08
november
2023
|
15:28
Europe/Amsterdam

Wat kunnen we doen om studenten nog beter te begeleiden?

#2 Door de ogen van Bart

download

"Onze studenten helpen om zich zo goed mogelijk te ontwikkelen als professional; dat is onze missie als hogeschool. Hoe we hen daarin begeleiden, is afhankelijk van de fase van hun opleiding. Afstudeerders geven regelmatig aan dat ze in hun laatste jaar meer begeleiding willen. Laten we goed luisteren naar deze behoefte, kijken hoe we onze ondersteuning daarop kunnen afstemmen en wat we kunnen doen om hen méér te bieden."

"Onlangs was ik te gast bij het Nationaal Innovatiegala 2023 van Big Improvement Day. De organisatie was in handen van studenten. Omdat ze mij wilden interviewen en filmen raakten we in gesprek. Eén van hen vertelde dat hij studeert bij ons dat hij de hogeschool ervaart als een warm bad, vooral door de kleinschaligheid en prettige omgeving. ‘Ik voel mij een Inhollander, en blijf altijd Inhollander.’"

Bekende geluiden
"Aan het einde van het gesprek deelt de student nog iets belangrijks. Hij was al een tijdje niet bij zijn opleiding geweest. ‘Ik zit in de laatste fase van mijn studie en merk daardoor dat de link met school kleiner wordt’, zei hij tegen mij. ‘We moeten nu veel zelf uitzoeken en missen daarin begeleiding.’"

"Studenten willen dus tijdens hun afstuderen meer begeleiding. Wat ook blijkt uit de jaarlijkse onderzoeken zoals de Nationale Studenten Enquête (NSE). Dat trek ik mij aan. Het onderstreept dat het belangrijk is om studenten goed te begeleiden tijdens élke fase van hun studie."

Weten wat ze kunnen verwachten
"Wij weten dat studenten het ontzettend belangrijk vinden om bij de start van hun opleiding precies te weten wat ze kunnen verwachten op het hbo, wat er van hen verwacht wordt en waar ze welke informatie kunnen vinden. Daar investeren we ook in, zodat ze weten wat er nodig is om succesvol te kunnen studeren. Bovendien merken we dat ze aan het eind van hun studie ook begeleiding nodig hebben, een andere soort dan wel, maar zeker niet nul."

"Op dit moment kijken we hoe we de begeleiding in de eindfase kunnen aanpassen. Het goed aanbieden van informatie speelt natuurlijk gedurende de héle opleiding een belangrijke rol. Zo gebruiken we verschillende soorten informatiekanalen en doet de ene docent het net weer even anders dan de ander. Allemaal vanuit de beste bedoelingen en we denken daarbij met z’n allen dat we het goed doen, persoonlijk en dichtbij. Toch zien we nog altijd dat studenten niet allemaal tevreden zijn."

De neuzen dezelfde kant op
"Gelukkig zijn we ons bewust van dit feit. Ik zie graag dat opleidingsteams hun best practices delen. Dat kan bijvoorbeeld in de strategische cirkel Studentgerichte Dienstverlening. Ook tijdens de meest recente Samen Vooruit Lunches gingen we erover in gesprek. Zo zijn we op zoek naar de gemene deler waarbij we de neuzen dezelfde kant op draaien en de communicatie en informatievoorziening kunnen verbeteren."

"Dit alles om de tevredenheid van onze studenten te verhogen. Want hoe beter zij hun weg vinden, des te succesvoller ze studeren. Zodat ze als goed opgeleide professionals terecht kunnen in het werkveld. Persoonlijk en dichtbij doen we dat, vanzelfsprekend, waarbij ik hoop dat zij met deze waarde een bijzonder verschil maken in de maatschappij. Dan voel ik mij trots, jij ook?"

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.