Den Haag,
08
april
2019
|
11:01
Europe/Amsterdam

International Exchange met Berklee College of Music (VS)

Berklee exchange

Jaarlijks organiseren Inholland en het Berklee College of Music uit Boston een International Exchange voor studenten. In de week van 8 tot en met 14 april zijn tien derdejaars Inholland-studenten Creative Business uit Den Haag, Rotterdam en Haarlem met hun begeleiders te gast bij Berklee. Op hun beurt komen Berklee-studenten in de week van 22 april op bezoek bij Inholland Haarlem en Den Haag.

Het Berklee College of Music is een gerenommeerd conservatorium: 107 alumni, waaronder beroemdheden als John Mayer, Esperanza Spalding, Melissa Etheridge en Quincy Jones, ontvingen maar liefst 266 Grammy Awards. Hoe geweldig is het als je de kans krijgt om een weekje op zo’n beroemd instituut rond te lopen! Eén keer per jaar krijgen studenten Creative Business, die de verdiepende Engelstalige minor Music Business volgen, deze kans. De studenten hebben zich vooraf aangemeld en zijn geselecteerd op hun motivatiebrief. Het doel van de uitwisseling is om internationale ervaring op te doen, kennis uit te wisselen, een internationaal netwerk te ontwikkelen en een brug te slaan tussen Europa en de VS op het gebied van music business.

Platform creëren
“De culturele diversiteit van Europa brengt muziekstijlen en artiesten voort, waarin de VS veel interesse heeft", aldus Neeltje Mooring, projectleider van de Exchange met Berklee en moduleleider van het vak Music Business. "Tegelijkertijd maken de verschillen in geschiedenis, wetgeving, taal, valuta en cultuur de exploitatie van muziek middels licenties complex. Door een platform te creëren waarbij onze studenten kennis uitwisselen met Amerikaanse studenten, kunnen we een slag slaan in het actuele onderwerp: Global Music Licensing."

Spotify en YouTube
De Inholland-studenten volgen in Boston colleges en workshops als Business Leadership & Ethics, Creative Commons in New Media en Principles of Business Management. Ook bezoeken ze in Boston en New York bedrijven als Downtown Music Publishing, Spotify en YouTube. Neeltje Mooring en Guus Bleijerveld verzorgen gastcolleges in Creative Music Licensing en Legal Aspects.

Programma Inholland Den Haag en Haarlem
Het programma in de week van 22 april bij Inholland Haarlem en Den Haag bestaat onder meer uit (gast)colleges over music publishing en licensing, discussions on papers en Big Data and the music industry, en een workshop EDM door Conservatorium Haarlem. Daarnaast gaan de studenten in Den Haag aan de slag met een rollenspel, waarbij Berklee-studenten de rol van ‘music supervisor’ en Inholland-studenten die van ‘muziekmaatschappij’ vertegenwoordigen. Tot slot bezoeken de studenten Koninklijk Theater Carré en het bedrijf MassiveMusic in Amsterdam.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.