01
juni
2023
|
10:11
Europe/Amsterdam

Inholland en Popcoalitie lanceren agenda duurzaam en gezond muziekecosysteem

Matchmaking 6 juni moet tot concrete onderzoeksprojecten leiden

George O Janssen, eigenaar van boekingskantoor The Gospel Agency, en het studententeam van het International Music Industry Lab

Popmuziek heeft een enorme kracht om mensen in beweging te brengen. Ook als het gaat om maatschappelijke thema’s. Denk bijvoorbeeld aan Billie Eilish die zingt over klimaatverandering of Kendrick Lamar die rapt over Black Lives Matter. Tegelijkertijd worstelt de sector zelf met allerlei langlopende vraagstukken. Vandaar dat Hogeschool Inholland samen met de Popcoalitie een onderzoeks- en innovatieagenda heeft opgesteld om de meeste urgente thema’s in de Nederlandse popmuziekindustrie op te pakken in onderzoeksprojecten. Op dinsdag 6 juni komen partijen uit het werkveld, onderzoekers en subsidieverstrekkers hiervoor bijeen in een matchmaking-bijeenkomst.

De coronapandemie heeft grote gevolgen gehad voor de popmuziek. “Het vestigde de aandacht op vraagstukken rond bijvoorbeeld een eerlijke vergoeding voor makers en de kwetsbare arbeidssituatie van medewerkers”, zegt Koos Zwaan, associate lector Innovation in the International Music Industry bij Hogeschool Inholland. “Door het wegvallen van optredens moesten makers zoeken naar nieuwe verdienmodellen. En nu alles weer is opgestart, is er een groot tekort aan personeel. Ondertussen zijn breed maatschappelijke vraagstukken rond bijvoorbeeld inclusie, MeToo en klimaatverandering, versterkt.”

Popmuziek heeft de kracht om maatschappelijke thema’s aan te kaarten.

Koos Zwaan, associate lector Innovation in the International Music Industry

Maatschappelijke impact 
“Popmuziek heeft de kracht om maatschappelijke thema’s aan te kaarten”, zegt Koos. “Niet alleen in tekst, maar bijvoorbeeld ook in duurzame initiatieven op festivals, zoals Lowlands dat doet met zonnepanelen en waterstofcellen.” Vanwege de maatschappelijke impact van muziek heeft de sector een voorbeeldfunctie en moet die ook naar zichzelf kijken. “Neem diversiteit. Op de podia lijkt dat aardig in orde te zijn, maar achter de schermen zijn het vaak nog oudere witte mannen op managementposities.” 

De thema's van de nieuwe agenda (klik om te vergroten)

 

Samen met de Popcoalitie 
In 2022 besprak Koos het opstellen van nieuwe onderzoeks- en innovatieagenda met de Popcoalitie, een netwerkorganisatie waarin de belangrijkste partijen uit de pop- en dancemuzieksector zijn verenigd. “Samen met hen en met mijn collega-onderzoekers hebben we daar werk van gemaakt. Met input van vertegenwoordigers uit de popmuziek hebben we de meest urgente thema’s benoemd waarin onderzoek en innovatie nodig zijn om de popmuziekindustrie te versterken en te werken aan een duurzaam en gezond muziekecosysteem.”

Nederlandse muziek promoten
Martijn Kramers is bestuurslid van de Popcoalitie. “Internationalisering vind ik persoonlijk een heel belangrijk thema”, antwoordt hij desgevraagd. “We leiden in Nederland aan een calimerocomplex als het gaat om popmuziek terwijl vergelijkbare landen zoals Zweden het internationaal veel beter doen. Onderzoek zou duidelijk moeten maken wat hun succesfactoren zijn, wat onze kracht en zwakte is en welke mogelijkheden er zijn om onze muziek internationaal goed te promoten.”

Het is tijd om de stamboom van popmuziek eens goed te highlighten. Die wortelt in de zwarte cultuur.

