Den Haag,
19
december
2018
|
11:35
Europe/Amsterdam

Leren en elkaar inspireren

Derde inspiratiebijeenkomst Onderwijsvernieuwing op 22 januari 2019

foto_artikelonderwijsvernieuwing3

Wegens het grote succes van de eerdere bijeenkomsten op 24 april en 18 september over onderwijsvernieuwing, vindt op 22 januari 2019 wederom een inspiratiebijeenkomst plaats. Deze keer in het teken van het proces van onderwijsvernieuwingen. Dr. Remco Coppoolse begeleidt de ochtend, die deze keer bij Inholland Haarlem plaatsvindt.

In zijn proefschrift gaat Coppoolse in op een kansrijke aanpak voor onderwijsinnovatie, het dynamisch innovatiemanagement (DIMO). Zijn aanpak is erop gericht om te komen tot onderwijsvernieuwingen die niet alleen leiden tot veranderingen in beleid en organisatie van opleidingen, maar ook daadwerkelijk tot veranderingen in het klaslokaal. De DIMO-aanpak vraagt een breed spectrum aan interventies vanuit het veranderkundig-, stakeholdermanagement-, projectmanagement- en ontwerpdomein.

Bouw de opleiding van jullie dromen
De inspiratiebijeenkomsten komen voort uit de wens van opleidingen om geïnspireerd te worden als het gaat om vernieuwingen in het onderwijs. Inspiratie en van elkaar leren spelen dan ook in het programma een grote rol. Er is volop ruimte voor overleg rondom eigen ingebrachte vraagstukken als het gaat om onderwijs- en curriculumvernieuwing. Dat daar behoefte aan is, bleek wel na de bijeenkomst van 18 september. “In het brede scala aan opleidingen binnen de hogeschool ligt er ook een verscheidenheid aan uitdagingen en oplossingen in de vormgeving van curricula. Het is erg leerzaam om hierover met elkaar in gesprek te gaan, inspiratie op te doen van elkaar om stappen te kunnen zetten voor de verdere ontwikkeling van de eigen opleiding”, aldus Jan Vriend (Luchtvaarttechnologie).

Ervaringen delen
Na afloop van de vorige inspiratiebijeenkomsten zijn collega’s ook daadwerkelijk aan de slag gegaan met hun vraagstukken waarbij ze volop en dankbaar gebruik hebben gemaakt van elkaars ervaringen. “Na de inspiratiedag realiseerde ik mij hoe belangrijk het is om bij onderwijsvernieuwing te denken in mogelijkheden in plaats van beperkingen, juist als mensen denken in termen van ‘het is niet haalbaar of niet mogelijk’”, vertelt Margriet Otten van de opleiding Mondzorgkunde. “Het is dromen met je team en andere stakeholders over wat voor een mondhygiënist we in de maatschappij willen laten stappen, in al zijn facetten die het onderwijs kan en dient te bieden, en die droom werkelijkheid te laten worden.”

Meld je aan
De inspiratiebijeenkomsten zijn open voor iedereen, maar gericht op docenten, curriculumcommissieleden, teamleiders, onderwijskundig adviseurs en projectleiders van onderwijsvernieuwingen.

Het vervolg op deze inspiratiebijeenkomst vindt plaats op 16 april 2019, op een nog nader te bepalen locatie.

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.