Haarlem,
12
april
2022
|
15:30
Europe/Amsterdam

Studenten Tourism Management presenteren op Steden Vakbeurs

Creatieve oplossingen voor problemen van massatoerisme

Steeds meer inwoners van Europese steden klagen over massatoerisme.  Het zijn plaatsen met 50.000 inwoners of meer die een veelvoud aan toeristen trekken, Venetië pre-corona zelfs jaarlijks zo'n 25 miljoen. Eerstejaarsstudenten van de opleiding Tourism Management presenteerden tijdens de Steden Vakbeurs bij Inholland Haarlem creatieve oplossingen om het probleem van het massatoerisme in Barcelona, Praag, Dubrovnik en Venetië aan te pakken.

Een zomerse dag op de Ramblas in Barcelona. Hordes toeristen die met de hand op hun broekzak heen en weer paraderen. De overvolle terrassen waar de uitbaters vergenoegd in de handen wrijven, bewoners die hun eigen woning nauwelijks meer kunnen bereiken. Waar de één goed garen bij het toerisme spint, is de ander de toerist meer dan zat. Het vinden van de juiste balans, het reguleren van de toeristenstroom was het universele probleem dat studenten moesten zien te tackelen. De fictieve opdrachtgever was de Destination Management Organisation van de vier genoemde steden, die alle te maken hebben met de negatieve gevolgen van het massatoerisme.   

Sangria 
Inhoudelijk werden de studenten aan de tand gevoeld door docenten die voor deze gelegenheid in de huid kropen van de burgemeester dan wel een inwoner van de stad. Spreiding van het seizoen, zorgen dat de eigen inwoners via een app een voordeel hebben, sneller optreden door handhaving via een verbeterd digitaal meldingssysteem om overlast tegen te gaan. Dit alles met respect voor Planet, People en Profit zeiden Shane, Layla, Rebecca en Chantara namens groepje ‘Barcelona’ in koor. Ze legden hun plannen rustig uit, terwijl de toehoorders een bekertje Sangria opdronken. Maar de ‘burgemeester’ was minder enthousiast. “Betere professionele informatie voor bewoners en toeristen. Dus ik heb mijn communicatie niet op orde?”, stelde ze retorisch vast.

Goedkope drank
Op naar steden als Praag en Dubrovnik die te kampen hebben van overlast omdat bijvoorbeeld de alcoholische versnaperingen niet duur zijn. Party time dus voor de viering van een vrijgezellenweekeinde. Een voor de hand liggende oplossing: “Maak de drank duurder. Daar knappen zeker de jongere toeristen op af. Breng cultuur onder de aandacht, richt je qua marketing meer op de kwaliteitstoerist, zorg dat alle inwoners van Tsjechië een pasje krijgen waardoor zij wel en de toerist niet goedkoop drank kan kopen.”

Treinstation 
Maar terwijl Praag makkelijk bereikbaar is, heeft Dubrovnik niet eens een treinstation. Abel: “Volgens ons moeten er ervaringen worden gecreëerd waar zowel lokale bewoners als toeristen van profiteren. Het verbeteren van de infrastructuur past precies in dit plaatje. Van een goed en modern treinstation profiteren zowel toeristen als de lokale bewoners. Maar dan moet de nationale regering wel bereid zijn daarin te investeren. Want de problemen zijn groot bleek uit ons bronnenonderzoek. Bewoners bijvoorbeeld die door de stroom toeristen nauwelijks nog hun eigen huis kunnen bereiken. Dan is er dus duidelijk sprake van scheefgroei.”

Scheefgroei
Van scheefgroei weet een stad als Venetië mee te praten. Voor corona meerden onder andere jaarlijks 592 cruiseschepen met voornamelijk Aziatische en Amerikaanse toeristen aan. Student Denise was ooit zelf in Venetië, maar van dat bezoek kan ze zich weinig meer herinneren. Behalve dan dat het inderdaad heel druk was. 

Denise: “De toeristen van de cruiseschepen, daar heb je als stad niet zo veel aan. Ze blijven een dag en ze lunchen en dineren op hun boot. Het zijn immers all-inclusive reizen. Wij zouden van Venetië één groot museum willen maken. Inclusief poortjes om binnen te komen gekoppeld aan de verkoop van entreebewijzen. In het hoogseizoen betaalt een toerist 10 euro en bijvoorbeeld 3 euro in de rustigere maanden. Bied tevens tours aan naar de stillere en onbekendere delen van de stad en de directe omgeving. Leid de eigen inwoners op tot gids. Er zijn zo veel mogelijkheden. Beperk natuurlijk de komst van cruiseschepen. Dat is ons inhoudelijke verhaal.”

Publiekspijzen
In totaal verzorgden acht groepen de presentatie waaraan ze in periode 3 van dit studiejaar hard aan hadden gewerkt. Een aantal bezoekers beoordeelde de stands op uiterlijk en de studenten op hun mondelinge en schriftelijke communicatie. Er waren twee publieksprijzen. De prijs voor de ‘Meest originele en creatieve adviezen’ ging naar de Barcelona-stand van groepje 1B2 en de winnaar van de prijs ‘Beste communicatie’ werd Barcelona-groepje 1B3.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.