Haarlem,
30
april
2019
|
12:41
Europe/Amsterdam

Animatie: hoe geef je vorm aan effectief samenwerkend leren?

Om docenten van Inholland te informeren over hoe je effectief samenwerkend leren kunt vormgeven, heeft de onderzoekslijn Teaching, Learning & Technology (TLT) een animatie ontwikkeld. De animatie is onderdeel van het TLT-onderzoeksthema ‘samenwerkend leren ondersteund door technologie’.

“Samenwerkend leren wordt als didactische werkvorm vaak ingezet in het hbo, maar leidt vaak niet tot de gewenste leerresultaten. En mopperende studenten”, geeft TLT-onderzoeker Jeroen Bottema aan in zijn blog.

Samen werken of samen leren?
In de animatie wordt uitgegaan van samenwerkend leren waarin een groepsproduct wordt ontwikkeld. Met name in projectonderwijs zie je dat studenten vaak moeten ‘samenwerken’ aan één product waarbij er al snel geklaagd wordt over het meeliftgedrag van medestudenten. Vaak worden de taken verdeeld en om vervolgens individueel uitgevoerd te worden. Van samenwerkend leren is dan geen sprake. Sommige studenten worden ook wat ‘moe’ van dergelijke opdrachten, doen het liever zelf en denken dan ook een beter resultaat te halen.

Studenten krijgen te horen dat ‘leren samenwerken’ een belangrijke vaardigheid is voor het toekomstige beroep. Maar hier schuilt toch een misvatting. Natuurlijk zijn samenwerkingsvaardigheden van belang, maar het is de vraag of je deze ontwikkelt in een leerteam van studenten. Teams van studenten die samen leren doen dat in een andere context dan teams in de beroepspraktijk: de samenwerking kent andere doelen en een ander proces.

Effectief samenwerkend leren

Dus wanneer is samenwerkend leren dan zinvol?

  1. Als de opdracht groot en complex genoeg is zodat de inbreng van kennis en creativiteit van de teamleden echt nodig is. Op basis hiervan is vervolgens een verdeling van de taken mogelijk. Teamleden zien ook dat inzichten vanuit verschillende perspectieven waardevol zijn. 
  2. Als het leerproces bijdraagt aan de verdieping van het leren van elke afzonderlijke student en ook leidt tot een hogere leeropbrengst voor elke student.

Het proces van samenwerkend leren moet gelijk vanaf het begin goed worden begeleid.

Lees verder op Leervlak.nl, waar je de complete blog van Jeroen Bottema vindt.

 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.