Opleiding Opleidingskunde

Programma post-hbo Opleidingskunde

De post-hbo opleiding Opleidingskunde richt zich op een breed aspect van onderwijs en leren binnen organisaties en overheidsinstellingen. Het omvat theoretische en praktische aspecten van educatief ontwerp, leertheorieën en opleidingsmanagement.

De opleiding bestaat uit 8 lesdagen in 8 maanden. Zelfstudieopdrachten vormen een belangrijk onderdeel van de opleiding. Deze opdrachten richten zich voor een deel op literatuuronderzoek, maar voor een groot deel op jouw eigen praktijk.

Strategisch opleidingsplan

Als afsluiting van de opleiding ontwikkel je een strategisch opleidingsplan. In dit plan houd je onder andere rekening met de leer- en ontwikkelbehoeften van de organisatie en relevante theorieën en modellen. Op basis hiervan (her)ontwerp je een opleidingsprogramma. Daarbij ontwikkel je een implementatiestrategie die rekening houdt met stakeholdermanagement en de praktische uitvoering van het programma en maak je een evaluatieplan om de effectiviteit van je programma te meten. Technologie is passend geïntegreerd in je opleidingsprogramma. Diversiteit en inclusie worden meegenomen in het ontwerp. 

Opbouw van de opleiding Opleidingskunde

Dag 1: Inleiding

Dag 1: Inleiding

Op de eerste dag maak je kennis met de opleiding en mededeelnemers. We bespreken de opzet, structuur en doelen van de opleiding. Je leert over de basisprincipes van leren en ontwikkelen binnen organisaties en reflecteert op je eigen visie op leren. Daarnaast introduceren we het concept van de lerende organisatie en bespreken we hoe dit in de praktijk kan worden toegepast. Aan het einde van de dag krijg je praktische instructies voor zelfstudie en de voorbereiding op de volgende bijeenkomst.

Dag 2: Leren en ontwikkelen in organisaties

Dag 2: Leren en ontwikkelen in organisaties

Op dag 2 gaan we dieper in op strategisch leren en ontwikkelen binnen organisaties. We starten met een terugblik op de eerste dag, waarna we verschillende perspectieven op leren en ontwikkelen verkennen. Verder staan organisatieontwikkeling en de koppeling met leren centraal. In de middag behandelen we methoden voor het identificeren van opleidingsbehoeften en het vertalen van organisatiedoelen naar leer- en ontwikkeldoelen. Aan het einde van de dag krijg je praktische instructies voor de zelfstudie en voorbereiding op de volgende bijeenkomst.

Dag 3: Instructieontwerp

Dag 3: Instructieontwerp

Op dag 3 verken je de kernprincipes van leertheorieën en instructieontwerp. Je leert hoe volwassenen op verschillende manieren leren en hoe technologie effectief kan worden geïntegreerd in het ontwerp van leerinterventies. Aan het einde van de dag heb je inzicht in de verschillende modellen voor instructieontwerp.

Dag 4: Technologie bij leren en ontwikkelen

Dag 4: Technologie bij leren en ontwikkelen

Op dag 4 staat de integratie van technologie in opleidingskunde centraal. Je leert over de effectiviteit van digitaal leren, de belangrijkste succescriteria en mogelijke belemmeringen. We behandelen het gebruik van e-learning platforms, Learning Management Systems (LMS) en hoe je online trainingen en digitale leermaterialen kunt ontwikkelen. Daarnaast verkennen we innovatieve benaderingen zoals gamification en andere technologieën die leren kunnen ondersteunen. Aan het einde van de dag kun je technologie effectief toepassen in jouw eigen leerprogramma's.

Dag 5: Evaluatie en effectiviteit

Dag 5: Evaluatie en effectiviteit

Op dag 5 leer je verschillende methoden voor het evalueren van training en opleiding, evenals het meten van leereffectiviteit en prestatieverbetering. Er wordt ook ingegaan op het belang van transfer van training naar de werkplek en hoe je dit kunt bevorderen. Daarnaast kijken we naar het continu verbeteren van opleidingsprogramma’s, met praktische tools om dit te realiseren. Aan het einde van de dag heb je een concreet plan om evaluaties en prestatieverbeteringen in je organisatie door te voeren.

Dag 6: Opleidingsmanagement en -strategie

Dag 6: Opleidingsmanagement en -strategie

Op dag 6 staan belangrijke thema's als leercultuur, diversiteit, inclusie en ethiek centraal. We beginnen met een terugblik op de vorige lesdag en verdiepen ons vervolgens in de verschillen tussen formeel en informeel leren en de ontwikkeling van een inclusieve leercultuur. Daarna richten we ons op het omgaan met diversiteit in opleidings- en trainingscontexten en de rol van cultureel bewustzijn. De dag eindigt met een discussie over ethiek in opleidingspraktijken en de voorbereidingen op de volgende lesdagen en de eindopdracht.

Dag 7: Leercultuur, diversiteit, inclusie en ethiek

Dag 7: Leercultuur, diversiteit, inclusie en ethiek

Op dag 7 ligt de focus op het ontwikkelen van een opleidingsstrategie die aansluit bij de doelstellingen van jouw organisatie. We behandelen budgettering en resourcebeheer voor opleidingsprogramma’s, leiderschap in opleidingsmanagement en stakeholdermanagement. Daarnaast leer je hoe je een implementatiestrategie kunt ontwikkelen om opleidingsprogramma’s succesvol in te voeren. Aan het einde van de dag heb je praktische handvatten om een strategisch plan te maken en een opleidingsprogramma effectief te implementeren.

Dag 8: Afronding

Dag 8: Afronding

Op de laatste dag van de opleiding kijken we terug op de voorgaande lesdag en behandelen we de nieuwste trends in opleidingskunde. Het grootste deel van de dag is gereserveerd voor de presentaties van de deelnemers, waarin je jouw leerervaringen en eindopdracht presenteert. We sluiten de opleiding af met een evaluatie, reflectie en de uitreiking van certificaten.

Interesse in deze opleiding? Vraag een gratis brochure aan.

Bekijk de opleidingsinformatie en maak kennis met o.a. de organisatie, methode en locaties.

Download brochure

Is dit de opleiding voor jou? Schrijf je nu in!

Inschrijven