Food Commerce & Technology voltijd

Innoveren in de foodsector

De groeiende wereldbevolking en toenemende welvaart maken dat we steeds slimmer om moeten gaan met wat we hebben. Innovatie binnen de foodsector is dan ook essentieel. Want hoe produceren we voedsel dat behalve makkelijk en lekker ook gezond(er) en duurzaam is? Rond dat thema bedenken studenten Food Commerce & Technology van Hogeschool Inholland Amsterdam en Delft vernieuwende foodconcepten die ze daadwerkelijk op de markt brengen. Ze worden daarin begeleid door professionals uit de voedings- en creatieve industrie. 

Neem nu de Pombon, een chocoladebonbon met een pompoenvulling van ‘buitenbeentjes’: voedsel dat anders als veevoer dient, omdat vorm of kleur niet voldoet aan de eisen van de consument. Hiermee hopen de studenten niet alleen een goed verkoopbaar nieuw product te hebben bedacht, maar willen ze consumenten ook inspireren en bewust maken van voedselverspilling.

 

Van foodconcept naar start-up
“In de minor Challenge Ondernemen dagen we onze vierdejaarsstudenten uit om met een innovatieve en commerciële blik naar voeding te kijken en tegelijkertijd na te denken over afvalreductie en het voorkomen van nieuwe reststromen”, legt Annemiek Hollander uit, docent bij Inholland en coördinator van de minor. Een opdracht resulteert in echte producten of diensten. In teams ontwikkelen studenten een product, starten een eigen onderneming en zetten hun product in de markt. De studenten leren hoe ze de productie kunnen opschalen, gaan op zoek naar investeerders en productiemogelijkheden en bedenken zelf hoe ze hun product of dienst aan de man kunnen brengen. Zo doorlopen ze alle productiestappen van een echt bedrijf, wat al vier jaar leidt tot creatieve productvernieuwingen.

Snacks van de toekomst
Team Friturum bedacht bijvoorbeeld de ‘frizwamdel’, een frikandel van oesterzwammen (vegetarisch) die op koffiedik (een reststroom) worden gekweekt. “We wilden een duurzaam product creëren en mensen helpen bij het eten van minder vlees”, aldus de student-ondernemers. Hun product is al verkrijgbaar bij restaurant De Beren in Den Hoorn. Ook team Veggie Fry zet met hun vegan glutenvrije bitterbal in op een vleesarme wereld. “Door de consument echt lekkere groentealternatieven voor te schotelen, maak je die transitie gemakkelijker.”

Samenwerkingspartners
De studenten krijgen gastcolleges van professionals uit zowel de voedings- als de creatieve sector. Voor specifieke knowhow over merk- en patentrecht is bovendien merkenbureau Abel + Imray uit Delft aangesloten. Elk team heeft een externe expert als bedrijfscoach toegewezen gekregen, zoals ‘Slow Food Master’ Job van Baars die zelf ook de overstap maakte naar plantbased products, of Peter Laan, zoon van Piet Laan - de man achter de productie van onder meer de Kwekkeboom- en Van Dobbenkroket. “Wij hebben ontzettend veel gehad aan de kennis en expertise van Peter”, zegt het Veggie Fry-team. “Na allerlei strubbelingen met stabiliteit en schaalbaarheid, staan wij inmiddels in de startblokken om te verkopen.”

Ondernemende kwaliteiten
De samenwerking met de studenten geeft bedrijven de kans om zich te presenteren aan eventueel toekomstige werknemers, maar vooral om jonge mensen te helpen en iets terug te doen voor de maatschappij. De studenten van hun kant ontwikkelen door het opbouwen van een bedrijf belangrijke ondernemende eigenschappen - zelfstandigheid, doorzettingsvermogen - waar zij de rest van hun werkende leven profijt van hebben. "Durven doen en overal bovenop zitten, dat hebben we geleerd”, zeggen de voedingstechnologen van team Watever. Zij produceren met hun gefermenteerde waterkefir een gedurfde en compleet nieuwe frisdrank. “Reuze interessant om dat wat je in het lab bedenkt ook echt bij de consument te krijgen.”

Bestendige generatie 
Omdat we als wereldbevolking groeien, moeten we steeds efficiënter omgaan met onze bronnen, zegt Annemiek. Daarom stimuleert de opleiding studenten om blijvend over vernieuwing na te denken, óók als het gaat om verpakkingsmateriaal en vervoer. “Maar zelfs zonder onze aansturing kiest deze generatie al voor duurzaam en circulair, dat zit er helemaal ingebakken." Zo bestaat de tartelettebodem van team De Delftse Koffiebakkers gedeeltelijk uit koffiedik, dat ze als restproduct ophalen bij koffietentjes. “In eerste instantie bedoeld als aanzetje om afvalstromen te verminderen”, aldus het team. “De taartjes brengen we weer naar diezelfde koffietentjes om te verkopen. Zo blijft het binnen dezelfde cirkel.” 

Heb je vragen?

Wij helpen je graag verder!

Whatsapp
06-21115555
Telefoon
023-522 3228