26
juni
2023
|
10:52
Europe/Amsterdam

ChatGPT in het onderwijs? Integreren! Met oog voor kansen én risico’s

Werkgroep publiceert richtlijnen voor studenten en collega’s

Inholland-statement (voor collega's) - pdf“ChatGPT verbieden in ons onderwijs? Zinloos, niet realistisch en niet handhaafbaar. Bovendien laten we dan kansen liggen. Wel is het raadzaam het gebruik van ChatGPT doordacht in het onderwijs te integreren.” Dit concludeert de Inholland-werkgroep ChatGPT in richtlijnen die onlangs zijn opgesteld voor studenten én collega’s

ChatGPT en artificiële intelligentie (AI) spelen een steeds grotere rol in onze wereld. De ontwikkelingen gaan razendsnel. In november 2022 werd ChatGPT 3.5 gratis ter beschikking gesteld aan elke internetgebruiker. Inmiddels is een meer actuele en verbeterde versie, ChatGPT 4, beschikbaar voor betaalde gebruikers. Naast ChatGPT komen op afzienbare termijn ook andere, vergelijkbare toepassingen beschikbaar, zoals Copilot (Microsoft) en Bard (Google). Hoe staan we als hogeschool tegenover de inzet van ChatGPT en soortgelijke tools in het onderwijs? De werkgroep Inholland ChatGPT ging met deze vraag aan de slag en stelde twee richtlijnen op, één voor studenten en één voor medewerkers. 

Ogen voor zowel kansen als risico’s 
“We stellen dat verbieden zinloos is en niet realistisch en handhaafbaar. Ook laten we dan kansen liggen,” zegt Ria Jacobi (Onderwijsbeleid) namens de werkgroep, die verder bestaat uit Ton Gloudemans, Jacqueline Bloemzaad en Soumia van Bekkum. “Op dit moment voldoen de bepalingen in het OER, die moeten voorkomen dat studenten werk presenteren of ter beoordeling voorleggen dat niet door henzelf vervaardigd is.” Verder geeft de werkgroep ChatGPT mee dat we ons er van bewust moeten zijn dat aan het Inholland-mailadres persoonsgegevens gekoppeld zijn te weten naam en achternaam. Het is op dit moment nog onvoldoende duidelijk wat er met de data gebeurt als we dit Inholland-mailadres gebruiken voor OpenAI (en dus ChatGPT). Het advies is dan ook om hier voorzichtig mee om te gaan. 

Statement voor studenten - pdf

In gesprek blijven over verdere ontwikkelingen rondom AI 
Wat AI in de nabije toekomst voor het onderwijs en de samenleving gaat betekenen is moeilijk te voorspellen. Dat de impact groot zal zijn, is wel duidelijk. Hogeschool Inholland wil studenten optimaal voorbereiden op de wereld van morgen en verantwoordelijke professionals opleiden. Dit betekent dat studenten zich bewust zijn van zowel de positieve als negatieve kanten van AI en een moreel kompas hebben ontwikkeld om AI op verantwoorde wijze in te zetten. Ria: “Digitaal c.q. AI-geletterdheid is voor ons allen van belang. De werkgroep wil de ontwikkeling van AI daarom actief volgen, focust zich daarbij op de betekenis en impact van AI op ons onderwijs en organiseert het gesprek hierover.” 

Ben je al bezig met Studiedata en/of AI, op welke manier dan ook, laat dit weten! We willen graag de ontwikkelingen binnen Inholland in beeld brengen. Neem contact op met één van de leden van de werkgroep, of laat het weten in de community (Team) rondom Studiedata en AI (kanaal Chatgpt). Elke medewerker kan lid van worden. Vraag dus toegang aan! In het Team blijf je op de hoogte van de AI-(en ChatGPT)-ontwikkelingen, kun je vraagstukken delen, en heb je beschikking over documentatie. De statements zijn daar ook te vinden. 

We roepen op om zoveel mogelijk de statements te verspreiden in je team, opleiding of een netwerk! 

Het Inholland-statement (voor collega's) kun je hier downloaden. 
Het student-statement kun je hier downloaden. 

Voor vragen of contact kun je contact opnemen met de werkgroep ChatGPT: Ria Jacobi, Jacqueline Bloemzaad, Soumia van Bekkum (OOB-JZ) en Ton Gloudemans (IVT). 

Reacties 1 - 1 (1)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.
Jelle de Vries
30
June
2023
Je kan ChatGPT ook een tekst geven en vragen of deze is gegenereerd.