Diemen,
14
maart
2022
|
07:50
Europe/Amsterdam

Hoe geef je les in een ‘hybrid classroom’?

Tips & tricks bij tweede webinar Innovatief Onderwijs uit de Praktijk

Hoe geef je les aan een groep studenten waarvan een deel in de klas zit en een deel tegelijkertijd online meekijkt? Wat zijn enkele goede praktijken en wat moet worden vermeden? Op woensdag 23 maart van 14.00 tot 15.00 uur gaan we tijdens een webinar in op de ‘virtual hybrid’ en ‘connected classroom’ en kun je met een panel van experts je ideeën delen. Het webinar wordt gestreamd, maar je kunt het ook live bijwonen in de Tearoom (D1-17) van Inholland Diemen.

Vier experts vormen het panel. Frank Gombault van Inholland IVT Support Services deelt enkele voorbeelden van de nieuwste mogelijkheden die Inholland biedt op het gebied van technologierijke leerruimten. Jelle Scheurleer (docent-onderzoeker MBRT/lectoraat Medische Technologie én onderzoeker van het jaar 2021-2022) leidt een masterprogramma dat studenten uit binnen- en buitenland in staat stelt om samen te leren in de hybride context. Hij geeft al enkele jaren les in de ‘hybrid virtual classroom’ en heeft een reeks praktijken ontwikkeld die illustreert hoe deze leercontext het beste kan worden gebruikt. Sjoerd van Santen geeft Pabo-studenten les vanuit een ‘green screen studio’ in Rotterdam. Vierdejaarsstudent Job van Dam (opleiding Finance & Control en vrijwilliger bij InCollab) geeft vanuit het perspectief van de student input over deze technische en didactische ontwikkelingen.

Katalysator voor onderwijsinnovatie
De coronapandemie heeft gevestigde onderwijsstructuren opengebroken en als katalysator gewerkt voor onderwijsinnovatie. In zeer korte tijd hebben docenten én studenten moeten wennen aan nieuwe manieren van lesgeven en studeren, met behulp van technologie. Om hierop te reflecteren en vooral ook elkaar te inspireren, organiseren en modereren Zac Woolfitt (onderzoeker bij onderzoekslijn Teaching, Learning & Technology) en Tom Visscher (adviseur IVT Videodiensten), ondersteund door Guido Wiegman (medewerker facilitair ISO Amsterdam/Diemen), een reeks webinars, waarvan het tweede plaatsvindt op 23 maart.

Terugblik eerste webinar
De eerste sessie werd op 26 januari jl. gestreamd vanuit de studio in Diemen. Creatieve professionals Erik Hendriks en Esther Bouw toonden hoe beeld en multimedia het leerproces kunnen ondersteunen, zowel bij fysiek als online onderwijs. Kijk de opname hier terug: Innovatief Onderwijs uit de Praktijk - Webinar #1

Cohesie in de groep
Erik Hendriks, docent Business Studies en Inholland-docent van het jaar 2019, liet zien hoe een groep docenten uit Den Haag, Rotterdam, Diemen en Alkmaar internationale studenten op andere locaties begeleidde. Met behulp van media en beeld was het mogelijk om cohesie in de groep te creëren. Er werden spinnenwebgrafieken gebruikt om de verschillende elementen van de studievoortgang in beeld te brengen.

Eigen leerproces visualiseren
Esther Bouw, Learning Director van het programma Creative Future binnen SLUISlab Amsterdam, benadrukte het belang van socialisatie in ons onderwijs en het creëren van contact met elkaar. Ons onderwijs kan studenten ondersteunen bij het ontwikkelen van hun eigen leerpad en studenten uitdagen om uit hun comfortzone te stappen. Esther deelde haar eigen digitale gereedschapskist, tools die ze gebruikt op basis van de leercontext. Hierdoor kunnen studenten de uitdagingen van hun eigen leerproces visualiseren.

Tweede webinar bijwonen?
Kom dan op woensdag 23 maart om 14.00 uur naar de Tearoom (D1-17) in Diemen of bekijk ‘m online via Innovatief Onderwijs uit de Praktijk - Webinar #2.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.