en pitch deze aan een zeer deskundige jury tijdens de BMYoung Creative Cup in de Dutch Media Week. De echte winst? Misschien zie je je ideeën straks daadwerkelijk gerealiseerd worden!

Na een grondige voorbereiding met masterclasses, creativiteitssessies en verschillende ‘conceptreviews’, pitchten acht voorgeselecteerde groepen van beide opleidingen hun formats aan de vakjury, bestaande uit Peter van der Vorst (RTL), Paul Römer (Talpa Network) en Frans Klein (directeur video bij NPO). Dit alles in de grote conferentiezaal van het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid in Hilversum. De juryleden gaven feedback op elk van de pitches en maakten uiteindelijk hun top drie bekend. De groepen van de formats die op nummer één zijn geëindigd mogen verder in gesprek met de grote tv-bazen.

BMYoung creative cup 2

‘Een goede mix van adventure en reality’
Het crossmedia-format Travel with my Devil van de Ad Crossmediale Communicatie, waarin twee tegenpolen met elkaar de strijd aan gaan en nader tot elkaar komen of juist bij hun eigen standpunt blijven, werd ontzettend goed ontvangen door alle juryleden. Bij RTL-baas Peter van der Vorst stond dit format op één. Hij vond het format sterk uitgedacht en noemde het een programma waar hij echt serieus over door wilde praten. “Het is een goede mix van adventure en reality met ook nog een diepere laag”.

“Binnen vijf weken een concept bedenken én pitchen voor de drie programmamakers was een waardevolle kickstart voor de studenten”, zegt leer- en opdrachtcoach Lindy Prins (Crossmediale Communicatie) “Met trots kijken we terug op het moment dat een van onze groepen werden gekozen als twee van de drie formats waar graag over doorgepraat zou willen worden door de heren. De BMY-cup was een bijzondere highlight wat betreft de start van dit studiejaar!”

 

download

Een afkick-format voor social mediaverslaafden
Het format Social Break van de opleiding Communicatie, dat telefoon en social mediaverslaafden moet laten afkicken, gooide eveneens hoge ogen en werd door Römer (Talpa) op één geplaatst. Hij vond het een thema van deze tijd en echt iets dat maatschappelijk speelt. Ook hij gaat graag verder in gesprek met de studenten om het format verder uit te werken.

Communicatiestudent Mart Zoon is één van de bedenkers van Social Break: “Onderweg naar Hilversum waren we alle drie enorm zenuwachtig, maar toen we naar binnen mochten om ons format te pitchen viel dat van ons af en hebben we een goede presentatie neergezet.” De groep moest lang wachten op de uitreiking, maar gingen er heel ontspannen naartoe. “Tijdens de uitreiking dachten wij alleen maar ‘we zien het wel’, maar toen we hoorden dat we bij Talpa-baas Paul Römer op één stonden, waren we door het dolle heen. We konden het eigenlijk niet echt geloven en het besef kwam pas de volgende dag. Nu gaan we met Talpa om tafel om te kijken hoe we verder gaan en daar hebben we ontzettend veel zin in”.

BMYoung creative cup 1

‘Een onwijs vette ervaring’
Ook Esmee Verhoef van de Ad Crossmediale Communicatie en één van de bedenkers van Travel with my Devil, is laaiend enthousiast: “Pitchen voor Peter van de Vorst, Frans Klein en Paul Römer was een hele grote stap waarvan ik nooit verwacht had dat ik die zo snel in mijn opleiding zou gaan maken. Ik ben zo blij dat ik dit heb mogen doen, want het was een onwijs vette ervaring.”

Toen de groep hoorde dat zij favoriet van Van der Vorst waren, was Esmee helemaal door het dolle. “Het was al een prestatie om bij ons eerste project überhaupt te winnen, maar om ook nog door alle andere juryleden een geliefde kandidaat te zijn is wel heel vet. Het was een mega intense dag en echt één om nooit te vergeten. Nu gaan we met RTL brainstormen op meer ideeën en het verdere verloop van dit”

Na afloop laat docent-coach Robin Löke (Communicatie) weten: "Het was een geweldige ervaring voor onze studenten, om voor grote kopstukken uit de media hun tv-format te mogen pitchen. Met Social Break sloegen de studenten van de opleiding Communicatie de spijker op de kop met de maatschappelijke urgentie rond social media-verslaving. En de studenten van Ad Crossmediale Communicatie hadden niet alleen een goed idee, maar ook een zeer krachtige presentatie, inclusief duivelsoortjes. Dat beide studententeams het idee verder mogen gaan toelichten bij de producenten, maakt mij als docent enorm trots.”

Klein (NPO) is na de uitreiking enorm enthousiast over deze dag. “Wat ons opvalt is dat deze nieuwe lichting studenten buitengewoon goed kon presenteren, origineel was in ideeën én scherp in formatopbouw. Er werd met heel veel energie, creativiteit en bevlogenheid gepresenteerd.”

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.