George O Janssen, eigenaar The Gospel Agency en Chief Black Music Officer van Black Music Appreciation Month Europe

Black Music Appreciation Month
George O Janssen, eigenaar van boekingskantoor The Gospel Agency, is betrokken geweest bij de totstandkoming van de onderzoeks- en innovatieagenda. Zijn missie is om de zichtbaarheid van black music te vergroten in de Nederlandse muziekindustrie. “Vandaar dat ik voor Nederland het Amerikaanse initiatief heb overgenomen van de Black Music Appreciation Month in juni, als Chief Black Music Officer”, zegt hij. “Het is tijd om de stamboom van popmuziek eens goed te highlighten. Die wortelt in de zwarte cultuur.”

Discriminatie in de sector
Het behoeft geen uitleg dat inclusie en diversiteit bij George hoog op de agenda staat. “Ik werk al twintig jaar in de sector. Triest genoeg is het nog steeds dezelfde witte wereld als toen ik begon, waarbij initiatieven vanuit de zwarte cultuur niet of nauwelijks worden erkend of ondersteund. Er is discriminatie in de sector en ik zou willen dat we daarover in gesprek durven te gaan en dat de popmuziek als breekijzer helpt om de discussie in de rest van de maatschappij op gang te brengen.”

Amsterdam Zuidoost barst van het muzikale talenten maar er zijn geen toegankelijke poppodia waar zij hun talent kunnen ontwikkelen.

Soraya Vergouts, student Creative Business

Podia voor talenten in Zuidoost
George werkt nauw samen met onderzoekers en studenten binnen het International Music Industry Lab om het muziekecosysteem in Amsterdam Zuidoost te versterken. “Het stadsdeel barst van het muzikale talenten maar er zijn geen toegankelijke poppodia waar zij hun talent kunnen ontwikkelen”, zegt Soraya Vergouts, derdejaars Creative Business. “Met een team van studenten van a opleidingen, zoals Creative Business, International Business Studies, Leisure & Events Management en Facility Management, onderzoeken we waar en hoe die poppodia een plek kunnen krijgen. We hebben met partijen in de popmuzieksector gesproken, we zijn de wijk ingegaan en hebben via een design thinking-proces een concept ontwikkeld: The Road. The Road is een serie evenementen waarin talenten uit Zuidoost hun talenten laten zien, zich verder ontwikkelen én waarmee we de aandacht van grote boekingsagentschappen willen trekken. Hiermee zoeken we een oplossing voor het probleem dat een poppodium pas van de grond komt als een groot boekingsagentschap zoals Mojo er programmeert.”

Matchmaking voor nieuw onderzoek
Nu de thema’s van de onderzoeks- en innovatieagenda zijn vastgesteld is het zaak om gezamenlijke onderzoeksprojecten op te zetten. Partijen uit het brede werkveld van de popmuziek, onderzoekers van hogescholen en universiteiten en partijen die de projecten kunnen financieren zijn daarom uitgenodigd voor een matchmakingbijeenkomst, georganiseerd door Hogeschool Inholland en de Popcoalitie en gesteund door het kennis- en innovatienetwerk van de creatieve industrie CLICKNL.

Complexe vraagstukken aanpakken
“Ik ben benieuwd wat de matchmaking zal opleveren”, zegt Martijn Kramers. “Belangrijk is dat we voortbouwen op het onderzoek dat er al ligt en dat we de ambitie tonen om de complexe vraagstukken aan te pakken waar we in de toekomst als sector tegenaan lopen. Denk aan de wettelijke verplichtingen rond duurzaamheid: hoe kunnen we voetafdruk van festivals verlagen? Of denk aan onderzoek naar de invloed van artificiële intelligentie op toekomstige verdienmodellen.”

Meld je aan voor de matchmaking
De matchmakingbijeenkomst vindt plaats op dinsdag 6 juni van 13.00 tot 17.00 uur bij A-Lab in Amsterdam. Je kunt je aanmelden voor de bijeenkomst met dit formulier. Voor vragen kun je contact opnemen met Koos Zwaan: koos.zwaan@inholland.nl.