31
januari
2024
|
08:53
Europe/Amsterdam

Publicatie onderwijseenheden

Nieuws vanuit de Inholland pabo

GS_PABO_HAARLEM 097

Rond 1 maart publiceren we op onze Moodle-omgeving de 3 onderwijseenheden van de eerste fase. Per onderwijseenheid (OE) kun je dan tegemoet zien:

  • aan welke (delen van) leeruitkomsten gewerkt wordt
  • de bedoeling van deze OE
  • het praktijkvraagstuk dat centraal staat
  • de leervragen die daarbij passen
  • per leerroute een blended learning wave met daarin leeractiviteiten in de 3 leeromgevingen en de voorgestelde datapunten
  • een uitleg over de OE (opbouw en samenhang met andere OE’s)

Op basis van deze informatie kun je als fase-1-team de uitvoering van het onderwijs op jouw locatie gaan voorbereiden. Om misverstanden te voorkomen, je hoeft dus niet zelf op de locatie de blended waves te maken. Daar werken de ontwerpteams op dit moment aan. De onderwijseenheden van fase 2 volgend spoedig daarna. 

Hulp bij het verzamelen en maken van leermaterialen
Van het ontwerpen van de onderwijseenheden naar het verzamelen en maken van lesmaterialen. Dat is de draai die de ontwerpteams de komende weken maken. Op basis van de blended learning waves (zie hierboven) inventariseren zij welke leermaterialen nodig zijn voor de uitvoering, om die vervolgens te 
verzamelen en waar nodig aan te passen en nieuw te maken. Daar hebben we jouw hulp en die van je expertisegroep zeker bij nodig. De lijst met leermaterialen wordt begin maart, met de onderwijseenheden, gepubliceerd. Daar staan vast materialen op die jij al (deels) hebt of weet te vinden. Help ons door jouw beste, mooiste, meest activerende lesmaterialen en tips daarvoor aan te leveren. Het doel is per 1 juli 100% van de must-have-leermaterialen voor de OE’s van fase 1 gereed te hebben en 80% van fase 2. Als faseteam heb je dus naast de blended waves straks ook een basisset aan leermaterialen om het 
onderwijs mee uit te voeren.

GS_PABO_HAARLEM 048

Voorbereid aan de start? Mis de studie- en teamdagen niet! 
Op de afgelopen studiedagen heb je al kennis gemaakt met diverse aspecten van de Inholland pabo, bijvoorbeeld over programmatisch toetsen. De voorbereiding wordt vanaf nu steviger opgevoerd. De komende 3 studiedagen en 2 teamdagen tot aan de zomervakantie staan geheel in het teken van de voorbereiding van jou en je eventuele faseteam. Je oefent o.a. met datapunten, formatief handelen en feedback. Direct na de vakantie starten alle teams met een tweedaagse waarin de nieuwe en bestaande kernteams het onderwijs in de eerste periode verder voorbereiden. Voor jezelf en je team, mis deze 
dagen dus niet!

Ontwikkelplanning 
Februari / april:         Verzamelen en productie leermaterialen 
1 maart                       Opleveren onderwijseenheden fase 1
Vanaf mei                   Vullen Moodle met leermaterialen
10 juni                        Overdracht ontwerpteams aan OE-teams
Juni                             Training Moodle, portfolio

Prangende vragen
Deze vragen belandden onlangs op ons bordje:

  • Hoe ziet mijn week er straks uit? Dat wordt bepaald door een aantal factoren: op welke dagen 
    vinden op jouw locatie de praktijkdagen plaats, welke leerroute en variant begeleid je en welke 
    leeractiviteiten staan in de blended wave van die leerroute centraal op dat moment. Als faseteam richt je zelf aan de hand van de wave de weken in, en die zijn dus niet iedere week hetzelfde.
  • Hoe werken die drempelconcepten nou precies? We krijgen veel vragen over de werking van de drempelconcepten. Daarom werkt het curriculumteam aan een betere uitleg. Op 27 februari van 15:00-16:00 a.s. is een extra bijeenkomst gepland voor de voorzitters van de expertisegroepen om deze nader toe te lichten.
  • Hoe bewaken jullie de kwaliteit van de blended learning waves? De blended learning waves worden in stappen ontwikkeld en we maken daarbij gebruik van de kracht van ons collectief. De ontwerpteams werken tijdens meerdere ontwikkeldagen aan de waves. Tussendoor buigt het curriculumteam zich over de resultaten om te toetsen aan het fundament en de leeruitkomsten. Zij sturen bij, vullen aan en verrijken. Daarnaast was er na de eerste ontwikkeldag een feedronde. Daarin voorzagen vele collega’s, commissies en expertisegroepen van de hogeschool en praktijk, studenten en lectoren de eerste versies van de waves op verschillende manieren van feedback. Die hebben de ontwerpteams vervolgens weer verwerkt. Voordat een wave wordt opgeleverd hebben dus heel veel mensen meegekeken en -gewerkt, zodat we er samen op kunnen vertrouwen dat er zo meteen een wave ligt waar we mee voor de dag kunnen komen.
  • Hoe wordt gestuurd op BOS (betaalbaar-, organiseerbaar- en studeerbaarheid)? Het satellietteam Bedrijfsvoering heeft vorig studiejaar een knap rekenmodel opgeleverd. Dit model is vertaald in een ontwerpkader voor elke leerroute. Daarin vind je bijvoorbeeld richtlijnen voor het aantal uren 
    begeleiding. De ontwerpteams moeten zich aan dit kader houden en achteraf wordt gecheckt of dat lukt. Zie de bijlage voor het kader per leerroute. 

Is jouw vraag nog niet beantwoord? Stel die dan in het spreekuur van Gert op
Woensdag 31 januari tussen 11.00 en 12.00 uur:           Klik hier om deel te nemen aan de vergadering
Dinsdag 6 februari tussen 13.00 en 14.00 uur:                 Klik hier om deel te nemen aan de vergadering
Woensdag 14 februari tussen 13.00 en 14.00 uur:        Klik hier om deel te nemen aan de vergadering
Maandag 26 februari tussen 11.30 en 12.30u:                 Klik hier om deel te nemen aan de vergadering