Haarlem,
01
oktober
2018
|
08:01
Europe/Amsterdam

Omarm de creatieve toekomst

In gesprek met Richard Zijlma, artistiek leider Conservatorium Haarlem

“Muziek is mijn leven. Ik zette alles op alles om succesvol te zijn in de muziekwereld en dat lukte.” Richard Zijlma is de artistiek leider van het Conservatorium Haarlem van Inholland. Hij neemt zijn jarenlange ervaring mee als directeur van het Amsterdam Dance Event (ADE) en medeorganisator van het Groningse Eurosonic/Noorderslagfestival. Richard is het levende voorbeeld van de creatieve professional die alle studenten in de creative business van Inholland kunnen worden. Tijd om hem naar zijn visie op de creatieve toekomst te vragen.

Studenten moeten zich kunnen verbinden met elkaar en met de buitenwereld
"Dat is volgens mij kort gezegd onze creatieve toekomst. Alleen zo kun je werken op wereldniveau. Aan de grote hits werken soms wel twintig mensen samen. Bij de BUMA-awards zag ik bijvoorbeeld dat er voor één hit veel mensen het podium op kwamen. Dit samenwerken stimuleren we op het conservatorium. Zo werken sommige studenten al samen met een Braziliaanse zangeres. En laten we internationale studenten naar Haarlem komen om samen te werken aan een track. Zo wil ik het conservatorium laten aansluiten op de markt. En door de verbinding met het werkveld ga ik werken aan een goede reputatie van het conservatorium. Want we moeten weerbaar worden voor de toekomst. Zweden doet het heel goed in de muziekindustrie en dat komt door de samenwerkingen die ze opzetten. Het is een van de weinige landen die meer muziek exporteert dan importeert. Laten we dat als voorbeeld zien voor Nederland."

Creativiteit is de zuurstof voor de opleiding
"Creativiteit onderscheidt je van anderen. Dat is het allerbelangrijkste. Je moet je plek veroveren op de plek waar nu iemand anders staat. Je moet een verhaal hebben en vernieuwend zijn. Om dat te bereiken, moet je je ontwikkelen tot een creatieve professional. In China staat bijvoorbeeld een conservatorium waar 200.000 drumstudenten schijnen rond te lopen. Daar moet je als conservatoriumstudent van Inholland Haarlem ook mee concurreren."

Een strakke visie is de sleutel tot succes
"Je hebt natuurlijk een podium nodig om succesvol te worden. Je moet kennis hebben van de industrie en investeren in kwaliteit. In Amsterdam is de creatieve industrie goed: er zijn veel succesvolle artiesten en beschikbare podia. Maar wat je als artiest ook nodig hebt is een goede strategie. Je moet een merk van jezelf maken en jezelf goed op de kaart zetten. Zo’n visie zie je bijvoorbeeld terug in t-shirts. Mensen kopen regelmatig shirts waar een artiestennaam of –logo op staat die ze zelf niet eens kennen. Of denk aan de o zo bekende tong van de Rolling Stones. Dit soort marketing heb je hard nodig om succesvol te worden."

Maken, weten en mens zijn moeten hand in hand gaan met ambitie
"Belangrijke onderdelen uit de visie van Inholland op de creative future zijn maken, weten en mens zijn. Deze vind je allemaal terug in onze opleiding. Fieldlabs gebruiken we nog niet veel, maar we kijken naar steeds betere verbinding met het werkveld. Zo willen we studenten backstage meenemen bij festivals. Zodat ze de context leren begrijpen waarin ze werken. Maar maken, weten en mens zijn moeten hand in hand gaan met ambitie. Anders sneuvelt alles. Artiesten over de hele wereld hebben ambitie. Een creatief idee maken, veel weten en je ontwikkelen als mens is 1, maar vol passie je idee uitvoeren is echt iets anders. Je moet voor meer dan 100% op je doel afgaan en groot denken. Over grenzen heen, want muziek is een mondiale business. Elektronische muziek heeft als extra voordeel dat er geen taalbarrières zijn."

Over grenzen heen denken vraagt moed
"Je moet bij de juiste mensen op de deur kloppen en dat is best spannend. Maar het maakt mensen ook trots als het lukt. Natuurlijk loop je wel eens tegen dichte deuren op. Maar je móet blijven proberen. Wat daar leer je van. En alleen de doorzetters halen hun doel. Lukt het niet? Deel je problemen dan met anderen, zodat mensen je kunnen helpen met oplossen. Ook hierbij is het belangrijk om dingen samen te doen. Zo bereik je meer."

Wil je verbinden met de toekomst? Dan moet je hem omarmen
"In de dancewereld hadden we vroeger eindeloze discussies over of dancemuziek wel echte muziek was. Want het waren geen echte instrumenten. Maar kijk waar we nu staan. Dancemuziek is groot geworden. Wij Nederlanders mogen wat brutaler zijn, meer open staan voor nieuwe dingen en elkaar daarin steunen. Je kunt je alleen maar voorbereiden op de toekomst als je open staat voor de toekomst."

Reacties (0)
Het bericht is verzonden, deze zal worden geplaatst na goedkeuring.