Delft,
07
december
2021
|
12:18
Europe/Amsterdam

'Cursus Sensorisch Onderzoek en Kwaliteitscontrole geeft zelfvertrouwen in mijn werk'

Sensorisch Onderzoek en Kwaliteitscontrole 2

In samenwerking met de MOA (Profgroep Sensorisch Onderzoek) biedt Inholland Academy de cursus Sensorisch Onderzoek en Kwaliteitscontrole aan. Dé manier voor professionals werkzaam in de voedingsindustrie om kennis en ervaring op te doen met het sensorisch testen en beoordelen van producten. Wat mogen deelnemers verwachten van hun deelname aan de cursus en van hun werk daarna? Anton Spruit (deelnemer en eigenaar van Don Julian Coffee) en Wendy Weeland (docent Food Commerce & Technology aan Hogeschool Inholland) delen hun ervaringen.

Een basis waar vanuit je kunt gaan denken, werken en leren
Met een achtergrond in verkoop van zaden en planten, is de cursus voor Anton een manier om zijn eigen onderneming in koffiebonen naar een professioneler niveau te tillen. Hoe meer vorm zijn onderneming krijgt, hoe bewuster hij wordt van de grote rol die sensoriek speelt in zijn werk. Dit was voor hem de reden om deel te nemen aan de cursus. “Ik wilde professioneel inzicht in wat ik nog allemaal moet leren op het gebied van sensorisch testen en beoordelen en dat blijkt nog heel wat te zijn. De cursus is een goede eerste stap. Ik krijg veel handvatten voor in de praktijk en mogelijkheden om door te leren, naslagwerk te doen en verder te ontwikkelen zonder terug de schoolbanken in te hoeven.”

In 2,5 dag krijgen deelnemers niet alleen de nodige kennis over sensorisch onderzoek voor kwaliteitscontrole toegereikt, zij gaan ook direct aan de slag met het uitvoeren van de belangrijkste sensorische testen. Volgens Wendy is dat ook wat de cursus zo uniek maakt: de praktische toepassing. “Deelnemers krijgen een boek waarin alles rondom sensorische testen wordt beschreven, van verschiltesten tot beschrijvende testen. Maar waar deelnemers vaak tegenaan lopen is de vraag: hoe ga ik dit in de praktijk toepassen? En dat is waar deze cursus hen mee verder helpt.”



Binnen bedrijven is er vaak te weinig tijd
Met een achtergrond in de kwaliteitsbeoordeling van groenten en fruit herkent Wendy veel van de problemen waar deelnemers tijdens hun werk tegenaan lopen. “Het gaat vaak om het beoordelen wanneer een product nog acceptabel is voor verkoop of wanneer het écht niet meer kan. Waar de ene collega al snel denkt dat de smaak niet meer goed is, steekt de ander zo alles in zijn mond. Daar wil je vanaf. Je wilt van beoordelingen die alleen meningen zijn naar een meer objectieve aanpak en daar geeft de cursus de kennis en vaardigheden voor.”

Tijdens de cursus wordt de tijd genomen om aan de slag te gaan met het proeven, ruiken en voelen van producten en beschrijven van smaken, geuren en texturen. Processen waar volgens Wendy in het bedrijfsleven vaak niet voldoende tijd voor is. “En dat is begrijpelijk. Maar het is essentieel om met elkaar te komen tot een sensorisch profiel dat niet alleen passend is voor het product, maar ook vooral duidelijk is voor iedereen. Zo leg je een basis waaraan je kunt refereren en producten aan kunt toetsen.”

Naast handvatten ook zelfvertrouwen

De cursus is voor Anton niet alleen een manier om zelf beter te worden in sensorisch testen en beoordelen, maar ook om steviger in zijn schoenen te staan. “Na de cursus heb ik het gevoel dat ik ook een weerwoord kan geven wanneer mijn product beoordeeld wordt door anderen. Omdat ik nu weet hoe het moet, kan ik hierover mee praten.”

Iets dat Wendy kan beamen: “Naast het juist kunnen testen en beoordelen, komt er ook een stukje communicatie binnen het bedrijf bij kijken. Want hoe verkoop je wat je hebt bevonden aan het management of een andere laag? Je wilt gefundeerd kunnen zeggen: dit product is niet goed genoeg. Bij het afkeuren of aanpassen van producten gaat vaak veel geld gemoeid en wij geven de deelnemers eigenlijk de tools waarmee ze hun resultaten kunnen presenteren. Een stukje zelfvertrouwen.”

"Na de cursus heb ik het gevoel dat ik ook een weerwoord kan geven wanneer mijn product beoordeeld wordt door anderen. Omdat ik nu weet hoe het moet, kan ik hierover mee praten."
Anton Spruit, deelnemer en eigenaar van Don Julian Coffee

Sensorisch onderzoek voor productontwikkeling
Het uitvoeren van sensorisch onderzoek voor productontwikkeling is een thema waar Hogeschool Inholland zich mee bezig houdt in zowel het onderwijs, onderzoek als in de praktijk. Binnen de opleiding Food Commerce & Technology leren studenten over de ontwikkeling van voedingsproducten en het beheren van kwaliteit en processen, waarbij sensorisch onderzoek een grote rol speelt. Daarnaast zijn de trainers van deze cursus ook als docent-onderzoekers betrokken bij vraagstukken uit de praktijk binnen het onderzoek Sensory & Consumer Research.

Nieuwe groep start 15 februari 2022
Op 15 februari 2022 start in Delft een nieuwe groep enthousiaste deelnemers met de cursus Sensorisch Onderzoek en Kwaliteitscontrole. Er zijn nog plaatsen beschikbaar. Inschrijven is mogelijk via de website.
 Wil je meer weten over de cursus? Neem dan gerust contact op met onze opleidingsadviseur Martijn Haas via T: 06 11127371 of E: martijn.haas@inholland.nl