Delft,
04
maart
2022
|
08:42
Europe/Amsterdam

De uitdagingen van vertical farming

Studenten doen marktonderzoek naar Vertical Farming met Green Juniors-project

shutterstock_2025653369

Vertical farming oftewel verticale landbouw is een vorm van landbouw waarbij gebruik wordt gemaakt van gestapelde kweeklagen in fabriekshallen, kantoren of winkels. Tijdens het project Green Juniors van Inholland Delft kregen Tim van der Mout, Mathijs Teerds, Demy Huijsman, Floor van der Marel en Amarins Brandsma de kans om marktonderzoek te doen naar Vertical Farming met als opdrachtgever Wageningen Universiteit (WUR). Tim: “De keuze voor deze opdracht was snel gemaakt, het sprak mij direct aan.” 

Vertical farming ontwikkelt zich snel, niet alleen door economische ontwikkelingen. Gewassen telen in meerdere lagen in leegstaande kantoorpanden heeft positieve gevolgen. De teelt wordt duurzamer en efficiënter. Ook hoeven pesticiden lang niet meer altijd gebruikt te worden. Verticale landbouw kan zo een revolutie  teweegbrengen in de productie van verse groenten. Door gewassen in lagen te telen onder gecontroleerde omstandigheden, kunnen garanties worden gegeven over de hoeveelheid en de kwaliteit van de productie, elke dag van het jaar, onafhankelijk van het weer en klimaat(verandering).

Meerwaarde vertical farming onder doelgroep 
De studenten deden onderzoek onder jongvolwassenen, jongeren tussen de 18 en 30 jaar die nog weinig kennis hebben van het onderwerp. “Wij kregen de opdracht om een advies uit te brengen met welke doeltreffende communicatiemiddelen we de meerwaarde van vertical farming onder de aandacht van de doelgroep kunnen brengen.” De groep, bestaande uit studenten van meerdere opleidingen, is hier direct mee aan de slag gegaan. De mix aan studenten zorgde soms wel voor extra werk. “Wij als tuinbouw-studenten waren al bekend met deze vorm van landbouw, maar de meiden van Food moesten zich hier eerst nog goed in verdiepen.” 

Van ‘tuinbouw naar communicatie’ 
Hoe verder in het traject van het project, hoe meer communicatie er aan bod kwam. “Het was wel grappig om te zien, wanneer we met communicatiemiddelen aan de slag gingen,  de rollen omgedraaid werden. Demy en Floor hadden meer verstand op dit vlak. Wij als tuinbouwstudenten hebben hier weer van opgestoken.” Tim gaf aan dat hij het heel erg prettig vond om met studenten te werken aan dit project die juist niet van zijn opleiding afkwamen. “Je krijgt ook mee hoe het bij een andere opleiding eraan toegaat.” 

Het resultaat van vertical farming 
Uiteindelijk heeft de groep een mooi advies kunnen geven aan de WUR waar ze uiteindelijk mee verder kunnen. “Het was een hele leerzame opdracht waar we veel resultaten uitgehaald hebben afkomstig van 500 respondenten. Hieruit kunnen we concluderen dat de doelgroep het belangrijk vindt dat bij producten die zij aanschaffen minder bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt, er minder uitstoot van CO2 is geweest en dat de producten jaarrond beschikbaar zijn. Vertical farming sluit hier dan goed op aan.”

 Wil jij het project terugkijken? Dat kan, deze groep studenten heeft een hele interessante video gemaakt over hun project. 

 

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.