Amsterdam,
05
december
2023
|
12:44
Europe/Amsterdam

Nieuwe generatie food innovators klaar om de voedingswereld te bestormen

Minor Food Challenge Ondernemen bereidt studenten voor op de toekomst

Food Challenge Ondernemen_1_header

De wereld staat voor immense uitdagingen: armoede, ongelijkheid, klimaatverandering. Voeding speelt daarbij een cruciale rol. Hoe zorgen we voor slimme voedseloplossingen? De minor Food Challenge Ondernemen van Hogeschool Inholland daagt derde- en vierdejaarsstudenten van binnen en buiten de hogeschool uit om hun kennis van food business, voedingstechnologie en ondernemen te bundelen en een eigen start-up te beginnen in de voedingssector. Ze bedenken innovatieve foodconcepten die ze zelf op de markt brengen. 

Food Challenge Ondernemen

Annemiek Hollander, docent Food Commerce & Technology bij Inholland en programmaleider van de minor, onderstreept het belang van deze ervaring: "Onze voedselkeuzes hebben een brede impact; het raakt alle maatschappelijke kwesties van dit moment. We willen honger uitbannen en de aarde behouden, maar dan moeten we zorgvuldiger met onze bronnen omgaan. De minor Food Challenge Ondernemen laat zien dat de jongere generatie vaak zelf al kiest voor duurzaamheid en gezondheid. Hun concepten variëren van eiwit-verrijkte snacks en veganistische opties, tot (her)gebruik van voedselresten en lokale ingrediënten. Op die manier bieden studenten een antwoord op de voedselgerelateerde vraagstukken van vandaag." 

Food Challenge Ondernemen

Lokale herkomst 
Zo ontwikkelde team Gem Bites een snack op basis van Nederlandse veldbonen. Daarmee willen ze een gezond alternatief bieden voor traditionele borrelsnacks, met een hogere Nutri-score en minder CO2-uitstoot. “Die veldboon is ontzettend interessant! Niet voor niets onderzoekt het lectoraat Health & Food van Inholland de toepassing ervan als duurzame eiwitbron voor menselijke consumptie (project Bean-me-up!).” Duurzaamheid gaat verder dan alleen vermindering van de milieu-impact, benadrukt The Brew Club. Zij bedachten een luxueuze non-alcoholische drank van kombucha, appelsap en rozenwater. “Door lokaal te produceren en in te kopen, proberen we juist ook de local community’s te ondersteunen."

Ondernemerschap
De minor wordt georganiseerd vanuit Food Commerce and Technology, maar is domeinoverstijgend. Annemiek: “Studenten van verschillende opleidingen gaan zelfstandig aan de slag met de oprichting van een eigen bedrijf. Daarbij ontwikkelen ze ondernemende eigenschappen die voor het werkveld van onschatbare waarde zijn. Het draait om lef, doorzettingsvermogen en samenwerken. Doordat de teams multidisciplinair zijn samengesteld, leer je ook buiten je eigen expertisegebied te denken en til je elkaar naar een hoger niveau.”

Food Challenge Ondernemen

Juist dat het ‘voor het echie’ is, maakt het zo gaaf, vinden ze bij team Whey Freeze. Hun met eiwit verrijkte waterijsje biedt een oplossing voor proteïnetekort en ondervoeding bij ouderen en patiënten na een operatie. “Je moet zelf investeerders zoeken, je eigen ingrediënten inkopen en je product via de juiste verkoopkanalen vermarkten. Superleerzaam, want je loopt tegen allerlei tegenslagen aan!”

Food Challenge Ondernemen

Samenwerking
De kracht van de Food Challenge Ondernemen ligt in de samenwerkingen. Annemiek. “We werken nauw samen met andere opleidingen binnen Inholland zoals die van het domein Business, Finance & Law, en met vergelijkbare ondernemersminors binnen Inholland. Jaarlijks hoogtepunt is de gezamenlijke (elevator) Pitch Battle, waar alle studententeams de strijd met elkaar aangaan. Essentieel is daarnaast de connectie met het werkveld: externe experts, bedrijfscoaches en gastsprekers helpen de studenten door hun waardevolle kennis en netwerk te delen." Dit jaar voegde een bezoek van Zuid-Afrikaanse docenten een internationaal tintje toe, met unieke feedback en inspirerende marktvragen.

Aan het roer
Tijdens het grote afsluitende evenement, gehost door de Food Innovation Community Amsterdam (FICA), hebben de studententeams nog een laatste kans om hun voedingsinnovaties te presenteren aan een breder publiek. Het meest succesvolle team wint de titel ‘Beste ondernemers’. Daarna liquideren ze hun start-up of maken een doorstart. Annemiek: “Het mooiste aan Food Challenge Ondernemen is de enorme leercurve die de studenten doorlopen. Het programma betrekt hen actief bij de ontwikkeling van de voedselindustrie en laat hen nadenken over voortdurende voedselvernieuwing. Wie anders dan de jonge generatie zelf moet aan het roer staan van de toekomst?"